المانیتور: موشک‌های اس 300 ایران، معلق میان زمین و آسمان

المانیتور در گزارشی به تعلل روسیه در تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی نوشت: "حسین دهقان،" وزیر دفاع ایران، اخیرا به روسیه سفر کرد و پیش از انجام این سفر اظهار داشت تهران و مسکو علاوه بر مذاکرات درباره خرید سامانه موشکی اس 300، درباره خرید جنگنده‌های چند منظوره سوخو 30 نیز گفتگوهایی خواهند داشت. 

سردار سرتیپ حسین دهقان در این سفر با "سرگئی شوئیگو،" وزیر دفاع روسیه دیدار کرد. پس از این دیدار بود که برخی رسانه‌های روسیه اعلام کردند نخستین سامانه موشک‌های اس 300 ، 17 فوریه (28 بهمن) از طریق  دریای خزر از آستراخان روسیه به بندر انزلی در ایران انتقال داده می‌شود. خبرگزاری اسپوتنیک پس از آن به نقل از منابع روس مصاحبه را با سرلشکر "مصطفی ایزدی،" معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، منتشر کرد که در آن تحویل نخستین سامانه اس – 300 از روسیه تایید شده بود. با این حال، سخنگوی "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، به طور ناگهانی اعلام کرد موشک‌ها به ایران تحویل داده نمی‌شود زیرا ایران هنوز پرداختی را انجام نداده است.

روسیه مدعی شد پس از پرداخت پول، تحویل به زودی صورت خواهد گرفت. اگرچه دلایل چرخش ناگهانی مواضع مسکو مشخص نیست؛ اما می توان گفت که این بی‌اعتمادی میان ایران و روسیه ادامه دارد. 

المانیتور در ادامه نوشت: مقامات نظامی ایران اظهار کرده‌اند که مذاکرات درباره خرید سوخو-30 از روسیه در حال انجام است. این در حالیست که پیش‌تر برخی از منابع مطلع از احتمال خرید جنگنده‌های چینی و جنگنده‌های میراژ فرانسوی خبر داده بود. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که روسیه احتمالا قراردادی نظامی به ارزش 8 میلیارد دلار را با ایران برای فروش تجهیزات نظامی امضا خوهد کرد. در صورت صحت این خبر، احتمالا سوخو و سامانه اس-300 را نیز در بر گیرد؛ اما مزایای استفاده از این سامانه‌ها در مقایسه با سلاح‌های استفاده شده از سوی رقبای منطقه‌ای ایران چیست؟ خرید تجهیزات نظامی روسی بوسیله ایران تا چه اندازه آن کشور را قادر به پر کردن شکاف در قابلیت های نظامی رد مقایسه با رقبایش از جمله رژیم صهیونیستی، ترکیه و برخی از کشورهای عربی خواهد کرد؟

المانیتور در ادامه نوشت: پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 (1357) جمهوری اسلامی تنها قادر به خرید تعداد محدودی از جنگنده‌های میگ، سوخو 24 و سوخو 25 برای سپاه پاسداران و بخش نیروی هوایی و بخش هوا و فضای آن بود. بخشی اصلی تسلیحات ایران را فانتوم‌های آمریکایی قدیمی تشکیل می‌دهند. در مقابل رقبای منطقه‌ای ایران به سرعت در حال خرید تسلیحات پیشرفته نظامی از جمله اف 18، اف16  اف 15 هستند. جنگنده رافال ساخت فرانسه نیز از جمله سامانه‌های هوایی خریداری شده است. این کشورها قرار است نسل پنجم اف -35 را نیز وارد سامانه های نظامی خود تا یک دهه آینده کنند. برخی مدعی هستند جنگنده‌های سوخو قابلیت نبرد و مقاومت در برابر تسلیحات فوق پیشرفته غربی را ندارند.


المانیتور نوشت: در مقایسه با جنگنده‌ای غربی، سوخو30 دارای دو مزیت نسبی است؛ یکی رادار با وضوح بالا و کارایی طولانی آن و دیگر خروجی موتور متحرک است که می تواند چابکی این سلاح را افزایش دهد. با این حال در حوزه‌های دیگر به خصوص در زمینه سامانه‌های الکترونیکی تعبیه شده بر روی تسلیحات روسی ضعف‌های زیادی وجود دارند. سوخو هم دارای سامانه‌های راداری و ضد راداری بسیار پیشرفته‌ای نیست.
 

این سایت در پایان مدعی شد: ایران با وجود آگاهی از وجود برخی نواقص در تجهیزات روسیه، به خرید ادوات جنگی از این کشور ادامه می‌دهد.  در حالی که روسیه از فروش تجهیزات جنگی به ایران چندین میلیارد دلار سود می‌برد، کشورهای غربی از این امر محروم هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار