زنجان؛

همیاری مردم برای احیا ی بیولوژیکی آبخیز داری مراتع

کارشناس مسئول بیولوژیکی اداره آبخیز داری استان زنجان از همیاری مردم در احیای بیولوژیکی آبخیز داری مراتع خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ کارشناس مسئول بیولوژیکی اداره آبخیز داری استان زنجان با اشاره به پروژه های بیولوژیکی حوضه آبخیز داری که در واقع تکمیل کننده پروژه های مکانیکی می باشد افزود : پروژه های مکانیکی شامل احداث رسوب گیر ها ، بند ها و بانکت ها می باشد که مستلزم این است ، پشت بند پروژه های بیولوژیکی باشد تا سازه ها حفظ شده و کارایی آن ها بالا رود .

ولی خانی ادامه داد : درحوضه های آبخیز داری پروژه های بیولوژیکی به صورت کوپه کاری ، بذر کاری و نهال کاری انجام می گیرد.

وی اضافه کرد : بعد از شناسایی و مطالعه حوضه ها وارد بحث اجرا می شویم که با تخصیص اعتبارات مشخص شده سالیانه توسط سازمان به مرحله اجرا در می آید.

کارشناس مسئول بیولوژیکی اداره آبخیز داری با اشاره به اینکه پروژه های بیولوژیکی بیشتر در اوایل پاییز و قبل از شروع بارندگی ها آغاز می شود افزود : در عملیاتی مانند کوپه کاری بعد از شناسایی حوضه های آبخیز 4 الی 5 نوع بذر مرتعی سازگار با اقلیم منطقه تهیه و با مشورت پیمانکاران محلی و مشارکت مردم در اوایل آبان ماه کاشته می شود .

ولی خانی افزود : با شروع بارندگی های پاییزه بذور کاشته شده رشد می کنند و در پی آن برای نگه داری این گونه ها در بهار سال آینده رعایت قرق و مدیریت چرا الزامی می باشد که باید به مدت 6 ماه از تردد دام ها در این مناطق جلوگیری شود تا این گیاهان استقرار پیدا کنند .

وی بیان کرد : از دیگر اقداماتی که در برخی از حوضه ها انجام می شود نهال کاری است که با توجه به منابع آبی محدود نهال های مثمر و غیر مثمر انتخاب می شود که این نهال ها شامل نهال بادام ، پسته ، زالزالک، درخت انگور و انواع سرو ها ودرختچه های زینتی ارغوان به دلیل نیاز آبی محدود انتخاب می شوند.

کارشناس مسئول بیولوژیکی اداره آبخیز داری گفت: امسال تعهد سازمان در دو حوضه آبخیز قزل تپه و آبخیز کینه ورس ابهر مجموعا 300 هکتار کوپه کاری و حدود 25 هکتار نهال کاری بوده است.

ولی خانی در ادامه بیان کرد با احداث بانکت ها و شیارها از نزولات جوی در ذخیره سازی آب استفاده می شود با این کار از پدیده روان آب و فرسایش خاک جلوگیری می شود و نیز آب را به داخل اراضی هدایت کرده و باعث نفوذ آن به داخل خاک می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد : در سال آینده با اعلام اعتبارات در زمینه حوضه آبخیز داری انتظار می رود ، سطحی بالغ بر 500 الی 600 هکتار از اراضی مراتع استان تحت پوشش عملیات کوپه کاری و نهال کاری قرار گیرد .


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.