ساری

خم شدن کمر آثار هفت هزار ساله زیر دستان جویندگان گنج

آثار هفت هزار ساله کجور چند سال است زیر دستان جویندگان گنج ویران و تخریب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نوشهر با بیان اینکه برخی افراد سودجو با دادن اطلاعات غلط و خرافی به اهالی منطقه، آنان را برای دستیابی به گنج و ثروت بادآورده ترغیب می کنند گفت : پنج گروه حفاری غیرمجاز از آغاز امسال تاکنون در منطقه شناسایی و دستگیر شدند.

مهدی اسحاقی با اشاره به گستردگی منطقه زیر پوشش یگان حفاظت در نوشهر، چالوس و کلاردشت افزود: سه نیرو یگان حفاظت میراث فرهنگی نوشهر اکنون از ۳۲ اثر تاریخی ثبت شده حفاظت می کنند.

وی گفت : غارتگرانی که تصور می کردند درون منبر سنگی 650 ساله روستای صالحان کجور گوهر و سکه مدفون است با ضربات پتک و تیشه 70 درصد آن را تخریب کردند.

سرپرست یگان حفاظت میراث فرهنگی نوشهربا بیان اینکه بیشتر تپه‌ها و امامزاده‌های تاریخی مورد هدف حفاران قرارگرفته است گفت: حفاری‌های غیرمجاز منطقه را همانند مناطق جنگی که با ترکشهای نارنجک و خمپاره سوراخ شده اند درآورده است.

وی افزود: شناسایی، کشف آثار سطحی و سفالینه دیگر آثار مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره قاجاریه در بخش کجور سبب شده است تا ضرورت بررسی و برآورد دوره تاریخی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

76 اثر تاریخی نوشهر، چالوس و کجور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، حفاری ، غیرمجاز ، کجور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار