نبود دانش حقوقی مشکل اکثر شهروندان

رئیس دیوان عدالت اداری گفت :مهم ترین مشکل شهروندان نبود دانش حقوقی در بین شهروندان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت السلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری در دومین همایش وکلای خیر با اشاره به بزرگ دانستن کار وکلای خیر اظهار کرد: شرایط دنیا به گونه ای است که ما نیازمند یک نهاد حمایت کننده در جهان هستیم و امروز افتخار خدمت گزاری در مجموعه کمیته امداد فراهم شده است و این افتخار را نباید از دست داد و باید قدر دانست.

 وی افزود: اجرای عدالت نیازمند بسترسازی است و مجریانی باید باشند که عدالت را در جامعه اجرا کنند . یکی از اهداف عالیه و ارزشمند امام راحل برای تاسیس این نهاد مقدس به نام کمیته امداد کمک به اجرای عدالت بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: هر چند آقای فتاح قوه قضاییه را از مشتری سازان خود عنوان کرد اما باید در نظر داشت که گاهی اجرای عدالت منجر به اعدام و زندان می شود و نمی‌شود گفت هر اعدام و مجازاتی بد است چرا که در برخی موارد عدم اجرایی شدن آن ظلم به جامعه است .

حجت السلام و المسلمین منتظری گفت: نفس زندان بد است اما مجازات از مواردی است که قران کریم به صراحت به آن اشاره داشته و از ارکان عدالت اجتماعی مجازات است.

وی تصریح کرد: نظام موظف است به کسانی که در اثر اجرای مجازات آسیب می بینند کمک کند و نباید این دو موضوع را با هم مخلوط کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: در دیوان عدالت اداری با مجموعه دستگاه های اجرایی و شکایت مردم از دستگاه های دولتی در ارتباطیم و یکی از مشکلاتی که برای ما ملموس است این است که مردم نسبت به حقوق شهروندی خود اطلاعی ندارند.

حجت السلام والمسلمین منتظری گفت: بسیاری از مشکلاتی که در ارتباط با حقوق اداری با آن سروکار داریم این است که مردم نیازمند اطلاعات حقوقی و اداری هستند و همین عدم آشنایی و اشراف با حقوق اداری موجب تضییع حق افراد می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف تشکیل دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها بحث ارشاد و کمک به مراجعین بوده و دفاتر ما آماده خدمت رسانی به وکلا هستند و هر جا نیاز به مساعدت حقوقی ما باشد از کوچکترین کمکی دریغ نمی کنیم و بدون کوچکترین منت گذاری در خدمت مجموعه هستیم. ارتباط بخش حقوقی با کمیته امداد  ارتباط خوبی است و ما در خدمت این مجموعه هستیم.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: ما نمی‌توانیم جامعه ایده آلی را به وجود بیاوریم که در آن هیچ نیازمندی نباشد مگر آنگاه که پرچم عدالت گستر جهان حضرت بقیه الله برافراشته و وعده الهی تحقق یابد.

حجت السلام والمسلمین منتظری اظهار داشت: وظیفه ما این است که در حد قدرت و توان در خدمت این مجموعه باشیم چرا که اقامه عدالت اساس دین است و در معارف دینی و روایات به آن اشاره شده است و محور و پایه نگهدارنده جهان هستی عدل است.

وی گفت: ما قبل از انقلاب وارث یک نظام تبعیضی عجیبی بودیم که آثارش هنوز هم وجود دارد و امام راحل در بهشت زهرا فرمودند ما اگر بیست سال هم زحمت بکشیم نمی‌توانیم تمامی آثار و تبعات نظامی که ریشه در فساد و استکبار دارد را پاک کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری خطاب به وکلای نیکوکار افزود:وظیفه شما کمک به اجرای عدالت است و گاهی شما وکالت فرد مستمندی را بر عهده گرفتید و آن فرد خطاکار است اما این به این معنا نیست که آن فرد ذی حق است . در اینجا شما باید تلاش کنید پرونده منتهی به صلح و سازش شوذ و صلح و سازش نیازمند صرف وقت و هزینه است.

حجت اسلام والمسلمین منتظری بیان کرد:این خدمت را خدمت عبادی بدانید و باور داشته باشید که این کار بزرگترین خدمت است.

وی گفت :کار وکلای خیر باید اجرای عدالت باشد هر چند که موکل آن‌ها خطاکار باشد که در این شرایط کار وکلا ایجاد سازش است و نکته آخر کار قانون ارشاد و جلوگیری از وقوع جرم است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار