نگهداری ماهی قرمز در عید + شرایط نگهداری ماهی قرمز

با توجه به نزدیک شدن عید خرید ماهی در ایرانیان جزو جدانشدنی سفره هفت سین محسوب میشود که در این نوع خرید توصیه هایی برای سلامتی حائز اهمیت است

دکتر رحمتی، دامپزشک در گفتگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: با فرارسیدن عید نوروز و احترام به آداب و سنن باستانی ایرانیان، علاقمندی مردم برای خرید آبزیان زینتی بویژه ماهی قرمز افزایش می یابد واین ماهی زینتی  جزو جدانشدنی سفره هفت سین ایرانیان محسوب میشود  . اما چند سالی است خرید این نوع ماهی با ترس از بروز نوعی بیماری خاص در ماهی قرمز بوجود آمده است .

وی تصریح کرد : به طور کلی ماهی ها جزو حیواناتی هستند که احتمال اشتراک بیماری از آنها نصبت به حیوانات دیگر کمتر است و این مسئله در مورد ماهی قرمز مثتثنا نیست . اما توصیه هایی هر ساله برای خرید ماهی قرمز  گفته می شود که این توصیه ها نه تنها برای خرید ماهی قرمز بلکه برای خرید هرنوع ماهی توصیه میشود . 

این توصیه ها عبارتند از : 

۱- ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه نمائید.

۲- از خرید ماهی از فروشندگانی که آن ها را به صورت متراکم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری گردد.

۳- ازخرید ماهیانی که دارای علایمی مانند: باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌که در یک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یکطرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌های ماهی ریخته است، خودداری کنید.

آب مناسب نگهداری ماهی قرمز

آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد. هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود.

 برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد. با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید ۱ یا ۲ بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت قد، حداقل یک لیتر منظور شود و از شن و ماسه‌های رنگی و تیز برای تزئین آکواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نکنید.

دمای محیط

۱- بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

۲- نباید بیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری نمود و باید از ریختن نمک یا انداختن حبه ی قند در آب خودداری نمود.

۳- ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند، استفاده ازغذاهای آماده بهتر است و غذادهی باید ۱ یا ۲ بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت ۱ تا ۲ دقیقه مصرف شود. غذادهی بیش از حد باعث انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسموم شدن ماهی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار