تقویم روزانه فوتبال؛

شیر یا خط اسپانیا را حذف کرد

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ ۲۸ اسفند رخ داده است ، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز به اتفاقات فوتبالی ۱۸ مارس می پردازیم.
 
* حذف اسپانیا با شیر یا خط
 
۱۸ مارس ۱۹۵۴ دو تیم اسپانیا و ترکیه در مرحله پلی آف انتخابی جام جهانی برای سومین بار روبروی هم قرار گرفتند. در دو مسابقه قبلی هر کدام از تیم ها یک پیروزی را به دست آورده بودند و در مسابقه سوم در رم به تساوی دو بر دو رسیدند تا تیم صعود کننده به جام جهانی را پرتاب سکه مشخص کند.
اولین مسابقه این 2 در مادرید که 6 ژانویه برگزار شد را اسپانیا چهار بر یک پیروز شد.

مسابقه دوم در ۱۴ مارس که در استانبول برگزار شد را ترکیه یک بر صفر برد اما آن زمان قانون گل زده بیشتر هنوز وجود نداشت بنابراین کار به بازی سوم در زمین بی طرف کشیده شد.
 
فیفا شهر رم را به عنوان زمین بی طرف انتخاب کرد و در ۱۸ مارس برای سومین بار این دو تیم برابر هم قرار گرفتند.

ابتدا اسپانیا در دقیقه ۱۸ از حریف پیش افتاد اما ترکیه دقیقه ۳۲ گل تساوی را زد. این بار نوبت ترک ها بود که در دقیقه ۶۵ از حریف پیش بیفتند اما دقیقه ۷۹ ماتادورها گل تساوی را به ثمر رساندند. سپس کار به وقتهای اضافه کشیده شد اما نتیجه ای نداشت‌.

آن زمان قانون مشخص شدن برنده در ضربات پنالتی هم وجود نداشت و برنده از طریق شانس مشخص شد. در برخی از گزارشات آن مسابقه گفته شده که برنده از طریق قرعه کشی مشخص شد اما فیفا می گوید که برنده از طریق پرتاب سکه مشخص شد . در هر صورت شانس با ترکیه یار بود و این تیم به جام جهانی صعود کرد و اسپانیا که در مجموع سه مسابقه ۶ بر ۴ پیروز شده بود با این قانون عجیب و شانس بدش به خانه بازگشت.
 
* تاسیس باشگاه آژاکس 
 
۱۸ مارس ۱۹۰۰، باشگاه آژاکس در آمستردام هلند تاسیس شد.
این باشگاه در کنار پی‌اس‌وی آیندهوون و فاینورد، یکی از سه باشگاه پرافتخارلیگ فوتبال هلند محسوب می‌شود.
آنها از سال ۱۹۱۱ به سطح اول لیگ هلند صعود کردند و اولین عنوان قهرمانی خود را در سال ۱۹۱۷ کسب کردند.

آژاکس به عنوان یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال دنیا مطرح است، به طوری که فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این تیم را در ردهٔ هفتم موفق‌ترین باشگاه‌های اروپایی قرن بیستم قرار داده است. این باشگاه، یکی از پنج باشگاهی است که توانسته با سه قهرمانی پی در پی در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳، موفق به تصاحب و حفظ جام اروپایی شود. در سال ۱۹۷۲، آن‌ها با کسب قهرمانی در لیگ هلند، جام حذفی هلند و جام قهرمانی اروپا موفق به کسب سه‌گانهٔ اروپایی خود شدند.

تا آن زمان، آژاکس تنها تیمی بود که موفق به دفاع از عنوان قهرمانی خود در اروپا و کسب سه‌گانهٔ اروپایی شده بود. آخرین جام بین‌المللی آژاکس به سال ۱۹۹۵برمی‌گردد که در آن، آن‌ها موفق به کسب جام بین‌قاره‌ای و نیز قهرمانی درلیگ قهرمانان با پیروزی مقابل میلان در دیدار نهایی شدند.

این تیم در فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۶ با شکست مقابل یوونتوس در ضربات پنالتی، نتوانست قهرمانی خود را تکرار کند.

آژاکس تاکنون ۳۳ بار قهرمان لیگ هلند ، ۱۸ بار قهرمان جام حذفی ، ۴ بار قهرمان لیگ قهرمان اروپا، یک بار قهرمان جام یوفا و چندین عنوان قهرمانی دیگر را به دست آورده است.
 
* آخرین دوره جام مشترک انگلیس و ایتالیا
 
۱۸ مارس ۱۹۹۶، تیم جنوای ایتالیا با پیروزی پنج بر دو برابر پورت واله انگلیس برنده آخرین دوره جام مشترک ایتالیا و انگلیس شد.

این جام از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶ برگزار شد و جام ۱۹۹۶ هشتمین و آخرین دوره این مسابقات بود. در این تورنومنت 8 تیم از ایتالیا و 8 تیم از انگلیس با هم در دو گروه رقابت میکردند‌. سپس دو تیم برتر از هر کشور در دور حذفی برابر هم قرار میگرفتند و یک تیم از ایتالیا و یک تیم از انگلیس به فینال راه میافتند.

در ۱۸ مارس ۱۹۹۶، جنوا و پورت واله آخرین فینال این مسابقات را در ویمبلی برگزار کردند که جنوا پنج بر دو پیروز شد. با این قهرمانی جنوا ، در مجموع هشت دوره برگزار شده این جام ، چهار بار ایتالیایی ها و چهار مرتبه نیز انگلیسی ها قهرمان این جام شدند.
 
* تولد مدافع سابق تیم ملی فرانسه 
 
۱۸ مارس ۱۹۷۷، ویلی سانیول مدافع سابق تیم ملی فرانسه و باشگاه بایرن مونیخ متولد شد.
سانیول فوتبال خود را از سال ۱۹۹۵ در تیم سن اتین فرانسه آغاز کرد و پس از دو سال به موناکو رفت. او از سال ۲۰۰۰ به بایرن مونیخ پیوست و تا ۲۰۰۹ که بازنشسته شد در این تیم ماند.

وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ هم عضو تیم ملی فرانسه بود و ۵۸ بازی ملی در کارنامه دارد.
او پس از بازنشستگی از فوتبال به مربیگری روی آورد و ابتدا هدایت تیم زیر ۲۱ ساله های فرانسه و سپس دو سال هدایت بوردو را به عهده گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار