کتابخوان/ 26

آقاجانی: مطالعه باعث شناخت جهان و اجزای آن می‌شود

مطالعه به شناخت انسان‌ها از لحاظ روانشناختی کمک می‌کند.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صفیه آقاجانی با نام هنری (صفا) در سال ۱۳۳۵ در ارومیه متولد شد تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در رشته ادبیات فارسی به پایان برد وبه خاطر علاقه زیاد خود به هنرهای نمایشی درسال ۱۳۵۴ بصورت کاملا تصادفی در تبریز بنا به پیشنهاد دکتر صاعدی و مرحوم صادقی در سن ۱۷ سالگی  اولین اثر هنری خود را با نمایشنامه (بامها وزیر بامها) در نقش مادر آغاز کرد و بسیار مورد تقدیر وتشویق اساتید فن قرار گرفت و رسما از سال ۵۶ در تبریز به خانواده رادیو پیوست.

صفا آقاجانی سالهای بعد نیز در نمایشنامه ها و تله تاترهای متعددی هنرنمایی نمود تا اینکه در سال ۶۳در آزمون مهمی ازبین ۶۶۰۰ داوطلب بازیگری نمایشهای رادیویی جهت طرح (تجدید حیات نمایش رادیویی )که توسط آقای جعفری جلوه اجرا شده بود انتخاب و بعد از گذراندن کلاسهای فشرده رسما از سال ۶۴ تا کنون فعالیت خود را در رادیو نمایش فعلی ادامه داده است.

اولین کار تصویری خود را در فیلم سینمایی (تمام وسوسه های زمین ) به کارگردانی استاد سمندریان ودر کنار بازیگرانی چون هما روستا رضا کیانیان و مرحوم احمد آقالو شروع نمود.

ایشان با کارگردانان صاحب نامی همچون داریوش فرهنگ. محسن شاه محمدی .حسین سهیلی زاده . میر کریمی و...همکاری کرده و درسریالهایی چون طلسم شدگان. یکی مثل تو و ... ایفا نقش کرده است.

خانم آقاجانی جذاب‌ترین کتاب‌هایی که خوانده‌اید چه کتاب‌هایی بوده‌اند؟ 
سلسله کتاب‌هایی که برای زنان، جوانان و نوجوانان که در تمام سنین بوده را مطالعه کردم و از خواندن همه آن‌ها لذت بردم.
 
بیشتر به محتوای داستان اهمیت می‌دهید یا شهرت نویسنده؟

هیچ کدام، من معمولا به نقدهایی مراجعه می‌کنم که به صورت کتاب چاپ شده است.  
 
از نظر شما خواندن لذت‌بخش‌تر است یا نوشتن؟ 

نوشتن نیازمند استعداد است. نویسنده باید بتواند آنچه را که حس می‌کند به خوبی به تصویر بکشد، و این استعدادی نیست که هر کسی داشته باشد، همچنین خواندن برای کسی که استعداد نوشتن ندارد، جذاب‌تر خواهد بود.
 
تا کنون تصمیم بر نگارش دغدغه‌های خود را داشته‌اید؟

بله، همواره به نگارش زندگی‌نامه خود فکر می‌کنم و علاوه بر این به نوشتن مباحث روانشناسی و آنچه که در ذهن و فکر می‌گذرد کنجکاو هستم.
 
فکر می‌کنید اگر مطالعه نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟
بدون مطالعه انسان کامل نیست، کتاب خواندن مجالی برای سفر کردن با نویسنده داستان و شخصیت‌های خلق شده در آن است.
 
تا به حال هنگام کار از شخصیت‌هایی که در کتاب‌ها خوانده‌اید برای ایفای نقش الهام گرفته‌اید؟

بله، مطمئنا. زیرا کتاب موجب دنیا دیدن می‌شود. مطالعه باعث شناخت جهان و اجزای آن می‌شود. علاوه بر این مطالعه به شناخت انسان‌ها از لحاظ روانشناختی کمک می‌کند.
 
با توجه به پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور چه راهکاری برای افزایش آن پیشنهاد می‌کنید؟ 
در وهله اول کتاب در الویت ما نیست. آن‌هایی که به شکل کاذب ثروتمند هستند مسائلی مهم‌تر از کتابی را اولویت قرار می‌دهند. همچنین کسانی که از نظر اقتصادی وضع نامناسبی دارند هم دغدغه‌های دیگری به غیر از مطالعه دارند. اما در این بین کسانی هستند که به خودی خود به مطالعه عشق می‌ورزند. امیدوارم شرایطی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی پیش بیاید تا مطالعه در زندگی ما اولویت باشد.
 

گفتگو از اکرم رضایی ثانی


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار