خدمت به خورشید پس از 35 سال خدمت به نظام اسلامی

سید ابراهیم رئیسی با 35 سال سابقه خدمت به نظام اسلامی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

خدمت به خورشید پس از 35 سال خدمت به نظام اسلامی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی منصوب شد.

پیش از این آیت الله عباس واعظ طبسی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا رحلت، تولیت آستان مقدس حرم امام هشتم را بر عهده داشت و خدمات ارزنده ای در راستای ترویج فرهنگ رضوی به مجاوران و زائران علی ابن موسی الرضا انجام داد.

تولیت جدید آستان قدس رضوی، منتخب مردم خراسان جنوبی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری است و پیش از این نیز عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی که پیش از این دادستان کل کشور نیز بود، دادستان کل ویژه روحانیت با حکم مقام معظم رهبریاست و همچنین رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران است.

وی همچنین سوابق متعدد مدیریتی در دستگاه قضایی دارد؛ از جمله ده سال معاون اول قوه قضائیه در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بود و ده سال نیز رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دادستان انقلاب اسلامی تهران و همدان بود.

تولیت جدید آستان قدس رضوی همچنین مسئولیتهای اجرایی متنوعی از جمله در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور، عضو هیات عالی گزینش کشور و موسس ددفتر حزب جمهوری اسلامی در جنوب خراسان به فرمان شهید بهشتی و موسس حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) خواهران در تهران بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، که نواده امام زین العابدین(ع) است، در سال 1339 در خانواده‌ای روحانی در محله نوغان مشهد دیده به جهان گشود و تنها 5 سال داشت که طعم یتیمی را چشید و پدر بزرگوارش را از دست داد.

وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدرسه جوادیه، به فراگیری دروس دینی پرداخت و پس از مدت کوتاهی تحصیل در مدرسه نواب، برای گذراندن مقدمات شامل ادبیات، منطق، معانی و بیان به مدرسه علمیه آیت‌الله موسوی‌نژاد رفت.

جانشین آیت الله طبسی در آستان قدس رضوی از همان سالهای اولیه تحصیل، تدریس را نیز آغاز و در سال 1354 برای ادامه تحصیلات به شهر مقدس قم هجرت کرد و وارد مدرسه آیت‌الله بروجردی شد و تحت مدیریت آیت الله پسندیده درس خواند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در محضر اساتید نامداری همچون آیت الله مروی، آیت‌الله فاضل هرندی، آیت‌الله موسوی تهرانی، آیت الله دوزدوزانی، آیت‌الله خزعلی، آیت الله ستوده، آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، آیت‌الله سید علی محقق داماد شاگردی کرد و علاوه بر این از محضر شهید آیت الله بهشتی، شهید آیت الله مطهری، آیت اله نوری همدانی و آیت‌الله مشکینی در حوزه های مختلف بهره ها برد.

وی که در سالهای پایانی حکومت طاغوت بر ایران، طلبه جوانی در قم بود، با حضور در اجتماعات اعتراضی از جمله 19 دی ماه 1356 وارد عرصه مبارزات سیاسی شد و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می کرد و به واسطه رفت و آمد به منزل علمای انقلابی که در زندان طاغوت بودند، با آنها بیشتر آشنا شد و در تجمع هایی چون تحصن علماء و روحانیون دانشگاه تهران، شرکت داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یکی از 70 طلبه ای بود که شهید بهشتی همراه با حضرت آیت الله خامنه ای، شهید حسن آیت و آیت الله موسوی اردبیلی با هدف کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام تازه پا در مدرسه عالی شهید مطهری آموزش داد.

مسجد سلیمان در آغازین روزهای پس از انقلاب پایگاه گروه های چپ و مارکسیست بود؛ به همین دلیل آیت الله شیخ هادی مروی به نمایندگی از حضرت امام خمینی برای ساماندهی اوضاع راهی مسجد سلیمان شد و سید ابراهیم جوان و گروهی از طلاب را دعوت به کار کرد و از آنجا ارتباط ایشان با دادسرای انقلاب کلید خورد.

وی که از سال 1359 به طور رسمی وارد عرصه مدیریت قضایی شد، با دادیاری شهرستان کرج کار خود را آغاز کرد و به موفقیتهای چشمگیری در ساماندهی اوضاع کرج دست یافت تا اینکه در سال 1361 همزمان با دادستانی کرج، دادستانی همدان نیز به او واگذار شد و پس از چند ماه به همدان عزیمت کرد و تا 3 سال دادستان این استان بود.

تولیت آستان قدس رضوی در سال 43 به تهران بازگشت و جانشین دادستان انقلاب تهران شد و پس از 3 سال خدمت با حکم ویژه امام خمینی مسئول رسیدگی به مشکلات قضایی لرستان، کرمانشاه و سمنان شد.

پس از رحلت امام خمینی، با حکم آیت الله یزدی، رئیس قوه قضائیه وقت، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به سمت دادستان تهران منصوب شد و 5 سال در این مسئولیت فعالیت کرد و پس از آن به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال 83 عهده دار این مسئولیت بود.

وی تا سال 1393 معاون اول قوه قضائیه بود و پس از آن نیز به سمت دادستانی کل کشور منصوب و همچنین با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت انتخاب شد.

تولیت جدید آستان قدس رضوی در سالهای حضور در تهران، دروس خارج فقه و اصول را در محضر اساتید بنام آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و رهبر معظم انقلاب گذراند و هم اکنون مدرس مدرسه علمیه مروی، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه شهید مطهری است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پس از طی دوره کارشناسی ارشد با ترغیب آیت الله مرعشی موفق به اخذ دکترای مدرسه عالی شهید مطهری شد.

ایشان پس از رحلت عالم ربانی، مجاهد مبارز، آیت الله واعظ طبسی با حکم مقام معظم رهبری عهده دار تولیت آستان قدس رضوی شد تا برگ زرین دیگری از افتخارات خود در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به ثبت برساند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: تولیت ، آستان قدس ، رئیسی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار