گزارش/

"زنجیره انفجارهای خونین" در ترکیه کِی متوقف می‌شود؟

حزب "عدالت و توسعه " برای جلوگیری از زنجیره انفجارها چه باید بکند؟

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   زنجیره انفجارهای شهرهای مختلف ترکیه این کشور را در التهاب عمیقی فرو برده و این انفجارها تداعیکننده اتفاقات سال 2003 تا 2007 عراق است.

البته زنجیره این بمب گذاری‌ها نشان می دهد که قشری در ترکیه از سیاست های "حزب عدالت و توسعه" ناراضی هستند که ناراحتی و عصبانیت خود را با انفجار خودروهای بمب گذاری شده نشان می دهند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور  و "احمد داود اغلو" نخست وزیر ترکیه نارضایتی هایی را در داخل این کشور ایجاد کرده اند که باید در جهت رفع آن ها بکوشند که از جمله آن ها مقابله جدی با تروریسم و افراط گرایی است.
 


** ترکیه در جنگ با داعش جدی نیست

برخی تحلیلگران معتقدند که  ترکیه در جنگ با داعش جدی نیست و تلاش می کند به جای مقابله با تروریسم تکفیری داعش و جبهه النصره با "پ ک ک " و "ی پ گ " مقابله کند و روزنامه نگاران برخی رسانه های خارجی این موضوع را به سخره می گیرند.

به عبارت بهتر ارتش ترکیه در بمباران مواضع داعش و "پ ک ک " تبعیض قائل می شود و به جای مقابله با تروریست های داعش ، "پ ک ک " را مورد اصابت قرار می دهد. مقامات ارشد ترکیه معتقدند که امنیت ملی این کشور در گرو مبارزه مسلحانه در شرق و جنوب شرق ترکیه است.  


البته ترکیه معتقد است که می تواند تروریسم را از این کشور ریشه کن کند و مبارزه مسلحانه در جنوب شرق این کشور در این راستاست. وزیر دفاع ترکیه، در اظهاراتی  اعلام کرد کشورش در حال حاضر در اوج قدرت نظامی به سر می‌برد و آماده مشارکت در هر جنگی است.

یلماز گفت: «وزارت دفاع ترکیه در حال حاضر بر روی قوی‌تر کردن هرچه بیشتر ارتش تمرکز کرده است.»

وی همچنین تأکید کرد ترکیه مصمم است تروریست را از سراسر کشور ریشه کن کند.

یلماز در ادامه اظهار داشت: "عملیات نظامی جاری در برخی مناطق جنوبی و شرقی در چارچوب قانون است."



**اقدامات ترکیه برای تامین امنیت ملی چگونه باید باشد؟

ترکیه اگر تلاش کند تا در راستای آشتی ملی گام بردارد، می تواند امنیت ملی از دست رفته در پایتخت و شهرهای مهم همچون استانبول را بازیابی کند . برخی جناح ها همچون  "حزب کارگر کردستان" در صورت گفت و گو می توانند نقش مهمی در ثبات امنیت ملی ترکیه ایفا کنند.

شورشیان در شرق و جنوب شرق ترکیه معتقدند که مقامات "حزب عدالت و توسعه"  باید نقش جدی و مهمی را در مرزهای جنوبی این کشور برای مقابله با تروریست ها ایفا کنند و این دومین اقدامی است که می تواند از انفجارهای بیشتر در ترکیه جلوگیری کند.   

یکی دیگر از اقدامات مهم دیگری که ترکیه می تواند برای جلوگیری از انفجارهای بیشتر انجام دهد اینکه از ورود تسلیحات یا انتقال آن به سوریه به هرنحو جلوگیری  کند تا امنیت در دو سوی مرزها برقرار گردد ؛ این موضوعی است که وزارت دفاع روسیه نیز به آن تاکید دارد.

وزارت دفاع روسیه معتقد است کامیون های حامل سلاح و تدارکات برای گروه های تروریستی به صورت روزانه از ترکیه وارد خاک سوریه می شود.  وزارت دفاع روسیه عنوان داشت: ترکیه به گلوله باران نیروهای کُرد که با گروه تروریستی النصره مبارزه می کنند، ادامه می دهد.


به عبارت بهتر نوعی پیمان نانوشته بین ارتش ترکیه و تروریست ها در مرزهای جنوبی  این کشور وجود دارد  و لذا برای امنیت بیشتر ترکیه باید ارتش این کشور حمایت از تروریست ها را در کشورهای همسایه متوقف کند.

در مجموع دولت ترکیه می تواند با فراهم آوردن زمینه های آشتی ملی در شرق این کشور، مبارزه جدی با تروریست های داعش و جبهه النصره، جلوگیری از ورود سلاح به کشورهای همسایه و احترام به حقوق ساکنان شرق این کشور از زنجیره انفجارها در پایتخت و سایر شهرهای مهم جلوگیری کند.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار