معلم پژوهنده ثمره نظام پژوهش و منابع انسانی‌/ فعالیت 500 پژوهش‌سرا در کشور

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم پژوهنده نتیجه ترکیب زیر نظام پژوهش و زیر نظام منابع انسانی است، گفت: در کشور 500 پژوهش‌سرا برای پژوهش هر چه بیشتر فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فانی وزیر آموزش وپرورش صبح امروز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مدرسه تاریخی دارالفنون ضمن تبریک هفته پژوهش به مجموعه پژوهشگران کشور گفت: یکی از زیر نظام‌های تحول بنیادین آموزش و پرورش نظام پژوهش و ارزشیابی است و زیر نظام دیگر بحث نیروی انسانی می‌باشد. این دو زیر نظام از زیر نظام‌های کلی دیگر بنا به اهمیت بیشتر قابل توضیح است.

وی ادامه داد: اگر زیر نظام پژوهش و زیر نظام منابع انسانی با هم ترکیب شوند معلم پژوهنده نتیجه آنها خواهد شد و این لازمه تحول در نظام آموزشی است. تضمین کننده تربیت دانش‌آموز پژوهنده همین معلمان پژوهنده هستند و اگر به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان امروز پژوهشگران آینده باشند نیاز به معلمان پژوهنده داریم تا یقینا بتوانیم دانش‌آموزان پرسشگر و پژوهشگر را داشته باشیم. 

دکتر فانی در خصوص اقداماتی که در حوزه معلم پژوهنده صورت گرفته است، اظهار داشت: در این حوزه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و بحث مقوله اقدام پژوهشی بسیار ارزشمند است. هر چند که در رشته‌های مختلف این اقدام‌پژوهشی با اسامی دیگر مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: از آنجایی که مخاطبان ما که همان دانش آموزان هستند از تنوع بالایی برخوردارند نباید انتظار داشته باشیم که معلم کلاس بتواند با یک نسخه همیشگی کلاس درس را اداره کند و در جهت رشد دانش‌آموزان گام بردارد. 

به همین دلیل سالهای متوالی است که معلمان متناسب با دانش‌آموزان روش‌های مختلفی از جمله تعامل با دانش‌آموزان را می‌آزمایند تا از طریق پژوهش به مسیر اثر بخشی برسند. اینکه معلمان تجربیاتشان را در قالب یک مجموعه مبتنی بر داوری‌هایی که براساس پژوهش صورت می‌گیرد منتشر کند بسیار ارزشمند است و می‌تواند دستاوردهای مهمی را داشته باشد در آموزش و پرورش به دلیل گستردگی و اهمیت ماموریت این دستگاه نمی‌توانیم تصمیمات را بدون پژوهش و بررسی کارشناسانه بگیریم که اگر اینچنین شود دیگر برنامه‌ها از تداوم برخوردار نخواهند بود. 

دکتر فانی در خصوص پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی عنوان کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بستر بسیار مناسبی برای توسعه پژوهش دانش‌آموزی می‌باشد و ما هم‌اکنون 500 پژوهش‌سرا در کشور داریم و در تلاشیم که تا پایان دولت یازدهم بتوانیم حداقل در هر منطقه آموزشی یک پژوهش‌سرای آموزشی را ایجاد کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: نظام تعلیم و تربیت و مطالعات آن توفیقات خوبی را داشته است روشهای پژوهشی در پژوهش‌سراها و تقویت نیروی انسانی آنها را در تلاش هستیم که توفیقات خوبی را داشته باشند تا در آینده پژوهشگاه تعلیم و تربیت بتواند نقش اصلی و موثری در راهبری پژوهش و تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش بر مبنای پژوهش را بیش از پیش ایفا کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار