جنگ نفتی شرایط اقتصادی را دشوار می کند / شکل گیری گزینه های مثبت در بازار سرمایه

کارشناس بازارسرمایه گفت: درحال حاضر شاهد جنگ نفتی هستیم که این امر شرایط را برای اقتصاد کشور دشوار می کند و بر روی بودجه نیز تأثیر خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, بازار سرمایه در هفته ای که گذشت با روندی کم رمق به کار خود ادامه داد و در روز چهارشنبه پس از شش هفته روند نزولی رشد٢٢١واحدی را تجربه کرد که نشان دهنده این است که نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها در دی ماه, تحرکاتی را در بورس ایجاد کرده و با فعالیت نوسان گیران, بازار رشدهای محدودی را تجربه کرده است.

اما در این بین قیمت های پایین کالاها در بازارهای جهانی همچنان نگرانی هایی را درباره کاهش سود آوری شرکت ها در گزارش های ٩ماهه ایجاد کرده است.

حسین صالحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, در همین خصوص اظهار کرد:با توجه به شرایط قیمت های جهانی به نظر می رسد شرکت های فولاد, آلومینیوم,مس که وابسته به قیمت های جهانی هستند طبیعتا در این شرایط انتظار نمی رود که گزارش های خیلی خوبی را برای سال آینده ارایه دهند, مگر اینکه رشد دلار بتواند شرایط را به نفع این شرکت ها تغییر دهد،اما وضعیت سایر شرکت های بورس وابسته به لغو تحریم هاست.

اما از طرفی  جهش221 واحدی در روز چهارشنبه نمی تواند بیانگر تغییرات مثبت کلی در وضعیت بازار باشد چرا که طبق نظر صاحبنظران این حوزه بخشی از رکود حاکم بر بازار سرمایه از سمت تقاضا است و نکته قابل تأمل در اینجاست که علاقمندی به سرمایه گذاری در بورس زیاد است اما همه منتظر هستند تا پس از خنثی شدن سیاست های پولی و بانکی و روان شدن مبادلات پولی میان ایران و سایر کشورها نقدینگی خود را به این بازار وارد کنند.

به نظر می رسد در ماه جاری چشم سهامداران به برگزاری جلسه شواری حکام آژانس بین المللی درخصوص پرونده PMD ایران بود که با برگزاری این نشست مهم ترین رویداد سیاسی ١٢سال گذشته رخ داد و پرونده هسته ای ایران بسته شد.

اما وضعیت بازار سرمایه حاکی از آن است که این خبر مهم نیز نتوانست تاثیر شگفت انگیزی را بر روند بازار  سرمایه  بگذارد.

این گزارش می افزاید کارشناسان, علت واکنش سرد اهالی بازار سرمایه را به روند نزولی قیمت نفت و سقوط بی سابقه نرخ این محصول می دانند که در کنار سایر عوامل اقتصادی باعث ایجاد جوی نگران کننده شده است.

بر همین اساس صالحی افزود: در حال حاضر شاهد جنگ نفتی هستیم که این امر شرایط را برای اقتصاد کشور دشوار می کند و بر روی بودجه نیز تأثیر خواهد داشت.

همچنین ابهام در نرخ سود سپرده و کاهش نقدینگی موجب کمرنگ شدن اعتماد در بازار شده و فعالان بازار منتظر اقدام عملی در بخش های سیاسی و اقتصادی کشور هستند .

بر همین اساس صالحی کارشناس بازار سرمایه گفت: بخشی از رکود بازار ناشی از بالا بودن نرخ بهره و تسهیلات بانکی است که به نظر می رسد با اجرایی شدن برجام کاهش هزینه های مالی شرکت ها مسلماٌ رخ خواهد داد.

اما به نظر می رسد بازار سرمایه برای حرکتی بزرگ نیازمند معاملات پرحجم و روبه بالا در گروه های بورسی است که برای تحقق این امر نیاز به بازگشت اعتماد از دست رفته و همچنین ورود نقدینگی و شفاف سازی ابهامات در صنایع است که این مسائل موجب روند صعودی بازار سرمایه شود.


 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار