تبریز؛

میزان آلودگی هوای تبریز از 150 گذشت

رئیس اداره نظارت و پایش محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی از رسیدن غلظت آلودگی هوای تبریز به عدد 150 خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رحیم‌اوغلی با اشاره به اینکه ‌شاخص psi (شاخص آلودگی هوا) عدد 150 را نشان می‌دهد، افزود: آلودگی هوای تبریز در وضعیت هشدار به آلودگی بالاست و در همین راستا مکاتبات لازم را با سازمان‌های مربوطه مانند پلیس راهور، شهرداری و صنایع آلاینده انجام داده‌ایم.

وی گفت: نمی‌توان تنها یک نهاد یا سازمان را در این مسئله مسئول دانست بلکه علت آلودگی‌های اخیر را باید در عملکرد تمامی نهادها، سازمان‌ها، صنایع و مردم جست و جو کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی تبریز از کاهش آلودگی هوای تبریز در روزهای آتی خبر داد.

طهماسبی با بیان اینکه بارندگی‌های صبح امروز از غلظت آلودگی هوا خواهد کاست افزود: روز جمعه نیز سامانه بارشی وارد استان خواهد شد و چند روز هوای استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد که این مساله نیز به مرور میزان آلودگی را کاهش خواهد داد.

حسین طهماسبی با اشاره به مکان‌یابی صنایع شهر در سمت غرب افزود: بادهای غالب تبریز از سمت شرق به غرب می‌وزد ولی بعد از ظهرهای پائیز و زمستان از غرب به شرق می‌وزد که آلودگی‌های صنایع را به شهر منتقل می‌کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی هم با بیان این‌که آلودگی هوای تبریز امروز در وضعیت هشدار به آلودگی بالا قرار دارد افزود: در روزهای گذشته میزان آلودگی به حدی نرسیده بود که منجر به تعطیلی مدارس شود.

ساعی از رسانه‌ها و صدا و سیما خواست تا با اطلاع‌رسانی صحیح و یادآوری تبعات آلودگی، از مردم بخواهد تا در صورت امکان از ترددهای غیرضروری و تردد با خودروهای تک سرنشین و فرسوده خودداری کنند.

رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که برخورد با خوردروهای آلاینده از اولویت‌های پلیس راهور است افزود: در 9 ماهه اول سال جاری نسبت به 9 ماهه اول سال گذشته برخورد با خودروهای متخلف 15 درصد افزایش یافته است.

سرهنگ ناصرمیکائیلی با بیان این‌که فرسوده‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی، شخصی و ترابری در تبریز تردد می‌کنند گفت: هر تاکسی فرسوده 10 برابر خودروی معمولی آلودگی تولید می‌کند.

وی گفت: 90 درصد مینی‌بوس‌ها، 50 درصد اتوبوس‌ها و حدود 5 هزار دستگاه از تاکسی‌های تبریز فرسوده‌اند.

سرهنگ میکائیلی با بیان این‌که تردد خودروهای تک‌سرنشین در تبریز بسیار زیاد است افزود: با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و افزایش فرهنگ رانندگی هم ترافیک شهری و هم میزان آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با ذکر این مساله که در زمینه آلودگی هوا باید اقدامات اساسی صورت پذیرد افزود: به‌نظر می‌رسد معاینه فنی خودرودها در بیشتر موارد به صورت صحیح اجرا نمی‌شود.

ایرج شهین‌باهر افزود: با وضعیتی که شاهد هستیم ناگزیریم تا سیاست‌هایی مانند جریمه خودروهای تک سرنشین و ممانعت از تردد آن‌ها، اجباری کردن ادارات به راه‌اندازی سرویس کارکنان و زوج و فرد کردن تردد خودروها را اتخاذ کنیم.

وی گفت: طی 10 الی 20 سال گذشته 1500 هکتار از فضاهای سبز تبریز تغییر کاربری یافته‌اند که متاسفانه برخی از اعضای شورای شهر به سادگی از کنار این قبیل موضوعات عبور می‌کنند.

شهین‌باهر از تلاش شهرداری برای اضافه کردن اتوبوس‌های برقی به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر تبریز خبر داد و افزود: این اقدام نیازمند صرف هزینه زیادی است ولی هزینه کردن امروز باعث می‌شود تا سلامت شهروندان در آینده به خطر نیافتد.

وی گفت: شهردار تبریز سعی می‌کند تا در تعامل با اداره راهنمائی و رانندگی خودروهای ارس پلاک را که هم کیفیت بالایی دارند و هم قیمت مناسب، جایگزین تاکسی‌های فرسوده شهر تبریز نماید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که هوای آلوده حاوی عوامل و ذرات سمی و سرطان‌زاست که برای تمامی گروه‌های سنی مضر است افزود: در آلودگی حال حاضر تبریز گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر چون خردسالان، زنان باردار، سالمندان بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم، برونشیت، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت، افرادی که طولانی مدت دارو مصرف می‌کنند، کسانی‌که سیستم ایمنی بدنشان به هر دلیل ضعیف است و افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج تا حد امکان از خانه خارج نشوند و در صورت ضرورت مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

دکتر تبریزی با اشاره به این‌که ماسک‌های محافظ به دو دسته معمولی و نانو (فیلتردار) تقسیم‌بندی می‌شوند افزود: ماسک‌های معمولی تا حدی در مقابل بعضی از ذرات مقاومت می‌کنند و ماسک‌های نانو اجازه عبور مواد سمی را نمی‌دهند که در شرایط حاضر استفاده از ماسک‌های معمولی کفایت می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مردم خواست تا در شرایط آلودگی هوا از فعالیت بدنی شدید پرهیز کنند و تا حد امکان از مایعات و میوه‌جات به خصوص سیب استفاده کنند.

گفتنی است طبق آمار و اطلاعات به دست آمده در روزهای گذشته میزان مراجعات بیماران قلبی-عروقی و ریوی به اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز 20 درصد افزایش داشته است.

قابل ذکر است که غلظت آلودگی هوای تبریز در روزهای گذشته از سوی سازمان محیط‌زیست 125 و 109 گزارش شده بود؛ امروز که غلظت آلودگی عدد 150 را نشان می‌دهد نسبت به روزهای گذشته هوای شهر پاک‌تر به نظر می‌رسد.

کارشناسان دلیل این امر را ترکیب مه با آلودگی هوا در روزهای گذشته عنوان کردند! گفتنی است امروز مدارس ابتدایی شهر تبریز به علت آلودگی هوا تعطیل شد.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مهدی فرتاش نعمتی
۱۰:۵۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
من یک تبریزی هستم و یک دستگاه برای الودگی هوا طراحی و ساخته ام و نیز اقدام به ثبت اختراع نموده ام از من اضهارنامه خواستن می خواهم بنویسم ولی در دلم ترس دارم که به گفته دوستان طرحم را بدزدن اگر بتوانم ثبت کنم دستگاه من بدون موتور بدون مصرف و با هوا کار میکند من به حمایت دولت احتیاج دارم شماره تماس