رویدادهای ادبی خرداد ماه سال 94؛

همکاری‌های ایران و کره‌ جنوبی در حوزه‌ ادبیات معاصر

در خردادماه سال گذشته در عرصه ادبیات کشور، اتفاقاتی افتاد که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خردادماه سال گذشته، در عرصه ادبیات کشور اتفاقاتی افتاد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین رویدادها اشاره می‌شود:


انتشار مجموعه شعر برگزیده جایزه خبرنگاران

مجموعه‌ی برگزیده‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران» در هفتمین دوره، منتشر شد. ابراهیم عادل با این مجموعه شعر، دو سال پیش در بخش ویژه‌ی شاعران بدون کتاب در هفتمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران»، از اردبیل شرکت کرده بود که به مقام نخست دست یافت. به همین مناسبت، گزیده‌ای از شعرهای او به‌همراه گزیده‌ی شعرهای سه نفر از دیگر نامزدهای نهایی این دور از جایزه - فریبا شادلو (مشهد)، حسن همایون و هادی هزاره (کابل) - در کتاب آدم‌برفی شاد (انتشارات آرادمان) منتشر شده بود. 


انتشار دو کتاب در حوزه دفاع مقدس 

دو کتاب «اسوه خوبان» و «بیسیم‌چی» در حوزه دفاع مقدس روانه بازار کتاب شد.  این کتاب‌ها به اهتمام دکتر محمد باقر بهادری، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز، و توسط انتشارات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه عاشورا منتشر شده است. کتاب «بیسیم‌چی» نیز به خاطرات رزمندگان لیله القدر (مخابرات) لشکر 31 عاشورا پرداخته است. 


همکاری‌های ایران و کره‌ جنوبی در حوزه‌ ادبیات معاصر 

به منظور همکاری‌های گسترده‌تر فرهنگی و ادبی مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب با نهادهای ادبی کره‌ جنوبی و معرفی ادبیات معاصر دو کشور، پارک چن سون - نویسنده، منتقد و نماینده‌ انجمن شعر و هنر کره‌ جنوبی - با علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب و مصطفی مستور نویسنده‌ دیدارهايي صورت گرفت.


برگزیده جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» معرفی شد 

«فلافل، عاشقانه‌ها و چند چیز دیگر» عنوان مجموعه شعری است که به‌عنوان برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران» انتشار یافته است. این کتاب شعرهای «مصطفی غضنفری» را در بر دارد که چند سال پیش از بوشهر، در بخش ویژه‌ی شاعران بدون کتاب چهارمین جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران»، به‌همراه علی اسداللهی و ساره دستاران، جزو نامزدهای نهایی بود و درنهایت، این عنوان را به خود اختصاص داد. 


همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای به آموزش زبان، ادبیات و ترجمه 

دومین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای به آموزش زبان، ادبیات و مطالعات ترجمه با هدف ارتقای فعالیت‌های پژوهشی میان‌رشته‌ای 14 و 15 مهرماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد. 


فروش نسخه‌های الکترونیکی شورای کتاب کودک 

به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس شورای کتاب کودک‌، کتابخانه تحقیقاتی این شورا مجموعه آثار منتشرشده از سال‌ 1342 تا 1389 را در قالب لوح‌های فشرده به فروش رساند. کتابخانه شورای کتاب کودک آثار انتشارات شورا را که از سال‌ 1342 تا 1389 در قالب ماهنامه‌، فصلنامه‌، ویژه‌نامه‌ و کتاب‌شناسی توصیفی و تحلیلی منتشر شده به فروش می‌رساند. 


برگزاری دومین جشنواره تکنیکی‌ترین رمان یا داستان بلند 

دبیرخانه دومین دوره جشنواره «تکنیکی‌ترین رمان یا داستان بلند» (منتشرشده در سال ۱۳۹۳) اعلام کرد تا کنون بیش از یکصد جلد کتاب دریافت کرده است. شاخصه این جشنواره ادبی، شفاف بودن نحوه داوری اعلام شده بود. به صورتی که خود نویسنده نیز در کنار اعضای ثابت هیات داوران، کتاب خود و سایرین را می‌تواند طبق فرم ۵۰ سوالی داوری کند. 


نامزدهای بخش پژوهش جایزه پروین معرفی شدند 

نشست خبری ششمین دوره جایزه ادبیات پروین اعتصامی با حضور مهدی قزلی - مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی - و جواد محقق، به عنوان نماینده دبیر جایزه کتاب سال ظهر امروز دوشنبه 11 خرداد ماه برگزار شد. 


جایزه قلم زرین 

نامزدهای بخش داستان بزرگسال این دوره جایزه قلم زرین را که از سوی انجمن قلم برگزار می‌شود‌، به این شرح معرفی کرد: «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری؛ «زغال سرخ» نوشته سیدحسین حسینی ارسنجانی؛ «روزگار تفنگ» نوشته حبیب خدادادزاده؛ «محاکمه آفتاب» نوشته سیدیحیی یثربی؛ «عاشقی به سبک ونگوک» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان؛ «عشق در برابر عشق» نوشته امید کوره‌چی؛ «هیرو» نوشته شهریار زمانی؛ «خنده‌زار» نوشته محمد محمودی نورآباد. 


نمایشگاه تخصصی کتاب‌های ادبی در تهران 

نمایشگاه کتاب تخصصی ادبیات روز چهارشنبه 20 خرداد 1394 در محل کانون ادبیات ایران برپا شد. انجمن ادبی «بوطیقا» که مشابه این نمایشگاه را در سال‌های 93 با حضور و استقبال شاعران، نویسندگان و ناشران ادبی در تهران ترتیب داده است، این‌بار با همکاری کانون ادبیات ایران و با هدف فراهم کردن دیدار مستقیم پدیدآورندگان با مخاطبان آثار خود، دور جدید آن‌را برگزار شد.


آغاز به کار «مرکز تبادل کتاب» در ایران 

مرکز تبادل کتاب با ظرفیت 100 هزار جلد کتاب آغاز به کار کرد. این نخستین‌بار است که مرکزی برای مبادله کتاب در ایران با این وسعت راه‌اندازی می‌شود و به افراد این امکان را می‌دهد که کتاب‌های خودشان را با کتاب‌های دیگران تعویض کنند. 


برگزیدگان جایزه «پروین اعتصامی» معرفی شدند 

در بخش داستان بزرگسال، «هزارگره» اثر مریم فردوسی به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد. نامزدهای این بخش: «به های های خندیدن» اثر مرجان فولادوند، نشر قطره؛ «روز حلزون» نوشته زهرا عبدی، نشر گیسا؛ «عطر خسته بنفشه» اثر آرزو خمسه کجوری، انتشارات کتاب نیستان؛ «ماه گرفته‌ها» اثر شرمین نادری، نشر آمه؛ «هزارگره» اثر مریم فردوسی، انتشارات کتاب نیستان. 
داوران این بخش: ابراهیم زاهدی مطلق، بلقیس سلیمانی و خسرو باباخانی. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار