اعلام آمادگی آموزش و پرورش ایران برای همکاری با افغانستان

وزیر آموزش و پرورش از اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با کشور افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با هیئت مشاور ارشد وزیر معارف افغانستان که در دفتر وزیر آموزش و پرورش در حال برگزاری است، گفت: ما با افغانستان اشتراکات بالایی در زبان‌، دین و ابعاد فرهنگی داریم و دو ملت یکسان هستیم و احساس می‌کنم در کارهای مشترک زیادی می توانیم در خدمت ملت و دولت افغانستان باشیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که دو نوبت یکی در حاشیه جلسه یونسکو در پاریس و دیگری در حاشیه جلسه یونسکو در کره در خدمت وزیر معارف افغانستان بودم وی برای همکاری در سه زمینه علاقمندی خود را ابراز نمود؛ از جمله تربیت معلم، برنامه درسی و آموزش‌های فنی و حرفه ای و ماهم با کمال میل آمادگی داریم که با تمام امکانات، تجربیات و توانمندی خود در این زمینه‌ها با افغانستان همکاری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: چون ما در 37 سال بعد از انقلاب اقدامات خوبی را در آموزش و پرورش داشتیم به نظر می رسد که تجربیات جمهوری اسلامی ایران می تواند برای کل منطقه و دنیا مفید باشد مثل آموزش‌های فنی و حرفه ای دختران، توسعه آموزش در مناطق دور افتاده، دانش آموزان روستایی، توسعه شبانه روزی‌های آموزش و پرورش‌، سند تحول نظام آموزش و پرورش.

فانی عنوان کرد: در این جلسه متناظر با خواسته وزیر معارف افغانستان از آقایان محمدیان( مسئول سازمان پژوهش و برنامه درسی) ،زرافشان(معاون آموزش متوسطه)‌، سلیمی جهرمی(رییس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی و فناوری) و امانی(مدیرکل دفتر تالیف)برای شرکت در این جلسه دعوت نمودیم.

فانی گفت: در جلسات کره و پاریس خواستیم که هیئتی از دوستان در افغانستان به ایران بیایند و از بخش های مختلف بازدید کنند و در هر قسمتی که احساس نمودند میتوانیم برایشان مفید باشبم از ما درخواست همکاری کنند چون طبق تاکیدات رییس جمهور ایران بعد از برجام و موفقیت ما در مذاکرات هسته‌ای این آمادگی را داریم که هر چه از برکات پیروزی انقلاب تا به امروز را داریم در اختیار کشور دوست و برادر افعانستان قرار دهیم.

در ادامه دیدار زرافشان معاون آموزش متوسطه گفت: بحث ارتقای معلمان فنی‌حرفه‌ای در مجموعه‌ی تربیت مدرس قرار می‌گیرد. که به این منظور دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رشته‌های مختلفی  دارد که می‌توانیم معلمان ارشد را در افغانستان برای تحصیلات تکمیلی دعوت کنیم و بعد از دادن آموز‌ش‌های لازم به آنها این معلمان بتوانند به کشور خود کمک کنند. همچنین ما در شاخه‌ کار و دانش تجربیات 22 ساله داریم که می‌توانیم هم از جهت نحوه ارجاع و هم برنامه‌ریزی آنها را به کشور دوست و برادر افغانستان منتقل کنیم. 

وی ادامه داد: از آنجایی که در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خود در سال آینده یک تغییراتی را می‌خواهیم تکرار کنیم در حوزه کارشناسی و اعزام کارشناس هم با افغانستان می‌توانیم همکاری داشته باشیم. 

سلیمی جهرمی رییس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی و فن‌آوری آموزش و پرورش اظهار داشت: توانمندسازی نیروی موجود و تربیت معلم حوزه‌ تخصصی مرکز ما است. که در آموزش و پرورش بیشتر نقش برنامه‌ریزی و مدیریت منابع انسانی را داریم. همچنین در بخش علمی دو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان هستند که توانمندی قابل توجهی برای تربیت نیروی انسانی دارند. 

وزیر آموزش و پرورش به عنوان یک جمع بندی عنوان کرد: بعد از شنیدن صحبت‌های هیأت مشاور ارشد وزیر افغانستان به این جمع‌بندی می‌رسیم که یکی از نیازهای این کشور تربیت کارشناس برای آن است. چه به صورت ستادی وزارتخانه و چه به صورت استانی در واقع فکر می‌کنیم که بهتر است بخشی از وقتمان را برای تربیت کارشناسان افغانستان بگذاریم از این رو از هیئت محترم می‌خواهیم که افرادی را انتخاب کند تا ما به آنها آموزش دهیم. یا این که ما این آمادگی را داریم تا استادان خود را برای آموزش این افراد به افغانستان بفرستیم. 

وی ادامه داد: ما حاضریم برای مراکز تربیت معلم (دارالمعلمین و دارالمعلمات) مدرس تربیت کنیم یعنی اساتید تربیت معلمان افغانستان را آموزش دهیم‌. 

فانی در خصوص کودکان افغانی محصل در ایران عنوان کرد: در ایران سالی 24 هزار میلیارد تومان پول خرج می‌کنیم و با توجه به این که 12 میلیون دانش‌آموز در مراکز دولتی داریم یعنی هر دانش‌آموز در ایران میانگین دو میلیون تومان هزینه دارد. درست است که طبق قانون تحصیلات در ایران رایگان است اما از برخی از دانش‌آموزان بابت هزینه‌های جاری مبالغی دریافت می‌شود. به همین دلیل است که از برخی محصلان افغانی برای هزینه‌های مدارس پول اخذ می‌شود. اما این هم باید گفته شود که محصلانی از این کشور را هم داریم که در کشور ما رایگان به تحصیل مشغول هستند.

وی در پایان گفت: مطمئن باشید اگر وضعیت مالی وزارت آموزش و پرورش اجازه می‌داد ما هرگز از دانش‌آموزان افغان پولی را دریافت نمی‌کردیم اما باید بگوییم که در این رابطه باید دانش‌آموزان افغانی با ما همکاری کنند. ما از هیأت می‌خواهیم که در شناسایی هویت برخی از محصلان افغان به ما کمک کنند تا وقتی بخواهیم برای آنها مدارکی هرچند ساده مانند کارنامه صادر کنیم به طور رسمی هویت‌شان شناخته شده باشد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار