عارف در دانشگاه علامه طباطبایی:

حماسه‌ای که در خرداد 92 خلق شد باید ادامه یابد/ لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه(س) در تبلیغات انتخاباتی

رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: حماسه‌ای که در خرداد 92 خلق شد باید ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری انتخابی اصلاح طلبان در همایشی با عنوان "رای به بیدارها" که عصر امروز (چهارشنبه 28 بهمن ماه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب در هر صحنه‌ای که به پیروزی و دستاوردی رسیده طبیعتا با محوریت جوانان بوده است.

رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: روزی جوانان را که سرمایه‌مان هستند نداشته باشیم، روزی است که نظام ما از مردم فاصله می‌گیرد.

عارف افزود: با توجه به جهت گیری انقلاب و فرهنگی بودن آن، داشتن یک دانشگاه جامع علوم انسانی جزء ضرورت‌هاست.

وی تصریح کرد: ما مدعی هستیم که اسلام در زمینه‌های علوم انسانی از جمله در علوم تربیتی، قضایی، روانشناسی و مدیریت صاحب نظریه است لذا  آنچه که به عنوان یک ضرورت مطرح است این است که با همکاری دانشگاه‌ها به خصوص با محوریت جوانان دانشمند این اتفاق بیفتد.

رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان تصریح کرد: ما گاهی اوقات در ساختن یک کلمه ساده گرفتار هستیم که این امر نشان می دهد که برای تقویت زبان فارسی هم کار نکرده‌‌ایم و آنقدر ضعیف برخورد کرده‌ایم که زبان فارسی مدعیانی در دنیا پیدا کرده است.

وی با اشاره به انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: انتخابات فرصتی برای بازنگری در رفتار و کردار خودمان است، از طرفی باید ببینیم مسیری را که رفته‌ایم درست بوده است و یا باید آن را اصلاح کنیم که محوریت این رویداد هم جوانان و دانشجویان هستند.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه متاسفانه در مقطعی به دلیل تنگ نظری‌ها و کوتاه‌نظری‌ها نتوانستیم از این ظرفیت به صورت مطلوب استفاده کنیم، گفت: حاکمیتِ یک نگاه امنیتی و سلیقه افراد محدود و بی‌مرتبط با دانشگاه و دانشجویان باعث شد که دانشجویان نتوانستند رسالت ذاتی خودشان را نسبت به کشورشان ادا کنند.

عارف گفت: حماسه‌ای که در خرداد 92 خلق شد، متعلق به نسل جوان و دانشجوها بود چرا که اولین صداها و حرکت‌ها و اولین جنبش آن زمان در رابطه با انتخابات در دانشگاه‌ها بود لذا هیچ نهاد و گروهی نمی‌تواند در این جریان مدعی سهم باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: گفتمان اصلاحات از اول انقلاب و زمانی که رسما خلق شد، مبنای حرکتش و سرمایه‌ اصلی‌اش جوانان بودند.

عارف افزود: حماسه‌ای که در خرداد 92 خلق شد باید ادامه یابد و ادامه این مسیر 7 اسفند 94 است  برای اینکه در خرداد 96 راه هموار شود.

وی با اشاره به راهبردهای انتخاباتی اصلاح طلبان افزود: یکی از راهبردهای ما ترجیح منافع ملی به منافع جناحی یعنی حضور حداکثری مردم است.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به راهبردهای تخصصی اصلاح طلبان افزود: یکی از راهبردهای تخصصی ما این است که اجماع کامل را مطرح کردیم و از احزاب اصلاح طلب خواهش کردیم ساز جدایی نزنند.

عارف گفت: در طول چهار ماهی که شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان تشکیل شد برای اولین بار کل جریان اصلاح طلب به اجماع خوبی رسیدند لذا باید تصمیماتمان اجماعی باشد و کسی ساز جدایی نزند در همین راستا و در طول این چهار ماه تصمیمات شورای عالی، اجماعی بود و هنگامی که تصمیمی گرفته می‌شد همه دفاع می‌کردند.

 وی با بیان اینکه اولین راهبرد در شورای عالی سیاست گذاری تقویت جریان اصلاحات و میدان دادن به تشکلهای اصلاح طلبی بود، افزود: اصولا شورای عالی سیاست گذاری وارد کار اجرایی نخواهد شد و تصمیم گیری نهایی در مورد کاندیداها به عهده شهرستان‌ها و حوزه‌ها انتخاباتی است.

عارف گفت: اقدامات و فعالیت در شورا به خوبی جلو رفت و ائتلاف ما با حامیان دولت به خصوص در استان‌ها مشکل نبود اما در تهران شرایط خاصی حاکم بود.
 
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: پس از رد صلاحیت‌ها احساس می‌کردیم که اصلا نمی‌توانیم لیستی ارائه دهیم اما چون از ابتدا راهبردمان مشارکت حداکثری بود، پس از اینکه چهره‌های شاخص و نخبه‌ای با نگاه اصلاح‌طلبی به ما مراجعه کردند که تایید صلاحیت شده‌ بودند ناباورانه توانستیم به نتیجه برسیم به طوریکه در تهران حدود 300 نفر از چهره‌های نخبه و شاخص مشخص شدند و ما دلگرم شدیم که می‌توانیم لیست تهیه کنیم.
 
وی گفت: افراد در چند مرحله غربال شدند و ما در مرحله نهایی لیستی 40 - 60 تهیه کردیم که 60 نفر اولویت اول و 40 نفر افراد ذخیره بودند لذا در تهران با مسئولیت هیئت رئیسه شورای عالی اصلاحات و بر اساس شاخص‌ها و اولویت‌هایی که مطرح بود لیست تهران بسته شد و در نهایت روز گذشته اعلام و منتشر شد.

عارف درباره علت تاخیر اصلاح‌طلبان در ارائه لیست تهران برای انتخابات مجلس گفت: علت تاخیرمان این بود که هر روز انتظار تایید صلاحیت‌ها را می‌کشیدیم البته چهره‌های فراوانی بودند که در نهایت تایید صلاحیت نشدند درحالیکه قطعا با وجود آنها لیست قوی تری بسته می‌شد، از سوی دیگر از نظر اجماعی بنایمان این بود که با حامیان دولت به اجماع برسیم که در نهایت این اتفاق رخ داد.

عارف با اشاره به شکل‌گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: از شما دانشگاهیان انتظار داریم این شورا را به طور جدی به نقد بکشید.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل امروز کشور نیاز به اصلاح و تغییر دارد، گفت:  مجلس نهم، مجلسی بود که اجازه نداد توفیقی وزیر شود لذا باید زمینه شکل گیری مجلسی با شرایط و ترکیب نو فراهم شود.

عارف با اشاره به ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت تصریح کرد: ضرورت حفظ و استقلال روند انتخابات 92 ما را به ائتلاف رساند، نباید یادمان برود که حماسه 92 دستاوردی است که متعلق به شماست و نقش شما جوانان در آن بسیار تعیین‌کننده و اساسی بود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: ائتلاف معنای خود را دارد، گاهی اوقات آنقدر بین نخبگان ما منیّت وجود دارد که وقتی بحث اجماع را مطرح می‌کنیم می‌گویند این اجماع باید حول ما باشد البته ما در ائتلاف با حامیان دولت روی اصول اصلاح‌طلبی هستیم  و بر آن می‌ایستیم چرا که بر پایه همین اصول ائتلاف کردیم و به آن هم تمکین می‌کنیم.

وی گفت: ما از ابتدا عنوان کردیم که با اصولگرایان ائتلاف نمی‌کنیم و در فضای اخلاقی رقابت می‌کنیم اما بعد از انتخابات موضع ما رفاقت است و برای پیشبرد برنامه‌ها با همدیگر رفیق خواهیم بود اما با حامیان دولت از ابتدا این فرض بود که ائتلاف داشته باشیم و پس از اینکه آنها نیز اعلام آمادگی کردند، این ائتلاف صورت گرفت.

عارف بابیان اینکه شعار ما ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت "امید، آرامش و رونق اقتصادی" است، گفت: رونق اقتصادی به عنوان یک اولویت برای ما مطرح است و در این خصوص برنامه داریم، از شما هم می‌خواهیم که برنامه ارائه شده ما را نقد کنید تا بهتر بتوانیم از آن دفاع کنیم و از آن بهره گیریم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: ما نسبت به طرف مقابل با تاخیر وارد فعالیت انتخاباتی شدیم، آنها زودتر کار را شروع کردند اما ما به دلایلی عقب هستیم که باید از امکانات خود بهره گیریم و از شما نیز می‌خواهیم دست در جیب خود کنید و هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی دوستان ما در اصلاحات را که باید همواره از جیب خود هزینه کنند، یاری رسانید.

وی گفت: امروز باید تضمین انتخابات 96 را پای صندوق رای 7 اسفند از شما بگیریم که انشاءالله نتیجه آن استمرار حرکت در مسیر 92 باشد.

عارف افزود: در لیست ما 8 خانم وجود دارند و 15 نفر ازلیست را افراد زیر 50 سال تشکیل می‌دهند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با توصیه‌هایی به دانشجویان گفت: حضور شما دانشجویان در انتخابات یک ضرورت است لذا باید در انتخابات پرشور حاضر شوید همچنین در تبلیغات به ایام فاطمیه(س) توجه کنید، شاید بهتر بود انتخابات یک هفته زودتر برگزار می‌شد تا به این ایام که برای ما حرمت دارد برخورد نمی‌کرد زیرا حرمت حفظ ایام متعلق به حضرت فاطمه زهرا (س) مهمتر از پیروزی است و از جوانان می‌خواهیم حرمت این روزها را حفظ کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در ادامه این نشست به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بعد از برجام تهدیدات کشور بیشتر شد، خاطر نشان کرد: برجام دستاوردی نیست که تنها متعلق به دولت باشد. رهبر انقلاب، با بیانات و مواضع شفاف و شجاعانه خود در حین مذاکرات نظراتشان را مطرح کردند  و شما جوانان نیز با شجاعت و انتقادات خود در این دستاورد سهیم بودید و در نهایت برجام به ثمر رسید.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: لغو تحریم‌ها کار ساده‌ای نبود و در کنار آن تغییر نگرش به ایران نیز مسئله‌ای بود که باید صورت می‌گرفت، خط قرمز ما در این مسیر ،  استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بود که خوشبختانه ما هرگز از آن کوتاه نیامدیم و پس از لغو تحریم‌ها آثار آن را در فضای اقتصادی و معیشت کشور خواهیم دید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار