شیراز؛

راه اندازی سامانه مانيتورينگ سموم توسط حفظ نباتات استان فارس

سامانه مانيتورينگ سموم توسط حفظ نباتات استان فارس راه اندازی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در گردهمایی کارشناسان حفظ نباتات استان فارس که با حضور احمدي مدير كل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان حفظ نباتات كشور، معاون بهبود تولیدات گیاهی و كليه كارشناسان ستادي حفظ نباتات استان و كارشناسان مسئول حفظ نباتات شهرستان ها و نمايندگان شركت هاي خصوصي وارد كننده و توزيع كننده سموم و نماينده شركت هاي فرمولاتور برگزار شد، سامانه مانيتورينگ سموم در استان فارس راه اندازی شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: آفت کش های نباتی یکی از حساس ترین کالاهای مورد نیاز در بخش کشاورزی هستند که تأثیر به سزای آن در چرخه های زیست محیطی و حیات و بهداشت انسانی، و نیز نگهداشت و سلامت محصولات کشاورزی  ضرورت کنترل مصرف، موجودی  و گردش این کالا را اجتناب ناپذیر می کند .

وی افزود: در شرایط موجود  سموم کشاورزی به صورت بی رویه توزیع و مصرف می شود که سالانه منابع قابل ملاحظه ای از سرمایه های کشور در ارتباط با این کالا هزینه می شود و در صورت مصرف نابجا علاوه بر از بین رفتن محصولات کشاوزی چه بسا سلامت جامعه نیز دچار مخاطرات جبران ناپذیر شود. 

صادقی گفت: سازمان حفظ نباتات کشور  در راستای ماموریت های سازمانی خویش به منظور ساماندهی واردات، تولید، توزیع و مصرف آفت کش های نباتی طرح مطالعه، طراحی، ساخت و استقرار سامانه مونیتورینگ آفت کشهای نباتی  را در دستور کار خویش قرار داده است که نخستین و اساسی ترین هدف این طرح "ایجاد یک پایگاه داده است که کلیه اطلاعات مربوط به آفت کش های نباتی را به هنگام نگهداری کند."

وی افزود: علاوه بر هدف کلی فوق با اجرای موفق این طرح  می توان به اهداف مهمی شامل: اطلاع از وضعیت مصرف، از استفاده بی رویه و همچنین مصارف غیر صحیح سم جلو گیری کرده و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در راستای آسیب شناسی این مسأله چاره اندیشی شود، با کنترل فرآیند توزیع سم، به شکل ریشه ای از توزیع سموم غیر مجاز و معیوب و یا قاچاق سم جلوگیری می شود.
 
 صادقی خاطر نشان کرد: مهمترین ویژگی این سامانه  بهره گیری از فناوری ساخت در بستر اینترنت است و بدینوسیله می توان اطلاعات مورد نیاز را در سطح کشور و بصورت  لحظه ای در پایگاه داده متمرکز نگهداری کرد و با توجه به تنوع کاربران این سامانه که از سطح مدیران و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور تا فروشگاه های سم در سطح کشور گسترده می باشد، جامعیت و سهولت کاربری  ویژگی اساسی دیگر این سامانه است .

صادقی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در کنار سایر فعالیت های بخش کشاورزی دغدغه مسئولان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی است، اقتصادی کردن تولید، حفظ منابع پایه تولید و پایداری تولید در کنار تولید محصولات سالم و ارگانیک در بخش کشاورزی است.
وی اضافه کرد: در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک و در طول برنامه پنجم توسعه باید در 25 درصد اراضی زراعی و باغی استان مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری های گیاهی صورت پذیرد .

در ادامه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مهم ترین هدف از برگزاري اين گردهمایی راه اندازي سامانه مانيتورينگ سموم و جلوگيري از فعاليت فروشندگي هاي غير مجاز و همچنين كنترل سموم  قاچاق در راستاي توليد محصول سالم و حفظ بهداشت و سلامت جامعه است.

امیری ادامه داد: در سطح کشور 258 نوع سم شیمیایی به ثبت رسیده که 63 درصد آن کم خطر بوده و فقط 9 درصد آن ها در ردیف پرخطر قرار دارند که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده سموم بیولوژیک را جایگزین سموم شیمیایی پرخطر کنیم .

وی با بيان رويكردها و استراتژي هاي مديريت حفظ نباتات استان در زمينه توليد غذاي سالم افزود:  استفاده از كارشناسان و تشكل هاي بخش خصوصي براي تحقق اين هدف مورد تاكيد قرار دارد.

 وی با اشاره به قوانين و مقررات موجود در اين زمينه از فراهم شدن شرايط و انجام هماهنگي هاي لازم براي اجراي طرح ساماندهي فروشندگي هاي سموم در سطح استان،  خبر داد.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.