باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

آیا بیمه‌ای با سرلوحه «امید» رایگان باقی می‌ماند؟

چندی است که زمزمه های پولی شدن بیمه سلامت همگانی بر زبان ها جاریست ، طرحی که در ابتدا رایگان اما در انتها چه می شود سوالی است که پاسخش را نمی دانیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیمه همگانی با هدف زیر پوشش قرار دادن تمامی آحاد جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد شکل گرفت که تنها شرط آن تحت پوشش نبودن درهیچ یک از بیمه های پایه سلامت یا درمان است.

این طرح در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت تدبیر و امید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها  به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه برای تمامی افراد فاقد بیمه و حتی بیماران خاص ، تالاسمی ،هموفیلی ،کلیوی و دیالیزی فعالیت خود را آغاز کرد.

براین اساس مقرر شد که دولت در مرحله اول اجرای این طرح برای کسانی که محدودیت مالی دارند سرانه درآمد یک‌ساله شان را تقبل کند چرا که اغلب افراد فاقد بیمه کم درآمد یا بیکار بوده و در حاشیه شهرها زندگی می کنند و حتی توان حمایت از همسر و فرزندان خود را نیز ندارند.

در ابتدا این سوال که آیا افرادی که یارانه دریافت می کنند مشمول این بیمه می شوند یا نه ذهن بسیاری از افراد متقاضی را مشغول کرد که در نهایت مشخص شد که دریافت یارانه هیچ گونه مغایرتی با عضویت در بیمه سلامت همگانی ندارد.

در همین خصوص محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در یک سایت خبری در خصوص بیمه همگانی سال جاری می گوید: تمامی برنامه های این سازمان بر اساس برنامه های راهبردی و بر اساس 3 اصل مهم از جمله حفاظت مالی ، سلامت محوری و دسترسی عادلانه تنظیم شده است.

کبیر اظهار داشت : پوشش بیمه همگانی در سامانه امید و دریافت دفترچه بیمه از اهداف این سازمان بوده که دسترسی آسان به خدمات درمانی از سوی افراد نیازمند و محروم از دیگر برنامه ها و اقدامات موثر در این زمینه است.

اما مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران از تخصیص نیافتن اعتبارات از محل هدفمندی یارانه ها گله مند بوده و با بیان اینکه در سال گذشته از مبلغ اعتبار 550 میلیارد تومان پیش بینی شده، تنها 70 میلیارد آن به بیمه سلامت اختصاص یافت انتقاد کرد.

وی با اشاره به کسری یک هزار میلیارد تومانی سازمان بیمه سلامت برای بیمه شدگان جدید گفت: امیدواریم با تدبیر مسئولان مربوطه در حوزه های مختلف اعتبارات لازم در اختیار این سازمان قرار بگیرد.

با توجه به اینکه هدف از پوشش فراگیر بیمه سلامت همگانی دسترسی یکسان و بهره مندی عادلانه و رایگان از خدمات این بیمه بوده اما با صحبت های مبنی بر پولی شدن این بیمه و کمبود اعتبارات ،افراد تحت پوشش و کم در آمد را بسیار نگران کرده است.

اگر رویکرد کلی دولت، حمایت از افراد نیازمند در تامین معیشت‌شان باشد و نیز براساس گفته های مسئولان ذی ربط که افراد تحت پوشش این بیمه اغلب حاشیه نشین و عاجز از تامین نیازهای اولیه هستند پس پولی شدن این بیمه برای چه کسانی است؟

حق بیمه ای که برای یکسال اول از سوی دولت پرداخت شد اما بهانه ایجاد ساز و کار مناسب برای پرداخت حق بیمه از سوی افراد متمول شاید سرپوش مناسبی برای شانه خالی کردن در ادامه راه نباشد.

محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در سایت خبری دیگری از افزایش 80 درصدی بار مالی نسبت به گذشته می گوید و معتقد است:  درسازمان بیمه سلامت بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت هزینه ها برای بیمه شده های بیمه سلامت از 70 درصد به 80 درصد افزایش یافته است که درواقع حدود 3 درصد از هزینه ها در بخش روستایی و 6 درصد در بخش شهری را مردم پرداخت کرده و مابقی آن از محل طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

با همه مشکلات و موضوعات مطرح شده هنوز مشخص نیست که آیا این بیمه رایگان باقی می ماند یا خیر؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار