حرفه‌ای‌ها به تجمل‌گرایی روی آورده‌اند/ اسفند به استقبال «شاهزاده خانم بدترکیب» می‌رود

کارگردان نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» از سطحی‌گرایی هنرمندان در این عرصه و اجرای نمایش خود در ماه اسفند گفت.

مریم کاظمی کارگردان نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایش خود گفت: شاهزاده خانمی در داستان ماست که مثل دیگر قصه‌ها نبود، بینی‌اش سربالا و چشمانش رو به پایین بود. همچنین دهانی کج و اخمی داشت؛ اما هیچ‌کس جرات نداشت که بگوید شاهزاده خانم زشت است.

وی در خصوص انگیزه خود از انتخاب این اثر عنوان کرد: داستانی زیبا، رمانتیک و با مفاهیم زیبای انسانی و اجتماعی است. این نمایش ضمن اینکه می‌تواند دستمایه خوبی به گروه اجرایی برای کار روی متنی زیبا بدهد، فضای خوبی می‌آفریند. همچنین می‌توان گفت زمینه آموزشی و تربیتی خوبی دارد و در همان زمان که خیال‌انگیز و فانتزی است، به شدت واقعی هم به نظر می‌آید.

کاظمی با بیان اینکه «دو سال وقت داشته‌ایم تا این متن را انتخاب کنیم» مطرح کرد: طبق نوبتی که تالار هنر با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای اجرا در اختیار ما قرار می‌دهد، سعی می‌کنیم از این امکان خوب استقاده کنیم. ضمن اینکه از اکنون تا دوسال دیگر که مجددا بتوانیم در این سالن‌ها اجرا کنیم، متن‌های زیادی می‌خوانیم و انتخاب می‌کنیم. به این صورت که از دو سال گذشته یعنی بعد از اجرای «غول بزرگ مهربان» و «کلوچه دارچینی» می‌دانستیم که می‌خواهیم «شاهزاده خانم بدترکیب» را انتخاب کنیم ولی امکانش امسال و در این زمان میسر شد.

کاظمی در راستای فعالیت مستمر خود درباره تئاتر کودک و نوجوان  اظهار داشت: در چندسالی که به طور مستمر و موازی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کار و تمرین می‌کنیم، می‌توانم بگویم درست مثل تئاتر بزرگسال، شتابزدگی و تعجیل برای رساندن تمرین به اجرا آفت تئاتر امروز ماست. کم‌شدن امکانات مالی، کمک‌های دولتی، امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری‌، هنرمندان را به سمت ساده‌انگاری و چشم پوشی از ایده‌آل‌های نمایشی که زمانی راهگشا و قلب تپنده اجراها بود، متاسفانه سوق داده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه روز به روز خلاقیت‌هایمان را از دست داده‌ایم. دیگر مرز تئاتر آماتور و حرفه‌ای را امکانات مالی تعیین می‌کند نه فکر و اندیشه غالب. اگر گروه نمایشی امکان مالی خوبی بتواند از دولت دریافت کند و دکورو لباس باشکوه تهیه کند و از بازیگران گرانقیمت استفاده کند؛ اجرایش را حرفه‌ای می‌پندارد.

کاظمی با بیان اینکه «حرفه ای‌ها به تجمل و سطحی‌نگری روی آورده‌اند» تصریح کرد: این عمل باعث می‌شود تا فکر تماشاچی را با زرق و برق صحنه‌ای تحت تاثیر قرارداده و ضعف اجرا را پنهان کنند. همچنین از طرفی آماتورهای ما به جای یافتن ایده‌آل‌های هنری و اندیشه درست اجتماعی، به اجراهای تقلیدی روی آورده‌اند که روی دیگر حرفه‌ای‌گری سطحی‌نگر است. 

وی در این راستا ادامه داد: سازمان‌های متولی تئاتر به جای اینکه برای رشد و کار مداوم و مستمر، تلاش کنند و بودجه فراهم کنند، دچار خواب خوش فراموشی شده‌اند. با این نگرش در مورد تئاتر کودک و نوجوان می‌توان گفت دور خودمان می‌چرخیم و روزمره زندگی می‌کنیم. هیچ تلاشی و هیچ خلاقیتی و هیچ برنامه‌ریزی نه مهم است و نه راهگشا. طبیعی است که شاهد از دست دادن انگیزه‌های آدم‌ها باشیم که این امر دردناک ولی حقیقت است.

کارگردان نمایش «زنان سرکش» در خصوص انتخاب بازیگران خود گفت: بازیگران به طور عمده همان بازیگران همیشگی گروه تئاتر مستقل هستند که در کارهای پیشین همکاری داشته‌ایم. در عین حال از بازیگران دیگری هم برای تکمیل چیدمان دعوت به عمل آورده‌ایم. اصولا در گروهمان انتخاب نمایش‌ها بیشتر بر اساس امکانات اعضایی است که در اختیارداریم و می‌توانیم روی آن‌ها حساب کنیم.

کاظمی در راستای شیوه اجرایی نمایش خود عنوان کرد: شیوه اجرایی این اثر از دل متن نمایشی بیرون آمده است. ایده‌ها و فکرهایی در آغاز داریم و سعی می‌کنیم پیشنهادهای نویسنده و امکانات خودمان را به هم نزدیک کنیم. شیوه اجرایی پیشنهادی نویسنده، کلاسیک و خطی است. در داستان گویی شیوه خطی را استقاده می‌کنیم؛ ولی در طراحی و شخصیت‌پردازی فانتزی روز را به آن اضافه کرده‌ایم. بدون آنکه از داستان دور بیفتیم و بیراهه برویم، هوای خودمان و ایرانی بودنمان را هم داشته‌ایم. مثل کارهای دیگرمان اجرا تلفیقی منطقی از موسیقی، حرکات فرم و داستان‌گویی تخیل آمیز است.

گفتنی است؛ نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» به طراحی و  کارگردانی: مریم کاظمی از اسفند ماه سال جاری روی صحنه می‌رود.

از عوامل این اثر می‌توان به:

نویسنده: اوراند هریس، بازیگران: حسین محب اهری، مریم کاظمی، میترا کریم‌خانی، هایده حسین‌زاده ، پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، مهناز غمخوار، شیما میرمهدی، نرگس صفامنش، آزیتا خرمی، علی خلعتبری، مهدی رمضان زاده

مترجم:سید حسین فدایی حسین، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح و سازنده کلاه گیس و ماسک : افسانه قلی‌زاده، موسیقی : فرید نوایی، طراح پوستر و بروشور : پریسا فلاح زاده، گروه کارگردانی و مدیران صحنه: مهراد زمانی، آزیتا خرمی، مریم علیپور، پویا شش پری، فخری سلیمی، روابط عمومی : زهرا شایان‌فر، مشاور تبلیغات : شروین محمد پور اشاره کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار