سیاست‌های ایجابی شورای عالی انقلاب فرهنگی را فراموش نکنیم

متولیان فرهنگی فرصت باقی مانده را به سیاست‌های ایجابی تخصیص بدهند.

محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم ایران در خصوص تشریح عملکردهایی که به بهبود و ارتقاء سطح فرهنگ و عرصه نشر می‌انجامد به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به گمانم سال 94 از باب نشر ویژگی‌ خاصی نداشت جز اینکه ما شاهد کاهش تیراژ کتاب‌های غیردرسی بودیم و متأسفانه این روند لطمه زیادی به عرصه نشر زده است و اقتصاد آن را دچار مشکلات جدی می‌کند.

وی افزود: البته این که ما فکر کنیم در یک مقطع زمانی می‌توانیم مشکلات موجود بر سر راه نشر کتاب را به طور کامل رفع کنیم ،خیلی واقع‌بینانه نیست و اگرچه ایده‌آل ما به حساب می‌آید اما واقع‌بینانه این است که تلاش بکنیم از مشکلات جاری حوزه نشر کم بکنیم و از طرف دیگر برنامه‌های مناسب دراز مدتی را برای این حوزه بیندیشیم.

پرویز اظهار داشت: ما در سالی که گذشت شاهد فعالیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف بودیم و از آن جمله می‌توان به تلاشی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارتقای سطح کتابداران و تبدیل کردن آنها به کتاب‌شناسان و مشاوران آگاه عرصه کتاب و کتابخوانی داشت، اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر روند ارتقای سطح دانش کتابداری در سال‌های آتی هم تداوم داشته باشد و اگر بتوان همکاری وزارت آموزش و پرورش را جلب کرد و با همکاری معاونت تربیتی این وزارتخانه کتاب را بیشتر از گذشته به میان دانش‌آموزان برد، می‌شود امیدوار بود که گام‌های مؤثری برای ارتقاء و گسترش هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته شود.

سخنگوی انجمن قلم ایران تصریح کرد: در ضوابط نشر تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های سلبی و ایجابی وجود دارند و در دوره های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه‌ها در درون و بیرون وزارتخانه‌ معطوف سیاست‌های سلبی است و توجه کمی به سیاست‌های ایجابی می‌شود.

پرویز افزود: اگر متولیان فرهنگی سال 95 و 96 یا به عبارتی فرصت باقیمانده را به سیاست‌های ایجابی تخصیص بدهند و در اجرای آنها جدیت داشته باشد وضعیت نشر بهتر می‌شود.

وی گفت: در کل به گمانم در سال 94 هم مثل سال‌های قبل ما اخباری که از انتشار کتاب‌های خوب و فعالیت مثبت نویسندگان می‌شنیدیم ارزشمند و امیدوار کننده بود و اسباب خوشحالی را فراهم می‌کرد و خبرهایی که راجع به اوضاع کلی حوزه نشر و مشکلاتی که بر سر انتشار آثار وجود دارد و رونق اندک کتابخوانی اخبار نامناسبی است که اسباب دل مشغولی و ناراحتی دست‌اندرکاران این حوزه را ایجاد می‌کند.

پرویز تصریح کرد: پیام نوروزی من برای اهالی قلم و نشر این است که نوروز و آغاز سال جدید که توأم با حیات مجدد طبیعت است، می‌تواند ذهن همه ما را به این سمت برد که می‌توانیم در زندگی شخصی خودمان هم حیات دوباره پیدا کنیم و حیات دوباره از نگاه بزرگان دین و کسانی که ما به آنها افتخار می‌کنیم این است که از خطاهای گذشته توبه کنیم تا در حیات دوباره مان خدمتگزار مردم باشیم و اقداماتی که انجام می‌دهیم خدمت به مردم و توأم با مهربانی نسبت به دیگران و قدرشناسی نسبت به بزرگان باشد.

سخنگوی انجمن قلم ایران خاطرنشان کرد: به نظر اگر با خودمان عهده و پیمان ببندیم که در سال جدید کارهایی را برای خدمت به مردم انجام بدهیم و برای دیگران طلب خیر کنیم جامعه بهتری را خواهیم داشت و امیدوارم که رسانه‌ها و اهالی آنها نیز با تلاش در اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب هر روز بالنده‌تر از گذشته باشند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.