صالحی امیری:

زندگی اقلیتهای ایرانی در یک فضای تعاملی نشان از انسجام در جامعه دارد

رئیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد کشور گفت: وقتی همه اقلیت‌ها در ایران در یک فضای تعاملی زندگی می‌کنند نشان می دهد که درک روانی از موضوع انسجام در جامعه شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در «همایش همدلی پیروان ادیان توحیدی» که عصر امروز(دوشنبه) در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: وقتی همه اقلیت‌ها در ایران در یک فضای تعاملی زندگی می‌کنند نشان می دهد که درک روانی از موضوع انسجام در جامعه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه جامعه ایران در تحول تاریخی خود به اصلی به نام انسجام نیاز دارد، افزود: انسجام گزینه‌ نهایی جامعه ایران است چرا که ما بدون انسجام دستخوش انشقاق خواهیم شد بنابراین مهمترین عامل اجتماعی ما انسجام است.

رئیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد کشور در ادامه انسجام در دو شکل مکانیکی و ارگانیکی محقق می شود، گفت: انسجام مکانیکی در نتیجه اجبار و تهدید شکل می‌گیرد ولی انسجام ارگانیکی به معنای پذیرش اصل تنوع و تکثر است که می‌تواند به وحدت در جامعه بینجامد.

صالحی امیری تصریح کرد: انسجام مدنظر به هیچ وجه به معنی یکی شدن نیست چرا که تصور غلطی است ولی برخی می‌کوشند آن را تئوریزه کنند.

وی افزود: انسجام به معنی ادغام یا نفی دیگری و اثبات خود نیست، انسجام به معنی حرکت سازواره و هارمونیک اجزای یک سیستم به سمت یک هدف متعالی است.

رئیس مرکز اسناد ملی در ادامه بیان داشت: وقتی به عنوان مثال اقلیت‌ها در جمعی این چنین در کنار هم هستند این جمع نشان می‌دهد که اقلیت‌ها به دولت و دولتمردان اعتماد دارند.

صالحی امیری با بیان اینکه میزان سازگاری اجتماعی یکی از عوامل اصلی انسجام است، تاکید کرد: بنده به شخصه بارها به دنبال مفهومی تازه به جای اقلیت‌ها بودم و هنوز آن را پیدا نکردم تا لفظ اقلیت‌ها در ادبیاتمان را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: مفهوم انسجام با مفاهیمی مثل تعامل، سازگاری، گفت‌وگو، همدلی و همدردی رابطه دارد بنابراین نتیجه می‌گیریم که اگر در جامعه‌ای بین اقلیت‌ها همگرایی وجود دارد آن جامعه به سمت توسعه حرکت خواهد کرد اما اگر در آن جامعه ادبیات همگرایی جای خود را به سایر مفاهیم دهد، آن جامعه روی خوش نخواهد دید.

رئیس مرکز اسناد ملی با بیان اینکه دولت یازدهم درک صحیحی از انسجام اقلیت‌ها در کنار هم دارد، افزود: فراهم‌سازی زمینه‌های تحقق حقوق اقلیت‌های کشور در همه ابعاد، توزیع عادلانه ثروت و قدرت در حوزه اقوام، توجه اساسی به فعالیت‌های فرهنگی اقلیت‌ها در سطح تعاملات ملی، افزایش تعامل مؤثر میان دولت و اقوام و همزیستی تمام اقوام در گستره جمهوری اسلامی ایران از جمله مهمترین برنامه‌های دولت در رابطه با اقلیت‌های دینی و مذهبی در کشور بوده است.

صالحی امیری در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره موظفیم تا حقوق اقلیت‌ها را در هیئت دولت پیگیری کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار