ساری،

سوغات سوزی یا فرصت سازی

هنر صنعت دستان بانوان ومردان مازندرانی برای تبدیل شدن به یک فرصت اقتصادی پولساز این روزها در حسرت یک وجب جا می سوزد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: تنوع صنایع و هنرهای سنتی مازندران را به قطب آثار دستی و سنتی تبدیل کرده اما نبود بازاری برای فروش و عرضه مایه نگرانی هنرمندان این رشته‌ها شده است.

بزرگ نیا با بیان اینکه ۳۷ اثر هنرمندان مازندرانی نشان ملی و ۱۲ آثار مهر اصالت یونسکو کسب کردند افزود: مازندران محروم از یک بازارچه‌های دائمی صنایع دستی است.

نسرین زندی هنرمند قائم‌شهر نیز که در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان استان شرکت دارد و سه چهار سالی است به کارهای ترمه و دوخت و دوز می‌پردازد، از نداشتن بازار فروش رنج می‌برد و می‌گوید: معمولاً کارهای خانگی را برای فروش قبول نمی‌کنند و حمایت‌های لازم از هنرمندان صورت نمی‌گیرد.

محبوبه اختر که در رشته سفال فعالیت دارد وجود نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر و برخی بازارچه‌ها برای فروش محصولات، راه‌اندازی بازارچه‌های سنتی و دائمی صنایع‌دستی را ضروری برشمرد.

سیده حوری نظرکرده که ۱۸ سال در رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کند نیز بابیان اینکه در منزل به حصیربافی مشغول هستم، گفت: کارگاهی برای فعالیت ندارم و ارائه تسهیلات و بازارچه فروش برای عرصه محصولات از لازمه‌های حمایت از هنرمندان است.

رؤیا رزاقی از روستای اوسا داربکلا که درزمینهٔ فرش‌بافی فعالیت می‌کند افزود: باآنکه بالای ۱۶ نفر به‌صورت دو شیفت در کارگاه فعالیت می‌کنیم وعده‌های مسئولان برای توسعه کارگاه تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

نرگس اکبریان نیز که ۱۵ سال در رشته معرق چوب فعالیت دارد ، بالا بودن هزینه‌های مواد اولیه و تقاضای کم برای عرضه را از مشکلات بیان کرد و گفت: کارهایم را در منزل انجام می‌دهم و مکان فروش ندارم.

17 نمایشگاه با 428 غرفه صنایع دستی هنرمندان مازندرانی نوروز پارسال در استان دایر شد که غرفه داران به ازای فروش محصولات صنایع دستی ، 13 میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

انتهای پیام /

برچسب ها: ساری ، صنایع ، دستی ، فرصت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار