ساری؛

پرنده نگری فرصت مناسب برای جذب توریسم در مازندران

پرنده نگری باید در بسته های سفرجای گیرد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، پرنده نگری غالبا شامل دیدن پرنده های وحشی محیط های طبیعی و یا پرندگان وحشی است که در محیط اطرافمان در تالابها و آبگیرها و یا دریاچه ها هر روز می توانیم آنها را ببینیم، پرندگانی که ممکن است هر روز از بالای سرما پرواز کنند و یا در لابه لای شاخه های درختان حیاط خانه هایمان لانه داشته باشند.

این نوع تفریح بسیار جذاب تنها با رفتن به دامان طبیعت و بویژه حاشیه تالابها با تماشای انواع پرندگان زیبا میسر شده و چند سالی است در کشور ما نیز طرفدارانی پیدا کرده که بتدریج نیز در حال افزایش است.

همان طور که از نام این شاخه از گردشگری پیداست، پرنده نگری به شیوه ای از گردشگری اطلاق می شود که گردشگر برای مشاهده گونه های مختلف پرندگان عازم سفر می شود.

در این سفر ممکن است برخی به شکل حرفه ای پرنده نگری را دنبال کنند و عده ای تنها علاقه مند به مشاهده پرندگان باشند.

پرنده نگری در کشورمان هنوز در میان مردم و گردشگران چندان شناخته شده نیست و تنها توانسته است گروه خاصی از گردشگران با سلایق تقریبا خاص را به خود جذب کند.

اندکی توجه و سرمایه گذاری در آن می تواند این شاخه از گردشگری را به یک بخش پردرآمد برای صنعت گردشگری در کشورمان مبدل سازد صنعتی که تاکنون در ایران ناشناخته باقی مانده است.

مدیرکل گردشگری مازندران گفت:تماشای پرندگان زیبا تفریحی است در بین مردم دنیا رواج یافته و علاقه مندان فارغ از سن و شغل با اشتیاق و لذت فراوان به این تفریح سالم می پردازند.

دلاور بزرگ نیا افزود:وجود این پتانسیل های غنی از تنوع پرندگان در کشور می تواند نقطه بسیار خوبی برای توسعه صنعت اکوتوریسم بویژه پرنده نگری در مازندران باشد.این تنوع پرندگان باعث شده است که ما در زمان حاضر به اندازه تمامی قاره اروپا پرنده داشته باشیم.

به گفته وی:در مازندران پرندگانی وجود دارند که در دنیا بسیار کمیاب هستند از تنها درنای سیبری تالاب فریدونکنار تا پرندگان دیگری که برای گردشگران بسیار جذابند. حدود یک‌میلیون قطعه پرندگان مهاجر وارد مازندران می‌شوند که به‌نوعی یک‌سوم پرندگان کشور را می‌تواند شامل شود.

وی افزود:باید در تورهای دفاتر خدمات سیاحتی -جهان‌گردی پرنده‌نگری به‌عنوان یک تور و بسته سفر تعریف شود.هم اکنون هم شاهد فعالیت برخی تورها در این بخش هستیم که متناسب با ظرفیت های موجود نیست.

وی تاکید کرد: آشنایی هرچه بیشتر مردم با پرندگان و زندگی این موجودات زیبا می تواند در کاهش صید و شکار پرندگان بسیار موثر بوده و فرهنگ حمایت از پرندگان در جامعه را به عنوان بخش از زندگی ما انسانها را افزایش دهد.

پرنده نگری فعالیتی بسیار مفرح است که هر علاقه مندی به راحتی می تواند به آن بپردازد و برای آن احتیاج به لوازم و تجهیزات خاصی نیست و خوشبختانه لوازم آن که یک تلسکوپ و یا دوربین چشمی است در کشور ما به راحتی در دسترس است.

به گفته او:تحقق پرنده نگری نیازمند همراهی و تعامل سازمان حفاظت محیط زیست دارد تا شاهد تحقق هدفمند و علمی این بخش از گردشگری باشیم.

وجود یک کتاب راهنمای پرندگان و یک جلد دفترچه برای ثبت مشاهدات از دیگر ملزومات پرنده نگری است.

یک دست لباس همرنگ با محیط مورد بازدید شانس دیدن پرندگان را برای شما افزایش می دهد ضمن آنکه وجود کلاه آفتابگیر که شما مجبور خواهید شد ساعات یا دقایقی را زیر آفتاب به تماشای پرندگان بپردازید نیز برای شما مثمر ثمر خواهد بود ضمن آنکه وجود یک دوربین عکاسی نیز ممکن است برای ثبت مشاهده پرندگان نادر و در خطر انقراض بسیار مفید باشد.

فصل بهار و پاییز بهترین فصول برای مشاهده پرندگان به شمار می روند.

در فصل پاییز شمار پرندگان افزایش می یابد پرندگان جوان به گروه های قدیمی پیوسته اند و جمعیت آنها افزایش یافته است ضمن آنکه پرندگان مهاجر نیز از راه می رسند و می توان انواع پرندگان را مشاهده کرد.

توسعه بخش پرنده نگری در کشور علاوه بر مزایای فراوانی که می تواند عاید صنعت گردشگری کند نقش مهمی نیز در آشنا ساختن اقشار مختلف مردم با دنیای زیبا و لطیف پرندگان دارد.

از همه مهم تر توسعه پرنده نگری در جامعه می تواند احترام به طبیعت را در میان مردم افزایش داده و به آنها بیاموزد تا از هرگونه آلوده ساختن و تخریب طبیعت بپرهیزند.

همه‌ساله حدود 5 هزار قطعه قو وارد این منطقه می‌شود که امیدواریم امسال نیز مانند سال گذشته شاهد حضور این تعداد قو در منطقه باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام /ت

برچسب ها: پرنده ، نگری ، فرصت ، مناسب ، جذب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.