ادعای استیو راسل: شفافیت روابط مالی ایران با تروریسم برایمان محرز نشده است

نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهاما بر تلاش برای محدودسازی لغو تحریم‌های ایران تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل؛ "استیو راسل،" نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهاما، برای اولین بار به کنگره آمریکا پیشنهاد کرد، طرح قانون شفافیت روابط مالی ایران با تروریسم را به تصویب برساند. این طرح با ارجاع به کمیته روابط خارجی مجلس در سطح کمیته تصویب شد و پس از بررسی و تایید در کمیته مالی، 13 ژانویه (23 دی) در مجلس نمایندگان به رای جمعی گذاشته شد؛ ولی به علت آنکه شمار زیادی از نمایندگان در آن رای گیری غایب بودند، "پل رایان،" رئیس جمهوری‌خواه مجلس، رای گیری را باطل کرد تا در روز دیگری انجام شود.

این طرح سه‌شنبه گذشته دوم فوریه (13 بهمن) با 245 رای مثبت در برابر 181 رای منفی به تصویب رسید، در صورتی که این مصوبه به امضای "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا برسد، رفع تحریم‌های ایران را از سوی وی دشوار می‌کند.  استیو راسل که همچنان به تلاش برای محدودسازی لغو تحریم‌های ایران ادامه می‌دهد، مدعی شد: رئیس جمهور باید این اطمینان را به کنگره بدهد تا دارایی‌های آزاد شده ایران، از سوی این کشور در اعمال خلاف حقوق بشر، تامین مالی تروریسم و تهیه سلاح کشتار جمعی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

راسل در ادامه گفت: ما از اوباما فقط ارائه پاسخ روشن و دقیق می‌خواهیم. به عنوان مثال تعدادی از بانک‌های ایران به تامین مالی گروه‌های تروریستی متهم و در فهرست تحریم‌شدگان قرار داشتند. مدارک و اسنادی ارائه شد که ارتباط این بانک‌ها را با گروه‌های تروریستی تکذیب می‌کرد و از فهرست تحریم خارج شدند. ما به دنبال ارائه مدارکی از این دست برای تمام بخش‌های تحت تحریم ایران هستیم. قصد نداریم با بی‌عدالتی ایران را مورد تحریم قرار دهیم، اگر به نمایندگان کنگره ثابت شود ایران پول‌های دریافت شده را صرف حمایت از تروریسم نمی‌کند، مخالفتی با آزادسازی اموال نخواهند داشت.

کاخ سفید با نظر راسل مخالف است زیرا ارائه مدارک مستند برای لغو تحریم هر بخش از فعالیت‌های مالی ایران را مانعی بر سر راه اجرایی شدن برجام می‌داند. .
خبرگزاری رویترز چندی پیش در گزارشی نوشت: با آنکه جمهوری‌خواهان هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در کنگره را تحت کنترل دارند؛ اما بعید است که این مصوبه به قانون تبدیل شود. اوباما پیش‌تر اعلام کرده است که هر مصوبه کنگره را که مانعی در اجرای توافق هسته‌ای شود، وتو خواهد کرد.

یکی از بندهای این طرح آن است که رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به کنگره تضمین دهد که نهادهای مالی ایرانی مانند بانک ملی و بانک سپه پیش از خارج شدن از فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا آگاهانه به سپاه پاسداران، عوامل آنها و همچنین به سازمان های تروریستی و وابستگان آنها کمک نکرده اند. 

"اد رویس،" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه ژانویه در مجلس با اشاره به آزمایش موشک های بالستیک ایران و بازداشت ملوانان آمریکایی مدعی شد: مطمنئم که به فکر بسیاری از ما خطور کرده که اگر ایران الان اینگونه عمل می‌کند، وقتی دستش به میلیاردها دلار برسد چه خواهد خواهد کرد؟


جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای مخالف بودند؛ ولی نتوانستند در کنگره آن را رد کنند. حالا که توافق امضا و به اجرا گذاشته شده، آنها می گویند لغو تحریم ها دست ایران را برای استفاده از سرمایه‌های آزاد شده در دامن زدن به تروریسم و بی ثبات سازی منطقه، بازتر کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار