به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در مناظره با حجت‌الاسلام مصباحی مقدم که ظهر امروز(یکشنبه) در دانشگاه علم و صنعت با عنوان "با موضوع انتخابات و پیشرفت و محرومیت ‌زدایی" برگزار شد، با بیان اینکه مجلس نهم مجلس فرهیخته‌ای که بتواند مشکلات کشور را سامان دهد، نبود اظهارداشت:  مجلس کنونی فاقد برنامه بوده و عملکرد آن نشان می‌دهد که ما چقدر از واقعیتها و حقوقمان دور مانده‌ایم.

وی در ادامه افزود: من منتقد جدی دو مجلس گذشته هستم چرا که مجلس کلیدی بود که باید به هر قفلی می‌خورد اما اینگونه نشد.

خرازی تصریح کرد: ما به مجلسی نیاز داشتیم و نیاز داریم که چشمان تیزبینی در مقابل دولت داشته باشد لذا مجلس آینده باید مقتدر باشد و طرح و برنامه داشته باشد.

وی افزود: مجلس نتوانسته در برابر هجمه‌ها از خود دفاع کند در حالیکه مجلسی که نتواند از خود دفاع کند چطور می‌تواند در مقابل بی‌قانونی‌های یک رئیس‌جمهور و اجرانکردن طرح‌ها و لوایح بایستد.

خرازی گفت: اگر نمایندگان ما در مجلس چشمان خود را باز می‌کردند چنین اتفاقات ناخوشایندی در حوزه اقتصاد و سایر حوز ها نمی‌افتاد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندا اضافه کرد: مجلس گذشته بیشتر از آنکه وکیل‌المله باشند وکیل الدوله بود، البته در میان نمایندگان، نمایندگان خوبی نیز حضور داشتند و در دولتی که اجرای عدالت را در توزیع منابع دیده بود این مجلس نتوانست به آرمانهای عینی و تعهداتش وفادار بماند.

خرازی ادامه داد: ما به مجلسی نیاز داریم که قلندر باشد و در مقابل دولت قبل یا همین دولت نظارت دقیقی نسبت به عملکرد دستگاه‌های مختلف داشته باشد.

وی با اشاره به اهداف پیش‌روی مجلس آینده اظهار داشت: مجلس آینده باید اشتغال و طرح‌های جدید اشتغال‌زا برای جوانان داشته باشد.

صادق خرازی در ادامه  با اشاره به اینکه 7 قطعنامه قبل از سال 88 و 2 قطعنامه بعد از سال 88، گفت: ما با همین شعار علیه ولایت فقیه مخالف هستیم و همچنین معتقدیم مهم‌ترین سیاست خارجی ما در لبنان و سوریه دنبال می‌شود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه در مقطعی که تصرفاتی در بیت المال برای هزینه‌های انتخابات مجلس انجام شده بود،‌ برخورد جدی صورت می‌گرفت خیلی از اتفاقات در سال 88 نمی افتاد،‌ گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم کسی که 14 میلیون رای آورده، طرفدار بیگانه است و کسی که بخواهد مشکلات کشور را به کف خیابان بکشد طرفدار بیگانه نیست از این رو باید مسائل را واقعی رصد کرد.


وی با تاکید بر اینکه حضور وکیل‌الدوله در مجلس موجب ضرر کشور است ،‌خاطر نشان کرد: امیدواریم مجلس به آینده هویت و اقتدار ملی ایران را به موقعیت ویژه برساند.


وی در ادامه افزود: آن فردی که گفت مجلس در راس امور نیست و بر خلاف سخنان امام رحمة الله و مقام معظم رهبری صحبت می‌کرد باید استیضاح می‌شد و از وی بازخواست می‌شد و از وی بابت اقداماتش پاسخ مناسب باید از سوی مجلس خواسته می‌شد و مجلس آینده باید دارای برنامه و برنامه محور باشد. آنچه که در جهان اتفاق می‌افتد با مسائل جاری کشور ما تفاوت دارد و جهان با پول نفت اداره نمی‌شود.

خرازی با بیان اینکه اگر در مجلس و در کمیسیون امنیت اقدامات متناسبی صورت می‌گرفت ما شش تا هفت قطعنامه را دریافت نمی‌کردیم اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی وظیفه بسیار مهمی در مسائل سیاست خارجی دارد ولی در آن زمان اقدامی صورت نگرفت و برخی نیز در مجلس با اقدامات دولت همسو شدند و 200 نفر از نمایندگان مجلس از معاون اول رئیس جمهور پول دریافت کردند که باید گفت در شان یک مجلس این اقدامات نیست.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به فضای مجلس آینده اظهار داشت: در مجلس قبل اقدامات خوبی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفت ولی باید در آینده یک مجلسی ساخته شود که ورای مسائل و جناح بندی‌های سیاسی یک الگویی باشد برای جوانان و اقدامات مناسبی را انجام دهند و مجلسی می‌خواهیم که امنیت و اقتدار داخلی را حفظ کند و تکنولوژی و دانش کشور را گسترش دهد و همچنین وحدت میان مردم را بیش از پیش حفظ کند.

وی افزود: مجلس آینده باید برای رفع محرومیت‌ها و بحرانها کوشش کند.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تلاشهای ظریف در عرصه دیپلماسی و سردار سلیمانی در عرصه امنیتی اظهار داشت: ما به برکت مجاهدت‌های ملت ایران است که نقطه امن خاورمیانه هستیم و اگر فردی تصور کند که ما در مذاکرات به خاطر روشهای مذاکره و دیپلماسی به نتیجه رسیده‌ایم کاملا در اشتباه است بلکه به خاطر یک پهلوان و قهرمان به نام قاسم سلیمانی که خاورمیانه را همانند کف دست می‌شناسد به نتیجه رسیدیم که این اتفاق در چند دهه گذشته بی‌سابقه است و به نتیجه رسیدن مذاکرات به دلیل قدرت و صلابتی بود که ما در خاورمیانه داشتیم و هنگامی که طرف مقابل این اقتدار بازدارنده را می‌بیند با ما بر سر میز مذاکره می‌نشیند.

خرازی با بیان اینکه معتقد به مجلس و دولت همسو نیستم اظهار داشت: اختلاف فکری میان دولت و مجلس امری طبیعی است و با وجود سند چشم انداز و برخی اسناد دیگر که توسط مقام معظم رهبری تعیین و ابلاغ می‌شوند می‌تواند اختلافات کشور را کاهش دهد و اصلا وجود یک دولت و مجلس همسو به کشور کمکی نمی‌کند و البته باید با یکدیگر تفاهم و آشنایی داشته باشند اما نباید قوه نظارت مجلس از بین رود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مصباحی مقدم نیز در این مناظره گفت: خدماتی که این مجلس ارائه داده جای انتقاد چندانی ندارد اما نه به این معنی که نباید از آن انتقاد کرد.

وی افزود: ما احمدی نژاد را استیضاح نکردیم اما همان 11 روزی که در خانه ماند به منزله استیضاح است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم اضافه کرد: ما در صدد استیضاح احمدی نژاد بودیم اما زمانی که پس از 11 روز وی به کارش بازگشت، به دلایل مختلفی اعم از اوضاع منطقه و تحریم‌ها ملی فکر کردیم و دست از استیضاح برداشتیم.

وی افزود: در مقابله با فسادهای اقتصادی که در دولت گذشته رخ داد، مجلس پیشگام بود همچنین پرونده بابک زنجانی و سعید مرتضوی که رییس سازمان تامین اجتماعی و منشاء فساد بود را مجلس مطرح کرد. مجلس با قوت خود برخورد می‌کرد و برای اولین بار رئیس جمهور قبل را به مجلس دعوت کرد و 10 سوال از وی پرسید. در این میان بسیاری معتقد بودند سوال از رئیس جمهور فایده‌ای ندارد اما مجلس وظیفه‌اش را انجام داد که این نشان دهنده قوت مجلس در مقابل قدرت دولت گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه در مجلس گذشته وکیل‌الدوله داشتیم اما بسیار اندک بودند، ادامه داد: اکثریت مجلس چنین نبودند و با شجاعت و شهامت برخوردها انجام می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه برای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای بد آن،‌ در هر دوره، 12 بند تخلف برای رئیس جمهور قبلی ارائه شد. این نشان‌دهنده نظارت قوی مجلس بود.

مصباحی‌مقدم در ادامه افزود: برای رفتارهای رئیس جمهور قبلی قانون وضع می‌کردیم که موجب شد رئیس جمهور گذشته مطرح کند که هر کاری انجام می‌دهد برایش سدی می‌گذارند. از این رو بنده به وی گفتم ما ریل گذاری کرده‌ایم و نباید از این مسیر خارج شوی. البته تمامی این رفتار‌ها باعث شد دولت قبل ناکام به پایان برسد و آن یکشنبه افتضاح به وجود آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به استیضاح احمدی‌نژاد نزدیک شدیم اما استضیاح نکردیم زیرا همان 11 روزی که وی در خانه ماند به منزله استیضاح بود و زمانی که پس از 11 روز احمدی‌نژاد به کارش بازگشت به دلایلی مختلفی اعم از اوضاع منطقه و تحریم‌ها، تصمیمی ملی گرفتیم و دست از استیضاح برداشتیم.

وی با بیان اینکه مجلس در مبارزه با فسادهایی که در دولت گذشته رخ داد پیش‌گام بود همچنین پرونده بابک زنجانی و سعید مرتضوی که منشا فساد بود را، مجلس مطرح کرد،‌ ادامه داد: مجلس در موضوعات مختلف در سطح داخلی و خارجی با قوت و قدرت برخورد کرده است اما انتقاد بسیار به جا است البته باید خوبی‌ها  و بدی های مجلس گذشته با هم گفته شود و همچنین با توجه به خدماتی که این مجلس ارائه داده، خیلی جای انتقاد نیست اما نه به این معنی که اصلا نباید انتقاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه بنده در مجلس هفتم، هشتم و نهم جزء اکثریت بودم،‌ تصریح کرد: اکثریت در مجلس در مقابل دولت احمدی‌نژاد ایستاد و اقلیت بود که با دولت گذشته همراهی کرد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه صدور قطعنامه‌ها به طور کلی به رفتار دولت مربوط نمی‌شود، ادامه داد: برخی از قطعنامه ها به خاطر رخدادهای انتخابات 88 بود که کشور ما رادچار چالش سنگین کرد و همچنین در داخل شکافی به وجود آورد و بهت و ابهام ماه‌ها بر ذهن و فکر ملت ایران  حاکم بود.

وی اظهار داشت: کسانی در سال 88 به میدان آمدند که به هیچ یک از داوطلبان رای نداده‌ بودند و آنها بودند که شعارهایی علیه ولایت فقیه سر می‌دادند که در نهایت موجب بحران داخلی شد.

مصباحی‌مقدم باتاکید بر اینکه اتفاقات سال 88 باید با سخنرانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه خاتمه می‌یافت، گفت: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای صرفا برای دیپلماسی نبود چرا که پیشرفت‌های مجاهدان ما مانند قاسم سلیمانی برای جلوگیری از فروپاشی دولت عراق و سوریه باعث شد ما شاهد چنین نتیجه‌ای باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آخرین قطعنامه مهمترین‌ آن‌ها بود ، بیان کرد: بنده بعنوان یک نماینده مجلس از حمایت دولت و صرف هزینه برای داوطلبان مجلس گذشته اطلاعی ندارم اما یکی از افراد نزدیک به دولت قبل پیش‌بینی 150 کرسی مجلس بعد را در آن مقطع مطرح کرد. البته آن 150 کرسی هیچ‌گاه محقق نبود و حتی یک نفر نیز با کمک دولت قبلی به مجلس راه پیدا نکرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمایندگان مجلس برای رای اعتماد دادن به وزیران رشوه گرفته‌اند، گفت: فکر می کنم منظورتان استیضاح وزیر کار بوده است. چرا که نمایندگان شهرستان‌ها از رئیس جمهور کمکهایی را برای حوزه‌های انتخابیه دریافت می کردند به صورتی که هر نماینده 5 میلیون برای این موضوع گرفته بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، مجلس نهم با روی کار آمدن دولت روحانی استقبال نشان داد، گفت: در جریان معرفی وزرا به اکثریت آنها رای اعتماد داد و همچنین این مجلس نسبت به مواضع مذاکره کنندگان در اکثریت مواقع هم‌نوایی نشان داد. چرا که تصویب توافق هسته‌ای مهم‌ترین عهد‌نامه در پس از انقلاب بود در 15 دقیقه انجام شد از این رو برخی‌ها معتقد بودند این کار متوجه وکیل‌الدوله‌ها است.

وی در ادامه افزود: تصویب مذاکرات با رفت و آمدهایی که به دبیرخانه شورای ملی داشتیم که منتج به 4 بند شد در 20 دقیقه به تصویب رسید. البته حدود 200 پیشنهاد برای بررسی برجام ارائه شده بود که با بررسی تمامی آنها حدود چند روزی به طول می‌انجامید. از این رو رئیس مجلس برای تصویب سرعت عمل به خرج داد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه تفاسیر شورای نگهبان در قانون اساسی آمده است،‌ ادامه داد: برخی‌ معتقدند در بعضی شهرستان‌ها از یک جریان هیچ داوطلبی تایید نشده است اما در آینده داوطلبان از حوزه‌های دیگر درخواست جابجایی خواهند داد و رقابت در تمامی مناطق حاصل خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که بالای سفارت و کف خیابان بوده‌اند دستگیر شده ‌اند و محاکمه آنها صورت گرفت از این رو باید مرّ قانون اجرا شود،‌خاطر نشان کرد: بیشاز 60 درصد استادان دانشگاه‌های کردستان، اهل سنت و کرد هستند چرا که در همه جای کشور اهل سنت در دانشگاه‌ها حضور دارند و برای هیچ‌کس محدودیت قائل نیستیم و همچنین فرماندار اهل سنت نیز در بعضی از شهرها منصوب شده‌اند.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار