وزیر آموزش و پرورش:

تربیت همه جانبه استعدادهای درخشان در راستای سند تحول

وزیر آموزش و پرورش گفت: ستاد مرکزی استعدادهای درخشان باید در تربیت همه جانبه تعامل و برنامه ریزی بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی و دوره آموزشی روسای ادارات استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان سراسر کشور ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران مراکز استعدادهای درخشان گفت: با توجه به منابع و محدودیت های آموزشی با توفیقات خوبی مواجه بودیم و طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تا قبل از آذر 93 مصوبه‌ای قانونی در خصوص استعدادهای درخشان نداشتیم که پس از آن با رسیدگی مراکز قانونی مصوب شد و با عنوان یک سند قابل ابتکار می‌توانیم در مسیر آینده پژوهشی گام برداریم.
 
وی در ادامه گفت: همچنین باید در تبیین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در تسهیل امور استعدادهای درخشان و ارتقا امور بیشتر دقت شود . 

فانی تصریح کرد: استعدادهای درخشان باید در بستر طبیعی تعلیم و تربیت داده شود و تنها استعدادهای خاص مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش از رونمایی دست‌نامه شهاب گفت: با توجیه مدارس و ادارات و واحدهای ذیربط می‌توانیم در آموزش استعدادهای درخشان در بستر طبیعی رسیدگی کنیم و این موضوع باید با رعایت ظرافت‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق باشد. تا به اهداف مورد نظر برسیم. همچنین باید توسعه کمی در کنار توسعه کیفی مد نظر قرار داده شود. 

فانی اظهار داشت: مدارس استعدادهای درخشان دانش‌آموزان را پذیرش می‌کند، سپس آموزش‌های خاص را برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرد که این طرح نسبت به طرح شهاب راحت‌تر است، چراکه تعداد گلچینی از دانش‌آموزان مشخص شده است.  این مدارس نیاز به محتوای آموزش خاص دارد که باید دربرگیرنده اهداف فعلی نظام تعلیم و تربیت باشد. 

وی در ادامه اظهار داشت: باید تلاش‌های لازم در خصوص محتوای آموزشی در قالب نظام یا یک سیستم آموزشی تعریف شود تا یک پیوند پویا دیده شود که در این قسمت نیاز به تلاش بیشتری داریم . 

 وی تاکید کرد: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان باید بیش از دانش‌آموزان عادی تربیت شوند. چرا که تربیت 6 گانه هنری، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، زیبا شناسی و فرهنگی، می تواند در اجرای طرح و برنامه ریزی‌ها موثر واقع شود. 

فانی در خصوص پژوهشسراها گفت: ما در جشنواره جوانان خوارزمی سعی داشتیم تا روحیه پژوهش ، نوآوری، و پرسشگری در دانش‌آموزان را تقویت کنیم، چراکه پژوهش‌های دانش‌آموزی بستری برای آموزش‌های لازم آموزش و پرورش است و دانش‌آموزان باید استعدادهای خود را تقویت کنند. به همین منظور مراکزی تاسیس شد تا دانش‌آموزان با مشارکت و نوآوری‌ها تربیت شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهداف پژوهشسراها گفت: پژوهشسراها می‌توانند کیفیت آموزشی را ارتقا دهند و همچنین میزان مشارکت و فعالیت دانش آموزان را در راستای اهداف آموزشی افزایش دهند. 

آینده سازان قطعا از جمع نخبگان‌ هستند
حسین شجاعی رئیس مرکز ملی پرورش‌ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: آینده سازان قطعا از جمع نخبگان هستند که باید استعدادهایشان در راستای اجرای اهداف شکوفا شود.

وی گفت: بزرگترین تحول در نظام آموزش و پرورش شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان است. در یک جامعه نخبگان می‌توانند اهداف آموزشی را دنبال کنند. که این خود در گرو شناسایی استعدادهای برتر است. 

رئیس مرکز ملی پرورش‌ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در ادامه افزود: آینده سازان قطعا از جمع نخبگان یک کشورند و ما در همه جوامع برای دنبال کردن اهداف  آموزشی و پژوهشی نیاز به شناساندن و شکوفایی استعدادهای افراد داریم.

شجاعی تصریح کرد: تصور من از این مرکز حمایت افراد نخبه است که در راس حرم قرار می‌گیرند و به جامعه معرفی می‌شوند که امیدوارم آموزش و پرورش در همه حوزه‌های استعدادی و دانش پژوهی بیشتر فعالیت کند و با نگاهی متفاوت‌تر به این موضوع نگاه کند. همچنین برنامه ریزی های دقیق‌تری را در نظر بگیرد تا بتواند استعدادهای درخشان را در جهت اهداف آموزش پیش ببرد. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار