مرادخانی در اختتامیه کنگره شعر و عفاف:

امیدواریم این کنگره به مرور ریشه‌دار شود

همان طور که شعر مقاومت و پایداری داریم باید شعر عفاف و حجاب را به طور حرفه‌ای و تأثیرگذار در کنار دیگر قالب‌های شعری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور علی مراد خانی معاونت هنری ارشاد اسلامی، محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی، مجتبی رحمان دوست نماینده مجلس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس، اسماعیل آذر و حمیدرضا برقعی چهارشنبه 14 دی ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

 علی مراد خانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم این فضا دوباره تکرار شود زیرا این مسئله فرهنگی است موضوع مد و لباس می‌طلبد شرایطی را ایجاد می‌کند تا از هر لحاظ کسانی که در این حوزه فعالیت دارند توجیه شوند تا این موضوع در حوزه مدل و لباس گسترش پیدا کند این اتفاقات همواره در حاشیه رخ داده است.

وی ادامه داد:این نخستین جشنواره در این زمینه است. بنابراین طبیعتاً کمبودهایی را خواهد داشت البته ناگفته نماند بیش از هزار اثر در این جشنواره به دست ما رسید.

معاونت هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم این کنگره به همان ستبری و محکمی کار کند و آهسته‌ آهسته ریشه‌دار شود و بتواند به مسائل اصلی و اصولی  فرهنگی در قالب‌هایی که در آن مأموریت دارد، بپردازد.

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس در خصوص هدف از برگزاری این کنگره گفت: هدف از برگزاری این کنگره ارتباط با نسل جوان با زبان خاص آن‌هاست. ما در روزهای گذشته شاهد ادبیات کمتر موثر به نام عفاف و حجاب بوده‌ایم. قطعاً یکی از ابزارهای تأثیرگذار استفاده از هنر است وقتی این هنر در کنار ارزش عفاف و حجاب قرار می‌گیرد شاید فلسفه جدیدی را ایجاد کند که خانواده‌ها و جامعه از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اگر بگویم در طی چند سال گذشته به بیراه رفته‌ایم اشتباه نگفته‌ایم. این زننده است که ما در ایران اسلامی زندگی کنیم ولی  ادبیات ارزشی نداشته باشیم و میان این گسستگی که به خاطر نفوذ و تغییر ذائقه‌ها ایجاد شده پیوند ایجاد کنیم به همین دلیل این جشنواره با پیشنهاد حمیدرضا برقعی و کمک ستاد صیانت از حقوق شهروندی شکل گرفت و آغاز به کار کرد .

دبیر کارگروه مدل و لباس در پایان گفت: باید شعر عفاف و حجاب را به طور حرفه‌ای و تأثیرگذار در کنار دیگر قالب‌های شعری داشته باشیم. همچنین قطعاً هنرمندان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی از این امر بهره‌مند می‌شوند.

محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور اظهار داشت: برگزاری مراسمی از این دست در ایران آن هم پس از گذشت تقریبا 34 از پیروزی انقلاب اسلامی یک حادثه نو و مبارکی است. گرچه خیلی دیر شده است ولی این ابتکار و این  حسن انتخاب می‌تواند سرآغاز یک حرکت و جنبشی هنری  و ادبی و به دنبال آن یک حرکت عقیدتی باشد. امیدواریم عزیزانی که متولی اصلی امور فرنگی کشور هستند بیش از پیش نسبت به مسائلی از این دست عنایت داشته باشند.  در مراسمی که به عنوان  شعر فاطمی و سوگواری‌های غیرفاطمی برگزار می‌شد. یکی از زیرمجموعه‌های شعر فاطمی همین عفاف و حجاب بود که البته آثار خوبی هم خلق شد ولی به طور مستقل نبوده استقلال بخشیدن به این حوزه بسیار خوب است به جهت این که به این مقوله مهم  تأمل کنیم.

وی روایات و تعابیری از عفاف و حجاب را بیان کرد و گفت: حجاب به معنی پرده، حاجب به معنی پرده‌دار، ستر به معنی پرده و پوشش است. عفت به معنی  امتناع کردن، خود بسندگی بر خلاف آزمندی یک نوع سلوک که دیگران در این نوع سلوک هیچ نقصی ندارد. امام علی (ع) می‌فرمایند پاک‌دامنی با فضیلت‌ترین عبادت‌ها است.

وی در پایان گفت: این همه ارادت داریم و افضل‌ترین آن‌ها چه در زن و مرد و چه جوان و پیر مسئله پاک‌دامنی است.

اسماعیل آذر، شاعر با تصویری از شعر فردوسی در خصوص زن گفت: 3 چیز باید در زن جمع شود که یک زن را بهترین زن بدانیم 1 زنی که با شرم و حیا است، دوم زنی که فرزند پسر بزاید به خاطر این که پسر از نظر فیزیکی نسبت به دختر قدرتمند است سوم زنی که موهایش را می‌پوشاند.

آذر ادامه داد: انسان‌هایی که از درون سرشار از دانش هستند بیرون برایشان اهمیتی ندارد هر چه درون کسی خالی تر باشد وجه بیرونی خود را بیشتر نشان می‌دهد این مقوله زن و مرد ندارد وقتی انسان‌ها لباس‌هایی می‌پوشند که توجه دیگران را به خود جلب کنند از نظر روانشناسان بالینی آن‌ها را به طور گمشده نسبت می‌دهند که این‌گونه انسان‌ها از آن خالی هستند

حمیدرضا برقعی شاعر آیینی کشورمان گفت: امیدوارم این کنگره و اختتامیه پایان کار این جشنواره نباشد بلکه شروعی باشد برای برنامه‌های آینده و در سال‌های آینده به صورت یک کنگره بین‌المللی رقم بخورد

در پایان جلسه از کتاب مذکور گزیده اشعار نخستین کنگره ملی عفاف و حجاب رونمایی شد و از برگزیدگان تقدیر و تشکر به عمل آمد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار