سفیر کره جنوبی: سئول در پی جبران عقب‌‌ماندگی‌اش در بازار ایران است/ رئیس جمهور کره جنوبی احتمالا به تهران سفر می‌کند

سفیر کره جنوبی در تهران گفت سئول بر میزان تلاش‌هایش برای احیای مناسبات اقتصادی با ایران می‌افزاید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در پایگاه اینترنتی خود به نقل از کیم سئونگ هو، سفیر این کشور در تهران، اعلام کرد با توجه به اینکه در پی لغو تحریم‌های بین المللی ایران در اوایل امسال (۲۰۱۶) فرصت‌های اقتصادی جدیدی در این کشور غنی از منابع طبیعی در خاور میانه شکل گرفته است، کره جنوبی بر تلاش‌هایش برای «احیای» مناسبات اقتصادی خود با تهران افزوده است. 

سفیر کره جنوبی در تهران در گفتگو با خبرنگاران در سئول گفت مقامات دولت و تجار این کشور می‌کوشند مقداری از عقب افتادگی خود را در بازار ۸۰ میلیون نفری ایران که روز به روز رقابتی‌تر می‌شود، جبران کنند. 

وی به خبرنگاران گفت: «توجه بین المللی بر ایران متمرکز شده است زیرا این کشور منابع غنی و جمعیت زیادی دارد. از این رو، بسیاری از کشور‌ها سخت در تلاشند پس از لغو تحریم‌ها دست غالب را در این بازار داشته باشند.» 

کیم سئونگ هو گفت: «دولت و تجار کره جنوبی همچنین با نوعی احساس بحران و نگرانی می‌کوشند مناسبات خود را با ایران احیا کنند زیرا رقابت برای سرمایه گذاری در فرصت‌های اقتصادی در ایران در حال شدت گرفتن است.» 

وی افزود لابی‌های هتل‌های بزرگ در تهران مملو از گردشگران خارجی و نمایشگاه‌ها پر از تجار و بازرگانانی است که برای جلب نظر شرکای ایرانی در تب و تاب هستند. 

 سفیر کره جنوبی در تهران یادآور شد ایران از کشوری منزوی با بلندپروازی‌های هسته‌ای به سوی یک بازار اقتصادی بسیار سودآور در حال گذار است. 

در حالی که چین، ژاپن، روسیه، آلمان و کشورهای دیگر برای پیشبرد منافع اقتصادی خود بر شدت تلاش‌های دیپلماتیک خود افزوده‌اند، کره جنوبی نیز برای ارتقا بخشیدن به سطح همکاری‌های دوجانبه خود با ایران تلاش‌های دیپلماتیک خود را تقویت کرده است. 

یون بیونگ سه، وزیر امور خارجه کره جنوبی، ماه نوامبر به ایران سفر کرد. این نخستین سفر یک وزیر امور خارجه کره جنوبی به ایران در ۱۴ سال گذشته بود. کمتر از سه ماه بعد، جو هیونگ هوان وزیر تجارت کره جنوبی نیز همراه با یک هیئت تجاری بزرگ به تهران رفت. 

کیم سئونگ هو گفت: «دو کشور همچنین بر سر سفر پارک گئون‌های رئیس جمهور کره جنوبی به ایران سرگرم گفتگو هستند.» وی توضیح بیشتری درباره زمان سفر پارک گئون‌های به ایران نداد. 

از آنجا که سئول نیز در تحریم‌های بین المللی ضد تهران بر سر برنامه هسته‌ای مشکوک ایران مشارکت کرده بود، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ به ۸. ۶ میلیارد دلار تنزل یافت که کمتر از نصف مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۱ بود. 

سفیر کره جنوبی در تهران با اشاره به پس زمینه تاریخی و فرهنگی عمیق ایران بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه «چند وجهی» -- به جای تمرکز انحصاری بر جنبه اقتصادی -- تاکید کرد. وی در این باره گفت: «به جای پیگیری یک مشارکت تک قطبی تجارت-محور، من فکر می‌کنم با توجه به استعدادهای نهفته زیادی که ایران از لحاظ منابع انسانی، و دارایی‌های فرهنگی و تاریخی خود دارد، توسعه جنبه‌های مختلف روابط ما بسیار اهمیت دارد.» 

کیم سئونگ هو در واکنش به برخی گمانه زنی‌ها در خصوص معاملات تسلیحاتی مخفی میان تهران و پیونگ یانگ به این گفته تهران استناد کرد که جمهوری اسلامی هیچ گونه همکاری با رژیم کمونیستی (کره شمالی) در زمینه فناوری موشکی ندارد. 

وی گفت: «تهران هیچ گونه معاملات تسلیحاتی با پیونگ یانگ و دلیلی برای این کار ندارد. این چیزی است که آن‌ها گفته‌اند.» کیم سئونگ هو به سازمان مالیاتی تهران اشاره کرد که هیچ گونه سابقه معامله با کره شمالی ثبت نکرده است. 

وی افزود: «تهران همچنین اعلام کرده است پیش‌تر به فناوری قابل توجهی برای تولید موشک‌های کوتاه و میان برد برای تامین اهداف دفاعی خود دست یافته است و به دنبال موشک‌های دوربرد‌تر و فرا‌تر از تسلیحات میان برد نخواهد رفت.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار