آیدین آغداشلو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مدتی به خاطر مشکل دستم از کار حرفه‌ای دور بودم/ در ایران می‌مانم

هنرمند و پیشکسوت نقاشی، از دغدغه‌ها و حال و روز این روزهایش گفت.

آیدین آغداشلو، هنرمند پیشکسوت و استاد مسلم نقاشی، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر مشغول خلق نقاشی و اثر تازه‌ای نیستم؛ چون مدتی است که دو انگشت میانی دست راستم دچار عارضه شده و نمی‌توانم کار کنم اما ان‌شاءالله بزودی بعد از بهبودی کامل شروع به کار خواهم کرد.

وی درخصوص برپایی نمایشگاه تصریح کرد: برای برگزاری نمایشگاه باید تعداد آثارم به اندازه مشخصی برسد که امیدوارم بزودی این اتفاق بیفتد. قصد من از برپایی نمایشگاه، پاسخ به محبت‌ها و ابراز لطف مردم است. البته هر نمایشگاهی در ذات خود نوعی خودنمایی هنرمند را به دنبال دارد که از این رو  من تلاش می‌کنم، این بخش را تا حد ممکن تقلیل دهم و اگر زمانی دوباره نمایشگاه گذاشتم، تنها به مخاطب و مردمی که همیشه پیگیر کارهایم بوده‌اند توجه ویژه داشته باشم.

وی ادامه داد: یک هنرمند و به طور مشخص یک نقاش، گزارش کارهایش را با ارائه آثارش به مردم می‌دهد و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. پس من نیز با برگزاری نمایشگاه، گزارش آثار جدیدم را به علاقه‌مندان می‌دهم.

وی در خصوص برنامه‌های آینده‌اش در سال جاری افزود: در 14 اسفند ماه یک رونمایی ویژه از مجموعه 8 جلدی کتاب‌هایم خواهم داشت. 7 جلد این مجموعه گزیده‌ای از کتاب‌های قدیم من است که تاکنون نوشته‌ام و شامل مصاحبه‌ها، مقاله‌ها و گزارش‌های من است و بخش دیگر که برای اولین‌بار است در قالب کتاب و به صورت منسجم به چاپ می‌رسد، در برگیرنده مقاله‌هایی است که عموماً در 4 سال گذشته نوشته‌ام.

وی خاطرنشان کرد: البته جلد هشتم این مجموعه همه مقاله‌ها و نوشته‌های مرا شامل نمی‌شود؛ چرا که در چند سال اخیر من برای مقدمه کتاب‌ها و نمایشگاه‌های زیادی مطلب نوشته‌ام که بالغ بر 200 نوشته است و همه آن‌‌ها در جلد هشتم مجموعه 8 جلدی‌ام چاپ نمی‌شود. موضوع این جلد، بیشتر متوجه نقاشی و هنر قدیم ایران در کل محوریت آن فرهنگی است.

آغداشلو اظهار کرد: مدتی که در کانادا سکونت داشتم، 11 تابلو کشیدم اما در دو سه ماه گذشته به خاطر وضعیت انگشتم کار نکردم. اما به محض بهبودی دوباره نقاشی را از سر خواهم گرفت؛ چرا که موضوعات زیادی در ذهنم هست که باید به آن‌ها بپردازم. البته آنچه مسلم است این است که وقتی شروع به کار می‌کنی، در حین اجرا خیلی چیز‌ها تغییر می‌کند و آنگونه که در آغاز در ذهنت بود، پیش نمی‌رود.

وی در پاسخ به اینکه آیا قصد دارد در ایران بماند گفت: بله. من به قصد اقامت 9 ماهه رفته بودم و اصلا دلیلی نمی‌بینم که به خارج از کشور بروم و آنجا بمانم، البته دلم برای خانواده‌ام تنگ می‌شود و چون دوست دارم شهر‌ها و کشور‌هایی که ندیده‌ام را ببینم، تصمیم دارم 6 ماه ایران باشم و 6 ماه را در خارج از کشور سپری کنم و در واقع سیار باشم.

وی ادامه داد: فضا و عمل زندگی بی‌شک روی کار‌ها تأثیر می‌گذارد. مثلاً وقتی که خارج از کشور هستم، تقریباً ارتباطم با بیرون قطع است. به این ترتیب که تماس‌های تلفنی و سفارشاتی که البته همه آن‌ها برای من لذت‌بخش و دل‌پذیر است و نشانه لطف اطرافیان، کمتر می‌شود و از این رو تمرکزم تنها متوجه کار و نقاشی می‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار