بیش از 3 هزار صنعت کشور در لیست آلاینده ها هستند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: 3100 صنعت کشور امروزه در لیست صنایع آلاینده بوده که نوزده درصد آن در پایتخت است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان امروز (یکشنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص صنایع آلاینده اظهار داشت: امروزه 3100 صنعت کشور در لیست صنایع آلاینده بوده که نوزده درصد آن در پایتخت است .

وی تصریح کرد: تمامی صنایع آلاینده یک درصد از فروششان را به عنوان عوارض به شهرداری ها پرداخت می کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود:4 درصد از صنایع آلاینده پلمب شده و یا اخطار گرفته اند، بیشترین صنایع به تعداد 900 مورد در اصفهان بوده و خوزستان، مرکزی، خراسان رضوی و تهران نوزده درصد صنایع آلاینده را در ردیف های بعدی به خود اختصاص داده اند.

متصدی با اشاره به معایب دریافت عوارض یک درصدی از صنایع آلاینده تصریح کرد: باید بر حسب میزان آلودگی میزان عوارض دریافتی از صنایع آلاینده متغیر باشد و سوال دیگری که در این زمینه ما در برنامه پیشنهادی توسعه ششم به جد دنبال آن هستیم، چرایی پرداخت این عوارض به شهرداری ها و چگونگی استفاده این ارگان از این عوارض است. 

وی با اشاره به قانون و تاکید آن در جهت استفاده از عوارض صنایع آلاینده برای ارتقاء محیط زیست افزود: از آنجایی که شورای شهر بودجه شهرداری را تعیین می‌کند و مردم در شورا نقش دارند می‌توانند در خصوص این بودجه و چگونگی استفاده شهرداری از این بودجه طبق قانون برای مطالبات زیست محیطی پیگیری کرده و مطالبه خود را انجام دهند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد:توسعه حمل و نقل عمومی، فضای سبز، ساماندهی پسماند و سیستم جمع آوری آن حتی ساخت و سازها می تواند از مطالبات زیست محیطی مردم از شهرداری در جهت چگونگی استفاده این ارگان از عوارض صنایع آلاینده باشد. 

*ساماندهی صنایع و محدودیت شعاعی استقرار آن‌ها 

متصدی در خصوص استقرار صنایع گفت: برای استقرار صنایع محدودیت شعاع 120 کیلومتری در تهران، شعاع 50 کیلومتری اصفهان و 30 کیلومتری باقی کلان شهرها را به جد دنبال می‌کنیم و سعی در توزیع صنایع در شهرهایی بدون آلودگی یا آلودگی کمتر داریم. 

*موتور خانه ها معاینه فنی می‌گیرند 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در خصوص موتور خانه ها و منابع خانگی تاکنون فعالیتی جهت پایش انجام نشده و همه آن‌ها از راندمان مناسب برخوردار نیستند، افزود: هم اکنون 200 موتور خانه مورد آزمایش قرار گرفته تا گواهینامه معاینه فنی آن‌ها تنظیم شود و به دنبال آن هوشمند سازی موتور خانه های منازل مسکونی و دستگاه های دولتی اتفاق بیافتد. 

متصدی گفت: این اتفاق فایده هایی چون کاهش میزان مصرف و هزینه مصرف انرژی را خواهد داشت و مصرف انرژی و منابع به عنوان دغدغه مسئولان مدیریت شده و به هدر نمی رود که در نهایت کاهش آلاینده ها پیش می آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار