آیا با تحولات اخیر خاورمیانه، نفت آمریکا و ایران در بازار ژاپن رقیب هم خواهند شد؟

نشریه آمریکایی فوربز در گزارشی به بررسی تأثیر تحولات اخیر خاورمیانه بر بازار نفت ژاپن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله «فُوربز» در گزارشی نوشت: بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های ایرانی منتشر ‌شده است، پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران، ژاپن می‌تواند واردات نفت از ایران را دو برابر کند. همچنین در این گزارش‌ها آمده است شرکت ملی نفت ایران درصدد است قراردادهای تازه‌ای برای فروش نفت به مشتریان قدیمی از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه امضا کند.

«کاسمو اُیل،» یک پالایشگاه ژاپنی، نیز اعلام کرد: منتظر برداشته شدن تحریم‌های ایران است تا خرید نفت خام خود را افزایش دهد. این شرکت همچنین از افزایش خرید نفت خام از آمریکا نیز خبر داد. ژاپن که سومین کشور بزرگ وارد کننده نفت خام و صادر کننده نفت تصفیه شده است، بیش از 40 سال است که از ایران نفت خام می‌خرد. این کشور آسیای شرقی حدود 80 درصد نفت خام خود را از منطقه خلیج فارس تهیه می‌کند که 63 درصد آن از ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خریداری می‌شود. این درحالی است که مسیر عبوری حدود 60 درصد نفت خریداری شده ژاپن به این سه کشور تعلق دارد. این مسئله این روزها تبدیل به بزرگترین نگرانی مقامات توکیو شده است.

به نظر می‌رسد در شرایط بحرانی ژئوپولیتیکی منطقه خلیج فارس، نفت آمریکا بهترین راه حل ممکن برای مشکل امنیت نفتی ژاپن باشد. در آخرین ماه سال میلادی گذشته، کنگره لایحه‌ای تصویب کرد که به تحریم 40 ساله صادرات نفت خام از منطقه خاصی در آمریکا خاتمه داد و در آخرین روز ماه دسامبر گذشته، آمریکا پس از 40 سال از یکی از میدان‌های نفتی خود نخستین محموله را وارد بازار کرد.

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند ورود نفت خام آمریکا به بازار در ابتدا تأثیر چندانی نخواهد داشت؛ اما واشینگتن در طولانی مدت از این مسئله به عنوان سلاح ژئوپولیتیکی و اقتصادی استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد این موضوع برای ژاپن یک نعمت ناخواسته باشد، اگرچه بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت گران است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار