فریاد «انهدام» هنر امروز

آثار سمیرا عرب سلمانی این روزها در گالری هنر امروز نفس می کشد.

سمیرا عرب سلمانی هنرمند نقاش، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: انهدام و  از هم پاشیدگی آن‌سوی دیگر پیشرفت است، همیشه این دو معنا در کار ساخت و تکامل جهان هستند. جایی خواندم همزمان با گسترش شهرها و ساختمان‌ها ما به جد مشغول ساخت ویرانه‌ها نیز هستیم و از بین بردن آشنایی‌ها در شهر مثل همین تهران، فضای سخت زیستی، از بین بردن قراردارها و حقوق طبیعی اجتماعی در جهان معاصر همه ضرورتی را در من بر انگیخت که حاصلش مجموعه‌ای است که شکل گرفت و اشاره‌ای است، به معنای نابودی و زایش که هر دو به نوعی با هم آمیخته هستند.

وی افزود: این اولین نمایشگاه انفرادی من است و البته هم نقطه عطفی خواهد بود. به اینکه دیگران با سرعت شبانه‌روزی در کار تولید اثر هنری هستند میبالم؛ ولی به شخصه برای نمایش هر اثر و مجموعه آثاری می‌باید جان در کفه تصویر می‌گذاشتم که چنین هم شد و تا یقینی حاصل نمی‌شد کاری را به راحتی در معرض دید نمی‌گذاشتم. در کارهای گذشته‌ام هم اشاره به معنای انهدام دیده می‌شد. به طور مثال در مجموعه قبلی با عنوان «اینک خراب» این تعریف چون خط سیری قابل جستجوست.

وی ادامه داد: سبک کارها در این نمایشگاه قابل بررسی است و اصرار به قراردادی کردن یک سبک ندارم؛ ولی مشخصه‌های سورئال و تا حدودی سمبلیسم در کارها دیده می‌شود؛ اما در مورد تکنیک، اینکه اشاره به نقطه عطف کردم همین موضوع تکنیک است. استفاده از ابزارهای دیجیتال در آثارم  به عنوان تکنیک قالب، به گمانم نوید تازه‌ای را در فضای هنرهای تجسمی و نقاشی به همراه دارد و خاصه اینکه رشته تحصیلی من هم گرافیک بوده، اینکه در ریشه و نسب رشته گرافیک به نسلی از نقاشان می‌رسیم قابل انکار نیست، در مقابل به احتمال یقین نطفه نقاشی دیجیتال در دامان طراحان گرافیک بسته خواهد شد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: تعداد 22 اثر برای این مجموعه کار شده بود که در مرحله اول تصمیم گرفته شد، 11 انتخاب صورت گیرد. موضوع کارها هم گزارشی است در واپسین ساعات انهدام و قبل از هجرت عظیم (تابلوی نوح) و شرح وقایع با یک دید سمبولیسم  که در این ساعات واپسین چه وقایعی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 2 سال برای خلق آثار نمایشگاه زمان گذاشته، یادآور شد: اگر هنر برای مردمان هم عصر خودش حرفی برای گفتن نداشته باشد، هم محکوم به گوشه‌گیری و خفتگی می‌شود و  هم نمی‌تواند در خلأ شکل بگیرد. از این رو قطعا اما نه به منظور تامین ذائقه مخاطب بلکه به قصد ترمیم  یا تسکین ذائقه مخاطب به مخاطب فکر می‌کنم.

عرب سلمانی در خصوص هدف از برپایی نمایشگاه اظهار داشت: جایی نوشتم اتفاق بی ضرریست، شاید در بهترین حالت آینه‌ای باشد به سمت آنچه دیده نمی‌شود؛ ولی احساس می‌شود. همچنین در باب اقتصاد هنر گرچه این بحث ضروری است؛ ولی تعریفش از عهده من خارج است و به کارشناسی جدی نیاز دارد، فروش اثر هنری مثل نوعی حمایت، در طول تاریخ هنر از سوی بخش خصوصی و دولتی ذائقه هنری را دستخوش تغییر کرده؛ اما کارهای من هنوز از این باد گزندی ندیده و خوشبختانه کمی مستقل هستند؛ ولی  بدون حمایت هم نمی‌شود، ادامه داد یا لااقل سخت می‌شود ادامه داد.

وی در پایان با اشاره به روز افتتاحیه عنوان کرد: خوشبختانه اقبال یار من بود که در جوانی استاد خطاب شوم. در حالی که هرگز خیال معلمی هم در سرم نبود، روز افتتاحیه متوجه شدم در گرمایی از لطف و محبت شاگردان که همگی امروز دوستان من هستند، غرق هستم و این یک جا را به خودم بالیدم؛ چون متوجه شدم سال‌های تدریس سال‌های پرعشقی بوده است.

گفتنی است؛ برای بازدید از نمایشگاه سمیرا عرب سلمانی تا 9 دی فرصت دارید به گالری هنر امروز واقع در خیابان میرداماد (غرب به شرق)، نرسیده به خیابان شریعتی، رودبار شرقی (به سمت جنوب)، نبش کوچه لشگرک، شماره نوزده، طبقه سه مراجعه و ساعتی را با دنیای هنر سپری کنید.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار