مجازات یارانه ای در قانون چگونه تدوین شده است؟

هر شخصی به طور غیرمجاز نسبت به داده ها در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتكب جرم شود به مجازا‌ت‌های مقرر در قانون محكوم خواهدشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال های اخیر با توجه به افزایش فضاهای مجازی استفاده افراد از چنین امكاناتی بسیار بیشتر از گذشته است.

هرچند ورود چنین فضاهایی با خود مشكلات و دردسر های زیادی را به همراه آورد اما از هر نوع تكنولوژی می توان به بهترین و بدترین شکل استفاده كرد .در همین راستا افراد سودجویی در این میان به فكر افتاده و از این فضاها سوء استفاده  و بسیاری از مردم را دچار مشكل كردند و متاسفانه با توجه به این كه برخی از هموطنان اطلاعات كافی راجع به قوانین سایبری ندارند از این رو زمینه برای سوء استفاده این افراد بیشتر شد حال با توجه به این مسائل در نظر داریم اطلاعات كافی را درخصوص قوانین یارانه ای ارائه دهیم.

ماده یك: هر شخصی به طور غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی كه به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یك روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

ماده دو :هر كس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الكترومغناطیسی یا نوری را شنود كند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

*جاسوسی رایانه ای

ماده3: هر كس به طور غیرمجاز نسبت به داده های سری درحال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتكب اعمال زیر شود، به مجازات‌های مقرر محكوم خواهدشد:

الف) دسترسی به داده های مذكور یا تحصیل آن‌ها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یك تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا شصت میلیون (60.000.000) ریال یا هر دو مجازات.

ب) در دسترس قراردادن داده های مذكور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از دو تا ده سال.

ج) افشاء یا در دسترس قرار دادن داده های مذكور برای دولت، سازمان، شركت یا گروه بیگانه یا عاملان آن‌ها، به حبس از پنج تا پانزده سال.

تبصره1ـ داده های سری داده هایی است كه افشای آن‌ها به امنیت كشور یا منافع ملی لطمه می زند.

تبصره2ـ آئین نامه نحوه تعیین و تشخیص داده های سری و نحوه طبقه بندی و حفاظت آن‌ها ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارت اطلاعات با همكاری وزارتخانه های دادگستری، كشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده4:هركس به قصد دسترسی به داده های سری موضوع ماده (3) این قانون، تدابیر امنیتی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی را نقض كند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

ماده5 :چنانچه ماموران دولتی كه مسئول حفظ داده های سری مقرر در ماده (3) این قانون یا سامانه های مربوط هستند و به آن‌ها آموزش لازم داده شده یا داده ها یا سامانه های مذكور در اختیار آن‌ها قرار گرفته است بر اثر بی احتیاطی، بی مبالاتی یا عدم رعایت تدابیر امنیتی موجب دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به داده ها، حامل‌های داده یا سامانه های مذكور شوند، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات و انفصال از خدمت از شش ماه تا دو سال محكوم خواهندشد.

*جعل رایانه ای

ماده6 : هر كس به طور غیرمجاز مرتكب اعمال زیر شود، جاعل محسوب و به حبس از یك تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یكصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد:

الف) تغییر یا ایجاد داده های قابل استناد یا ایجاد یا واردكردن متقلبانه داده به آن‌ها.

ب) تغییر داده ها یا علائم موجود در كارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد كردن متقلبانه داده ها یا علائم به آن‌ها.

ماده7ـ هركس با علم به مجعول بودن داده ها یا كارت‌ها یا تراشه ها از آن‌ها استفاده كند، به مجازات مندرج در ماده فوق محكوم خواهدشد.

ماده8 :هركس به طور غیرمجاز داده های دیگری را از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش كند به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

ماده9:هر كس به طور غیرمجاز با اعمالی از قبیل واردكردن، انتقال دادن، پخش، حذف كردن، متوقف كردن، دستكاری یا تخریب داده ها یا امواج الكترومغناطیسی یا نوری، سامانه های رایانه ای یا مخابراتی دیگری را از كار بیندازد یا كاركرد آن‌ها را مختل كند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

ماده10:هركس به طور غیرمجاز با اعمالی از قبیل مخفی كردن داده ها، تغییر گذر واژه یا رمزنگاری داده ها مانع دسترسی اشخاص مجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی شود، به حبس از نود و یك روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

گفتنی است؛ علاوه بر ماده قانون های نامبرده در گزارش فوق ماده های دیگری نیز وجود دارد كه در این مجال نمی گنجد و افراد می توانند برای اطلاع بیشتر به كتاب قانون مراجعه كنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار