آسوشیتدپرس: امضای قراردادهای میلیاردی ایران با اروپا/عزم روحانی برای پویایی اقتصاد کشورش

آسوشیتدپرس گزارشی از سفر رئیس‌جمهور ایران به اروپا و دیدار وی با پاپ فرانسیس منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم «نیکول وینفیلد» نوشت: "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران در پایان سفر سه روزه خود به ایتالیا و امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری، از تاجرهای آمریکایی دعوت کرد با پیوستن به همتایان اروپایی خود در ایران سرمایه گذاری کنند.

روحانی همچنین تأکید کرد لغو تحریم‌های اروپا علیه ایران موجب آغاز دوره‌ی تازه‌ای از همکاری‌های «برد-برد» شده است. وی پس از ایتالیا عازم فرانسه می شود تا سفر خود را که در پی حملات تروریستی 13 نوامبر پاریس به تعویق افتاده بود، انجام دهد.

رئیس جمهور ایران در مورد سفر به واتیکان نیز به خبرنگاران گفت: روز سه‌شنبه و در دیدار با "پاپ فرانسیس،" رهبر کاتولیک‌های جهان بر لزوم انتقاد رهبران مذهبی جهان از افراطی گری و تروریسم تأکید شده است. وی همچنین در اشاره غیر مستقیم به نشریه طنز «شارلی ابدو» فرانسه گفت: آزادی بیان «به معنای توهین به آنچه که در دین دیگران تقدس دارد نیست.» 

فرانسیس نیز سال گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص حمله به دفتر مجله شارلی ابدو اعلام کرد هنگامی که به دین و مذهب کسی توهین شود، باید انتظار واکنش‌های متقابل خشن را داشت. وی تأکید کرد اگرچه این نوع واکنش‌ها محکوم هستند اما «کسی که به مادر خود توهین می کند باید منتظر دریافت مشت باشد.»

روحانی ضمن تأکید بر اینکه رفتار خشن و ناشی از افراطی گری باید محکوم شود گفت «همه ادیان باید مورد احترام قرار گیرند. این احترام شامل کتاب مقدس ادیان و میلیون‌ها پیرو آنها نیز می شود.» رئیس جمهور ایران تاکید کرد توهین به ادیان «باعث اختلاف می شود و به کسی کمک نمی کند.»

هدف روحانی از سفر به اروپا برجسته‌تر کردن نقش ایران در عرصه جهانی پس از امضای توافق هسته‌ای با کشورهای پنج بعلاوه یک و لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی اروپا علیه تهران است.

روحانی درادامه به صدمات وارده به ایران و اروپا در نتیجه تحریم‌ها اشاره کرد. وی اعلام کرد اکنون کشورهای اروپایی در موقعیتی هستند که نه تنها می توانند تجارت سنتی خود را با ایران احیا کنند، بلکه قادر خواهند بود آن را افزایش دهند. ایتالیا حدود 14 توافقنامه با ایران امضا کرده است که بر اساس آن قراردادهایی به ارزش چندین میلیارد دلار در زمینه انرژی، ماشین آلات صنعتی، کشتی سازی و حمل و نقل بین دو طرف اجرا خواهد شد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار