کتابخوان/ 24

حیف که عمر کوتاه ما کفاف خواندن همه کتاب‌ها را نمی‌دهد

می‌توانم بگویم کتاب را عاشقانه دوست دارم و نفسم برای کتاب می‌زند. اما حیف که عمر کوتاه ما کفاف خواندن این همه کتاب را نمی‌دهد.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنرمندان و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون معمولا در بین جوامع مختلف از محبوبیت مردمی برخوردارند و اکثریت آن‌ها به عنوان الگوی نوجوانان و جوانان انتخاب می‌شوند. مسلماً کتابخوانی عادت پسندیده‌ای است که یک حرکت فرهنگی محسوب خواهد شد و سطح دانش‌ تخصصی افراد را ارتقا می‌دهد.  
  
اگر اشخاصی که بین مردم محبوب و الگوی جوانان و خانواده‌ها هستند اقدامات فرهنگی انجام دهند، مسلما این عادت مثبت فرهنگی در بین مردم رایج می‌شود و جوانان به آن راغب خواهند شد.  
  
با توجه به این امر تصمیم گرفتیم با هنرمندان و بازیگران که در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت دارند، در خصوص مسأله مهم کتاب و کتابخوانی گپ و گفت داشته باشیم که مدتی است هر هفته با عنوان «کتابخوان» در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر می‌شود که برای این هفته به سراغ افسر اسدی رفته‌ایم.


* چه کتابی را برای مطالعه به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنید؟

انتخاب کتاب کاملا سلیقه‌ای است؛ زیرا گرایش‌ها متفاوت است و هر کس به موضوع و مطالب خاصی علاقه دارد. منهای کتاب‌هایی که در تخصص من نیستند، به باقی کتاب‌ها به شدت علاقه دارم. در واقع می‌توانم بگویم کتاب را عاشقانه دوست دارم و نفسم برای کتاب می‌زند. اما حیف که عمر کوتاه ما کفاف خواندن این همه کتاب را نمی‌دهد.


* در هنگام  مطالعه بیشتر به محتوای کتاب اهمیت می‌دهید یا شهرت و قلم نویسنده؟

در یک بازه زمانی به شهرت و قلم نویسنده اهمیت می‌دادم؛ اما امروز دیگر به اسامی توجه نمی‌کنم و آنچه برایم مهم است، مطالب کتاب است و اگر مطالب کتاب برایم مهم باشد، نام نویسنده نیز در خاطرم می‌ماند. 


* خودتان هم دست به قلم می‌شوید؟

بله، من معمولا نثر می‌نویسم و سال‌هاست که با شعر آشنا هستم.


* با توجه به این که شما هم اهل نوشتن و هم اهل خواندن هستید، از کدام کار بیشتر لذت می‌برید؟

از هر دو امر خواندن و نوشتن لذت می‌برم؛ ولی در نوشتن ما یک اثر را خلق می‌کنیم که بسیار شیرین است. اما در خصوص خواندن باید بگویم که انسان اساسا می‌خواند که یاد بگیرد.


* اگر در جامعه ما نویسنده‌ای وجود نداشت، چه اتفاقی می‌افتاد؟

شاید خیلی اتفاق خاصی نمی‌افتاد، زیرا کتاب در جامعه ما با استقبال خوبی روبرو نمی‌شود. ضمن اینکه من گروهی از خوانندگان را سراغ دارم که سراغ نویسندگان خارجی می‌روند و کمتر از آثار داخلی استقبال می‌کنند.


* از میان نویسندگان جوان کدام را بیشتر دنبال می‌کنید؟

معمولا کتاب‌هایم را بر حسب اتفاق و یا خواست خودم انتخاب می‌کنم و تبلیغات هیچ نقشی ندارند. من هرگز دنباله رو سلیقه دیگران نبوده و نیستم و همواره بر اساس سلیقه خودم انتخاب می‌کنم.


* به عنوان سوال آخر؛ از نظر شما می‌توان جایگزینی برای کتاب در نظر گرفت؟

نوشتن کتاب برخاسته از درک و فهم و شعور است. بنابراین جمع شعور، آگاهی و سواد جایگزین کتاب می‌شود. 



گفتگو از: اکرم رضایی ثانی


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار