امیری در جمع خبرنگاران:

تبلیغات زودرس داوطلبان در بررسی صلاحیتشان مورد توجه قرار می‌گیرد/ انتخابات الکترونیکی کاملا منتفی نشده است

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در حاشیه آیین اختتامیه "سوگواره عبرات" که عصر امروز(دوشنبه) برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان اظهار داشت: تا پایان وقت امروز (دوشنبه 5 بهمن) زمان قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: اسامی کسانی که صلاحیتشان تایید شده از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می شود، ما نیز تا این لحظه منتظریم که این اسامی به دست ما برسد تا در اختیار فرمانداران سراسر کشور قرار دهیم.

سخنگوی وزارت کشور همچنین درباره روند اعتراض نمایندگان به موضوع صلاحیتشان اظهارداشت: این موضوع مربوط به فقهای شورای نگهبان است و آنها هستند که این موضوع را بررسی می کنند.

امیری همچنین درباره پروسه بررسی صلاحیت‌ داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از این رسیدگی مربوط به هیئت‌های اجرایی است که تعدادی در این هیئت رد و تعدادی تایید شدند، بر اساس قانون، مرحله دیگری وجود دارد که در آن افرادی که توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده و یا صلاحیتشان احراز نشده است، در هیئت نظارت وضعیتشان مورد بررسی قرار می‌گیرد و تعدادی نیز توسط هیئت نظارت استان ها رد صلاحیت می شوند.

امیری با اشاره به تقویم انتخابات نیز اظهار داشت: ما در مرحله ای هستیم که شورای نگهبان به اعتراض کسانی که در هیئتهای نظارت استان‌ها رد صلاحیت شده‌اند رسیدگی می کند. در این مرحله قانونگذار 20 روز وقت صرف کرده و شورای نگهبان باید ظرف این 20 روز به اعتراضات رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت کشور اظهار داشت: افرادی که صلاحیتشان رد شده، به شورای نگهبان شکایت می‌کنند نظر قاطع این شورا نیز پس از بررسی مجدد به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اعلام می شود و عملا کار نهایی بررسی صلاحیت ها به پایان می رسد.

وی اضافه کرد:  شورای نگهبان دستگاه ناظر است ما نیز در وزارت کشور اسناد و مدارکی که در ارتباط با رد یا تایید صلاحیت افراد به دستمان می‌رسد را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهیم لذا نظر وزارت کشور برای شورای نگهبان صرفا نظر کارشناسی و مشورتی است و قانونا تایید صلاحیت نهایی با شورای نگهبان است.

امیری تاکید کرد: ما تلاش می کنیم که بعنوان بخشی از نظام جمهوری اسلامی و دستگاه مجری انتخابات تحلیل‌هایی را در اختیار شورای نگهبان قرار دهیم که مستند و قانونی باشد بنابراین بنده از لفظ رایزنی در شورای نگهبان استفاده نمی کنم و معتقدم نظر مشورتی و کارشناسی باید از سوی وزارت کشور باشد.

سخنگوی وزارت کشور درباره ستادهای طرفداران داوطلبان که در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می شود نیز اظهار داشت: در قانون انتخابات مجلس موضوعی بعنوان فصل ششم که در رابطه با تحقیقات انتخابات است مطرح شده که البته از نظر زمانی ما به آن مرحله نرسیده‌ایم و منتظریم ببینیم چه افرادی تایید نهایی می شوند تا در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اگر داوطلب یا طرفداری دست به تبلیغات زودهنگام بزند، موارد شناسایی‌شده را در اختیار دستگاه ناظر قرار می دهیم و در بررسی صلاحیت‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر کشور در مورد انتخابات الکترونیکی نیز گفت: برگزاری الکترونیکی انتخابات کاملا منتفی نشده و کارشناسان در حال تبادل نظر و گفتگو هستند.

سخنگوی وزارت کشور در پایان درباره حادثه اخیر خوزستان و کشته شدن یکی از هواداران داوطلبان انتخاباتی اظهار داشت: این اتفاق بسیار ناگوار بود و در این راستا معاون امنیتی وزرات کشور استانداران خوزستان در حال بررسی موضوع ، عوامل و اقدامات قانونی آن هستند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار