گزارش/

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

روابط ايران و عمان به سال‌های خيلي دور باز میگردد و ريشه در گذر تاريخ و جغرافيا دارد.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه روابط ايران و عمان به سال‌های خيلي دور باز میگردد، اما جدا از تاثيرات اقتصادی و سياسی، روابط تهران و مسقط، ريشه در گذر تاريخ و جغرافيا دارد. نزديك‌ترين نگاه به روابط دو کشور نشان مي‌دهد همگرايی به گونه‌ای بوده است كه پيش از انقلاب اسلامی ایران، سربازان ايرانی به سلطان عمان در سركوب شورش كمك كردند و پس از انقلاب هم عمان تنها كشور خليج فارس بود كه روابط خوبی با ايران در طول 8‌‌ سال جنگ تحميلی با عراق داشت. علاوه بر آن، آمادگي دائمی جمهوری اسلامی ايران و عمان برای جستجوی بهترين راه‌ها به منظور حفظ امنيت منطقه‌ای و بين‌المللی از ديگر نكات قابل توجه طرفین است.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

تجربه‌های سياسی در طول سال‌های اخير نيز حاكی است عمان در ميان ديگر كشورهای خليج فارس، بيش از همه علاقه‌مند به اجتناب از تعرض احتمالی امريكا به ايران و كمتر از ديگران، نگران چشم‌انداز قدرتی هسته‌ای در مجاورت خود بوده است. ساحل عمان تنها 80 كيلومتر با تنگه هرمز ايران فاصله دارد و همبستگی با اين كشور، بيشتر از آن جهت است كه انزوا و اقدام نظامی عليه ايران، تاثير مستقيم بر اقتصاد و ثبات عمان دارد. 

 عمان موضع ايران را بيش از ديگر كشورها مانند عربستان وامارات درك می کند و به امريكا اجازه استقرار پايگاه‌های خود را در خاك خود نمی دهد، چنان كه ديگر كشورهای منطقه هم نمی گذارند از خاك آنها براي تعرض به ايران استفاده شود

سطح روابط ایران و عمان

روابط جمهوری اسلامی ايران و عمان در دو نقطه حساس از نظر سياسی و اقتصادی قرار دارند كه در دو سوی تنگه هرمز واقع شده‌اند. اين موقعيت جغرافيايی اهميت روابط آنان را رقم میزند. در طول چند دهه گذشته، در مناسبات تاريخی، سياسی و اقتصادی همواره شاهد روابطی متين مبتنی بر واقعيت‌های سياسی منطقه و درايت مقامات سياسی دو كشور بوده‌ايم و می توانيم اين ادعا را داشته باشيم كه با چنين ديدگاهی يعنی سياست در كنار حكمت، در ميان كشورهای منطقه، عمان تقريبا جزو معدود كشورهايی در منطقه خليج فارس است كه در ده‌های گذشته، نقطه سياهی در رابطه با ايران نداشته بلكه ارتباط تهران و مسقط همواره رو به توسعه بوده است.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

همچنين می توان به حضور عمانیها در اجلاس‌های سياسی كه در تهران برگزار شد، اشاره كرد و اجلاس غيرمتعهدها و اجلاس وزرای خارجه كشورهای ساحلی اقيانوس هند از تحولات عمده در اين مناسبات بود. در كنار اين اقدامات، رايزنیهای مستمر بين وزرای خارجه جمهوری اسلامی ايران و وزير مسوول در امور خارجه عمان، بن‌علوی برقرار شد و دو كشور درباره تحولات بين‌المللی و مناسبات منطقه‌ای به رايزنی پرداختند. 

 مناسبات عمان با كشورهای غربی، امريكا و ديگر كشورهای اروپايی چيزی نيست كه به امروز و ديروز مرتبط باشد، بلكه اين مناسبات تاريخی است كه بستری مشخص و انكارناپذير دارد. روابط عمان با ساير كشورها و طرف‌های ديگر نيز روابط خوبيی است و عمانی ها در سياست خارجی خود، از سياست موازنه مثبت بهره می برند.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

مقامات عمانی همواره در مذاكرات خود با ساير كشورها و طرف‌هاي ديگر از ديدگاه‌ها، سابقه تمدنی و فرهنگ ايران دفاع كردند و در گفتگو با شخصيت‌های سياسی ديگر كشورها همواره با ديده احترام به فرهنگ و تمدن ايران نگريستند و تلاش كردند اين ديد را به ديگر مقامات و شخصيت‌های سياسی كه با آنان در ارتباط و گفتگو هستند، منتقل كنند و به نظر می رسد تاكنون خوب ايفای نقش كرده‌اند. 

بارها در اجلاس‌های منطقه‌ای ما شاهد طرح ديدگاه‌هاي ايران از زبان مقامات عمان بوديم و اين امر حاكي از شناخت عمانیها از سياست‌های ايران است و اين شناخت از استمرار گفتگوها و رايزنیهای ميان مقامات دو كشور حاصل شده است.  رويكرد مقامات عمان نشان می دهد آنها دريافته‌اند كه ايران به عنوان قدرت منطقه‌ای قطعا می تواند دوست و برادر باشد و اين كشور را در توسعه مناسبات همه جانبه‌اش ياری كند.


  طرح‌های مشترك ايران و عمان در تنگه هرمز 

 تنگه هرمز یک آبراه ویژه، ميان دو كشور است. سال‌هاست كه بين ايران و عمان يك كميته مشترك فنی و همكاریهای دوستانه نظامی وجود دارد كه در آن، تهران و مسقط زمينه همكاریهای دوطرفه بويژه تردد آبراه‌های منطقه از جمله تنگه هرمز را بررسی و در مورد آن تبادل اطلاعات مي‌كنند و اين مبادله در چارچوب همكاریهای دو كشور قابل تفسير است.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

 آنچه مسلم است، دو طرف معتقدند كه عبور شناورها از اين منطقه بايد صلح‌آميز و بی ضرر باشد و طرف عمانی هم كه شناورها و سواحل و مناطقی را در آن سوی اين آبراه دارد، به اين نكته توجه دارد كه خواست ايران اين است كه اين آبراه، آبراه صلح و دوستی باشد، نه آبراه جنگ و ستيز. در عين حال جمهوری اسلامی ايران اين آمادگی را دارد كه در برابر هر اقدام تحريك‌آميز ممكن هوشياری به خرج دهد و واكنش شايسته‌ای داشته باشد. نظير آنچه همزمان با سفر بوش به منطقه به وقوع پيوست و سياستمداران غربی تلاش كردند اين منطقه را نزد افكار عمومی ناآرام جلوه دهند و جهان را عليه ايران تحريك كنند، اما اقدام بموقع ايران مانع جدی برای اين ترفند آنان شد. 

 سطح همكاریهای اقتصادی دو كشور

 مناسبات سياسی دو كشور در بالاترين سطح قرار دارد و آنچه بايد درباره آن اهتمام كرد، روابط اقتصادی است كه در سطح پايينی قرار دارد. در همین راستا تهران و مسقط تمايل دارند بانك‌های  شعب خود را در كشور مقابل افزايش دهند و به سمت بانك مشترك گام بردارند، اما در عرصه حمل و نقل و خطوط ارتباطی ما با مشكلات و چالش‌هايی روبه‌رو بوديم. خوشبختانه خط كشتيرانی مستقيم بندرعباس مسقط برقرار شد و دولتها به دنبال توسعه اين خط هستند. همچنين در پی برقراری خط مستقيم كشتيرانی بين مسقط و چابهار می باشند كه اين توسعه با توجه به ارتباطات قوی ميان مردم سيستان و بلوچستان و عمان حائز اهميت است. در عين حال، ما شاهد تحول چشمگير و تعميق علاقه‌مندی شهروندان اين كشور به ايران در طول چند سال گذشته بوديم.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

علاقه‌مندی عمانیها به بازديد از مناطق باستانی و گردشگری ايران مثل اصفهان و شيراز و سفر به مناطق شمالی و سرمايه‌گذاریهايی كه در بخش گردشگری در استان خراسان شمالي صورت گرفته است، نشان می هد اين ظرفيت وجود دارد كه اين خطوط هوايی برقرار شود. علاوه بر گردشگران زيارتی و سياحتی بخش عمده‌ای از گردشگرانی كه از اين كشور عازم ايران می شوند، گردشگران زيارتی هستند. از يك سو به دليل قيمت‌های نازل درمان در ايران در مقايسه با ساير كشورها و از سوی ديگر، برخورد شايسته كادر درمانی و پزشكی با بيماران، همه روزه شاهد افزايش چشمگير افرادي هستيم كه براي درمان از اين كشور، راهی شهرهای مختلف ايران از جمله شيراز، اصفهان و يزد مي‌شوند كه بخصوص در حوزه قلب، چشم و درمان نازايی اين آمار بيشتر است. تنها چالشی كه در اين بخش با آن روبه‌رو هستيم؛ زبان خارجي است. تسلط افراد به زبان انگليسي يا عربی آنقدر نيست كه بتوانند با اين دسته از مراجعه‌كنندگان بخوبي ارتباط برقرار كنند. 

 سياست عمان درخصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

دولت مسقط قبل از هر كشور ديگری از حق مسلم انرژی صلح‌آميز هسته‌ای ايران دفاع كردند و همواره بر حل مسالمت‌آميز آن تاكيد داشتند. آنها طی چند سال اخیر چه در اجلاس رياض و چه در شورای همكاری خليج‌فارس ضمن تاكيد بر حق ايران برای برخورداریاز انرژی صلح‌آميز هسته‌ای، خود نيز استفاده از اين انرژی را در دستور كار قرار دادند و ايران نيز آمادگي خود را برای همكاریبا اين كشورها در زمينه هسته‌ای و زير نظر آژانس بين‌المللي انرژی اتمي اعلام كرد.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران
 
عمان در گفتگوهای سياسی خود با طرف‌های ثالث نيز اين ديدگاه را اعلام و تاكيد كردند كه ايران هيچ‌گونه هدفی جز استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای ندارد. اين باور را نه‌تنها خود قبول دارند، بلكه در گفتگو با مقامات غربي و امريكا آن را منتقل و همواره به اين‌كه موضوع هسته‌ای ايران بهانه‌ای برای برخورد باشد مخالفت كرده‌اند. 

عمان و محور مقاومت

عمان از جمله سردمداران همكاری با ايران در حوزه خليج‌فارس بوده و در گذشته از دهه 1970 يعنی قبل از پيروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از پيروزی انقلاب اسلامي ايران، مبتكر گفتگوهای چندجانبه ميان ايران و شورای همكاری خليج فارس بوده است. نخستين موضوعی كه ميان ايران و اعراب در اين زمينه مورد توجه قرار گرفت، همكاریهای ايران و مجموعه شورای همكاری خليج‌فارس است. اين همكاریها در پرتو سفر رئيس‌جمهور به دوحه و شركت در بيست‌وهشتمين اجلاس شورای همكاریهای خليج‌فارس و پيشنهادهايی كه در اين سفر از سوی رئيس‌جمهور براي توسعه همكاری با شش  كشور عضو اين شورا مطرح شد، بيشتر مورد توجه قرار گرفت و توسعه يافت و عمانیها از جمله كشورهايی بودند كه از اين رايزنی و گفتگوها حمايت كردند. ما شاهد برگزاری اجلاس مشورتی شورای همكاریهای خليج‌فارس در عربستان بودیم كه حتما عمانیها پيام جمهوری اسلامی ايران را برای توسعه مناسبات منتقل کردند.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران
علاوه بر اين در حوزه مجموعه اتحاديه عرب، تحولات منطقه‌ای، لبنان و فلسطين، جمهوری اسلامي ايران و سلطنت عمان رايزنیهاي متعدد داشته و اجلاس‌های چندجانبه ايران، عمان، سوريه، قطر و ديگر كشورهای موثر در تحولات منطقه در طول ماه‌هاي گذشته در كشورهاي مختلف برگزار شد كه نمونه‌هايی از توجه عماني‌ها به رابطه چندجانبه ايران با كشورهاي عربی حوزه خليج‌فارس و خاورميانه است.

بايد توجه داشت كه منطقه خليج‌فارس منطقه‌ای حائز اهميت بوده و از جمله مناطق ژئواستراتژيك جهان به شمار مي‌رود و كسانی كه از آن سوی آب‌ها آمده‌اند، نمی توانند با تنش و بحران آن را اداره كنند و چاره‌ای ندارند جز اين كه از خليج‌فارس خارج شوند و اداره امور را به ملت‌های منطقه واگذارند. منافع ملت‌های اين منطقه به يكديگر گره خورده است و ملت‌ها بايد بدانند كه در يك فضای آرام و به دور از دشمنیها مي‌توانند به اين منافع دست يابند. 

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد-بن علوی وزیر خارجه عمان در تهران

جمهوری اسلامی ایران برمبنای اصل همگرایی و تنش زدایی در منطقه و نیز افزایش روابط خارجی خود عمان را همکار خوب و قابل اعتمادی برای خود متصور است و این روابط را به نفع منطقه و صلح و امنیت بین المللی برآورد می کند. در این خصوص محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان معتقد است که، ما سقفی برای رابطه با عمان قائل نیستیم و روابط دو کشور در همه حوزه ها گسترش خواهد یافت.می توان پیش بینی کرد که، در آینده ای نزدیک شاهد تاثیر آن بر روابط دو کشور و همچنین زمینه سازی برای روابط راهبردی خواهیم بود.

 سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور به تقویت روابط دوجانبه می دهند، طرفهای گفتگو درباره مسایل منطقه، همکاری های دوجانبه و چندجانبه رایزنی کرده اند و در زمینه های سیاسی، منطقه ای، امنیتی و حوزه های مختلف اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

 روابط دو کشور به عنوان شرکای راهبردی در همه حوزه ها مورد بررسی قرار گرفت. در ایران و بخش خصوصی ایران هم علاقه مندی برای گفت وگو، مذاکره و تفاهم با طرف عمانی وجود دارد و این گفت وگوها نشان دهنده اهمیتی است که رهبران دو کشور درخصوص روابط یکدیگر دارند.

وزیر امورخارجه همکاری های بانکی، حمل و نقل، انرژی، سرمایه گذاری مشترک در حوزه های صنعت و معدن و حمل و نقل را از دیگر محورهای گفت و گوی خود با وزیر خارجه عمان ذکر کرد و گفت: در چند روزی که هیات عالی رتبه عمانی میهمان ما خواهند بود، زمینه برای گشودن صفحه جدیدی از روابط بسیار گسترده، دوستانه و برادرانه بین دو کشور دوست و مسلمان بین ایران و عمان فراهم خواهد شد.
ظریف یادآور شد: امیدواریم این سفر باب جدیدی در گسترش بسیار عمیق روابط دو کشور باشد.


مذاکرات ایران و عمان درباره خط لوله مشترک گاز و مسائل منطقه ای- بن علوی : به دنبال ایجاد یک امنیت منطقه ای

 وزیر خارجه عمان تحت یک هیئت عالی رتبه عمانی با حضور رئیس بانک مرکزی، رئیس بانک مسقط و اعضای وزارت تجارت و وزارت سرمایه گذاری این کشور به تهران سفر کرده است، احداث خط لوله مشترک گاز ،مسائل منطقه،مسائل امنیتی، هوانوردی، بازرگانی، سرمایه گذاری مشترک و زمینه سازی برای مذاکرات راهبردی را از جمله محورهای گفت و گوهای خود با بن علوی ذکر کرد. قرار است تا تهران و مسقط به یک برنامه زمان بندی مشترک برای آینده برسند که این می تواند زمینه سازی یک روابط راهبردی بلند مدت میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان باشد.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

 یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز  با اشاره به روابط برادرانه میان دو کشور در سطوح رسمی و شخصی اظهار داشت: سفر هیئت عمانی به ایران در شرایط رفع تحریم های خارجی علیه تهران با اراده و تصمیم قاطع عمان بوده و امیدواریم با صحبت هایی که صورت می گیرد افق های جدیدی را در همکاری های سیاسی، اقتصادی، علمی و سرمایه گذاری پیش روی دو طرف باز نماییم. وی افزود: این سفر در ادامه روابط دوستانه و برادرانه تهران و مسقط انجام شده و ضد طرف دیگری نیست و معتقدیم همکاری با ایران می تواند زمینه ایجاد یک امنیت منطقه ای که بیانگر منافع همه کشورهای منطقه است را باعث شود و از درگیری و رویارویی جلوگیری نماید. وی همچنین در مورد میزان ذخایر ارزی ایران در بانک های عمانی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: فکر نکنم این ذخایر زیاد باشد اما مهم توافق بین بانک مرکزی ایران و عمان است.

رویکرد سیاست خارجی عمان در منطقه

عمان کشوری پادشاهی و در شرق شبه‌ جزیره عربستان و جنوب دریای عمان، ایران و خلیج فارس قرار دارد. این کشور از جنوب شرق نیز به دریای عرب و از شمال هم به مرزهای آبی ایران محدود است و از نظر استراتژیک، عمان از طریق بخش جدا شده شبه جزیره مسندم در شمال کشور، که در ناحیه جنوبی تنگه هرمز قرار دارد، به خلیج فارس وصل شده است.در این بین، هر چند قبلا عمان به یکی از منزوی ترین کشورهای جهان تبدیل شده بود، اما سلطان قابوس به برقراری ارتباط با دنیای خارج همت گمارد و در سالهای اخیر نیز رویکرد مستقلی را در پیش گرفته است.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

پادشاهی عمان به انقلابهای کشورهای عربی یا بیداری اسلامی نگاهی ویژه ای داشته است. این کشور معتقد است که انقلاب ها و خیزش های اسلامی نتیجه تراکم خواسته های چند دهه بوده است. با این وجود، ضمن عدم دخالت، تلاش کرده است تا به آرا مردم و خواست مشروع مردم احترام گذارد.یعنی با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای منطقه دگرگونی هایی ایجاد شده، اما هیچ گونه تغییری در سیاست پادشاهی عمان در مورد نظام های جدید عربی ایجاد نشده است. به عنوان نمونه، پادشاهی عمان در مساله سوریه وارد نشد و حتی تلاش نمود نقشی مثبت در این حوزه ایفا کند.

اگر به اهداف پادشاهی عمان در خیزش ها و انقلابهای عربی در چند سال گذشته توجه داشته باشیم، باید گفت این کشور تلاش کرده تا خود را از این بحران های داخلی و خیزش های عربی دور نگه دارد و به این انقلابها وارد نشود. یعنی علی رغم اینکه بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نگران دگرگونی ها هستند، مسقط تلاش کرده تا به نوعی در نقش ناظر بی طرف، منفعت خود را پیگیری و تنها در چارچوب اتحادیه عرب نقش مثبتی داشته باشد. این رویکرد موجب شده تا پادشاهی عمان اکنون باثبات ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر امنیت داخلی باشد و هیچ گونه بحرانی امنیتی و سیاسی در این کشور مشاهده نشود.

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران

عمان همکاری خوب و قابل اعتماد برای ایران
پیش بینی می گردد نظر به تعامل دیرینه بین تهران و مسقط در چشم انداز آینده، مسقط تلاش کند تا بی طرفی خود را حفظ و ضمن رابطه با آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان و... ، سیاست های خود را ادامه داده و سعی کند نقشی مثبت در حل بحران های منطقه ای ایفا کند. چنانچه نشست های ایران و کشورهای غربی در طول سال های اخیر، با مدیریت عمان، نشان می دهد که این پادشاهی مایل به میانجی گری در روابط ایران با غرب است.

محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار