تاخیر یك ساله در اجرای سند ملی سالمندان/تدوین این سند در چه مرحله ای است؟

اجرای طرح‌های مناسب سازی معابر و اماكن، بهداشت و درمان سالمندان و مشاركت سالمندان در امور اجتماعی بخشی از برنامه‌های تدوین شده در سند ملی سالمندان است.

تاخیر یك ساله در إجرای سند ملی سالمندان/چند و چون تدوین این سند در چه مرحله ای است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در چند سال اخیر و با وجود تورم موجود در كشور و البته سخت شدن هرروزه ی شرایط زندگی سالمندان كشور قشری از جامعه كه روز به روز به تعدادشان افزوده می شود با مشكلات متعددی از جمله ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی، قرار گرفتن در معرض سالمندآزاری و مشكلات در حوزه سلامت دست به گریبان هستند. 

در عین حال در حالی كه اكثر سالمندان بازنشسته كشور از بیمه تكمیلی برخوردار هستند و این امر به آن‌ها در تامین هزینه‌های بالای درمان و گذر زندگی كمك می‌كند، اما سالمندان روستایی از جمله سالمندان تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) متاسفانه از بیمه تكمیلی بی‌بهره‌اند.

نا مطلوب بودن كیفیت زندگی بازنشستگان روستایی به اندازه ای چشمگیر و ملموس است تا جایی كه برخی مسئولان كمیته امداد امام خمینی (ره) نیز بر این امر واقف هستند و این طور بیان می كنند كه كیفیت زندگی سالمندان از نظر نیازهای روانی و شرایطی كه در آن قرار دارند، مطلوب نیست.

بر اساس آمار ذكر شده در منابع كشوری اینگونه می توان استنباط كرد كه در 40 سال آینده از هر چهار ایرانی یك نفر سالمند می‌شود.

و این در حالی است كه طبق گفته كارشناسان از نظر مراقبتی سالمندان، طب سالمندی و مناسب‌سازی خدمات شهری برای تردد این قشر در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌بریم. 

به همین منظور برخی از دستگاه های اجرائی درصدد برآمدند تا با انجام اقدامات مكفی تا حدودی شرایط زندگی را برای این افراد بهبود ببخشند و این در حالی‌است كه انجام تمامی این اقدامات منوط به تشكیل شورای ملی سالمندان شده است. 

اما متاسفانه در تدوین برنامه پنج ساله پنجم توسعه به سالمندان توجه خاصی نشده است و تنها سالمندانی مشمول این قانون می‌شوند كه جزء مددجویان نهادهای حمایتی باشند البته با این شرط كه قابلیت توانمندشدن نداشته باشند كه گویا این نقصان در برنامه ششم توسعه رفع و بندهایی در این خصوص در برنامه مزبور درج شده است.

*وضعیت سالمندی در کشور چگونه است؟

بر اساس آمارهای موجود ۱۱ درصد جمعیت استان‌ گیلان را سالمندان تشکیل می‌دهند و این استان دارای بیشترین جمعیت سالمندان در کشور است و بعد از آن نیز استان‌های مرکزی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی و فارس با بیش از ۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین سیستان و بلوچستان  و هرمزگان نیز دارای کمترین تعداد این افراد است.

بر اساس آمارهایی كه در چندی پیش اعلام شده است به نوعی می توان عنوان كرد كه بالغ بر  7/2 درصد جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می‌دهند، این آمار تا 15 سال آینده به 14/2 درصد افزایش می‌یابد. 

همچنین  پنج میلیون و 500 هزار سالمند در كشور وجود دارد كه از این میان یك میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره)، 150 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی، 1/5 میلیون سالمند بازنشسته تامین اجتماعی و 1/7 میلیون نفر نیز تحت پوشش صندوق بازنشستگی كشوری و تامین اجتماعی نیروهای مسلح قرار دارند.

*بهزیستی تنها متولی رسمی پیگیری سند ملی برنامه راهبردی سالمندان

سال گذشته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه سند ملی سالمندان طی هفته جاری رونمایی می‌شود، گفت: طرح بیمه مراقبتی سالمندان به زودی اجرایی می‌شود. 
 
حسین نحوی نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه بهزیستی تنها متولی رسمی پیگیری سند ملی برنامه راهبردی سالمندان  و منشور حقوق سالمندی است، تاکید کرد: هم اکنون موضوع اصلی طرح مشکلات مربوط به سالمندان است که این موضوع باید با دیدگاه‌های تخصصی و همچنین پشتیبانی فرهنگی همراه باشد. 
 
وی افزود: فعال کردن کارگروه‌های تخصصی و اجرایی کردن بیمه مراقبتی سالمندان در دستور برنامه های سازمان قرار دارد که در آینده ای نزدیک اجرا می شود.  

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: طرح‌های بیمه‌ای و سلامت جهت حمایت از سالمندان تا پایان سال اجرا می‌شود.

اكنون در سال ٩٤ نزدیك به یك سال از آخرین قول و قرارهای مسئولان مربوطه در خصوص سند ملی سالمندان می گذرد و ناگفته نماند كه رئیس دبیرخانه شورای سالمندان نیز تغییر كرد اما هیچ سندی به منظور رفاه حال سالمندان عملیاتی نشد و قول دوهفته ای نحوی نژاد به یك سال و دوهفته به درازا كشید.

اكنون رئیس شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه سند ملی سالمندان در جلسه شورای عالی رفاه مطرح و به تصویب خواهد رسید، اظهار داشت: سازمان مدیریت نیز سندی برای سالمندان در دست تدوین دارد.

فرید براتی سده پس از انتصاب به سمت جدید و اظهارات عملیاتی نشده ی  رئیس قبلی شورا  در مورد تدوین سند ملی سالمندان گفت: تدوین این سند مدتی به طول انجامید و منتظر بودیم تا یک گروهی از متخصصان داخلی و خارجی آن را بررسی و تدوین کنند و در حال حاضر نیز این سند به وزارت رفاه ارسال شده است.

وی افزود: پس از بررسی در این وزارتخانه، این سند در اولین جلسه شورای عالی رفاه در دستور بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

براتی سده به سندی که در رابطه با سلامت و بهداشت سالمندان در وزارت رفاه تصویب شده است اشاره کرد و گفت: ما در سند ملی سالمندان از نظر رفاه و تامین اجتماعی اقدام کرده‌ایم و این سند در کنار سند سلامت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و تدوین و تصویب آن لزوما نفی کننده سندهای دیگر نیست.

*افزایش جمعیت سالمند در سال های آتی

در حال حاضر تعداد سالمندان نسبت به سال های قبل افزایش یافته و هم اکنون با جمعیت جوان زیادی نسبت به سال‌های قبل مواجه‌ایم و همین باعث می شود طی سال‌های آینده جمعیت سالمندان نیز نسبت به حال حاضر افزایش پیدا کند.

به همین منظور چنانچه نیازهای سالمندان رفع نشود با افزایش تعداد و همچنین سطح مشکلات این افراد با چالش بزرگی در کشور مواجه خواهیم شد، بنابراین جا دارد که مسئولان نسبت به تصویب سند ملی سالمندان اقدام كنند.

آنچه در برآوردهای آماری آمده است طی دو دهه آینده، پدیده سالمندی در ایران به یک مسئله جدی بدل می شود.

بنابراین دستگاه های اجرایی و نهادهای مسئول و مرتبط با سالمندان در حیطه وظایف خود و اعتبارات تخصیص یافته، بهتر است اقداماتی را در زمینه حمایت از سالمندان انجام دهند و تدوین سند ملی برای آن ها هرچه سریع تر به مرحله عملیاتی شدن برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار