سیا: اوباما با طرحی که می توانست داعش را نابود کند، مخالفت کرد!

وبسایت ان بی سی نیوز در گزارشی به بررسی طرحی پرداخت که رئیس سابق سازمان سیا برای نابودی داعش و عزل بشار اسد از قدرت ارائه کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت ان بی سی نیوز در گزارشی نوشت، مقامات آمریکا در مصاحبه با این شبکه اعلام کردند سازمان سیا در سال 2012 یک طرح عملیاتی محرمانه برای حذف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت پیشنهاد کرد؛ اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با تصویب این طرح مخالفت کرد.

به گفته این مقامات، "دیوید پترائوس،" رئیس سابق سازمان سیا طرحی را در سال 2012 پیشنهاد کرد که به موجب آن معارضان سوری برای تحت فشار قرار دادن بشار اسد آموزش ببینند و مسلح شوند. اما قرار است روز سه شنبه کتابی منتشر شود که جزئیات بیشتری را در خصوص طرح گسترده و چند مرحله ای مقامات ارشد سازمان سیا برای سرنگون کردن بشار اسد فاش کند. 

"داگ لاکس،" افسر سابق سازمان سیا در مصاحبه با ان بی سی حضور یک ساله اش را در جلسات خاورمیانه با معارضان سوری و نیروهای اطلاعاتی کشورهای مختلف توصیف کرد. 

داگ لاکس در آن زمان طرحی را با تمام اصول لازم که به گفته وی برای عزل اسد لازم بود، نوشت. وی اجازه ارائه توضیحات بیشتر درخصوص این طرح را نداشت؛ اما گفت که این طرح در واشینگتن با حمایت هایی روبرو شد.

یک مقام اطلاعاتی سابق نیز گفت طرح لاکس، در اختیار باراک اوباما قرار گرفت. اما رئیس جمهور آمریکا هرگز چراغ سبزی برای تصویب این طرح نشان نداد. کاخ سفید و سازمان سیا نیز در این خصوص اظهارنظری نکردند.

کاخ سفید و سازمان سیا از همان ابتدا اعلام کرده بودند هدف از این طرح یافتن راههایی برای عزل بشار اسد از قدرت است. لاکس خاطرنشان کرد: ما به 50 گزینه مناسب برای تسهیل این مسئله دست یافتیم؛ اما رهبری سیاسی به ما اجازه اجرای آنها را نداد.

به نوشته ان بی سی نیوز، اظهارات لاکس در خصوص جزئیات این طرح به طور مکرر بوسیله سازمان سیا سانسور می شود. این سازمان همچنین به لاکس اجازه ارائه توضیحات بیشتر در خصوص جزئیات این طرح را نداد.

پترائوس و دیگر حامیان این طرح معتقدند این عملیات می توانست از گسترش گروه تروریستی داعش، استفاده از سلاح های شیمیایی، بحران مهاجرت در اروپا و مرگ دهها هزار غیرنظامی در سوریه جلوگیری کند. اما اوباما و سایر تحلیلگران با این طرح به شدت مخالفت کردند.

اندکی بعد اوباما طرحی ساده تر از پترائوس برای آموزش و مسلح کردن معارضان سوری پیشنهاد کرد؛ اما این طرح نتیجه بخش نبود. ارتش آزاد سوریه سقوط کرد و بسیاری از مخالفان دولت سوریه به گروه های تروریستی از جمله القاعده و داعش پیوستند. 

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
تنها کشوری که می تواند ریشه تروریسم را بخشکاند و از بین ببرد باید چند ویژگی داشته باشد ۱ - خود تروریست نباشد ۲ - زیر بار هیچگونه زوری نرود ۳- از نظر اموزه های دینی به تعهدات خود پایبند باشد ۴ - نیروهای نترس شجاع و کشور داشته باشد ۵ - ... ایران و همپیمانانش است والسلام شما امریکاییها خود تروریست هستید و هرگز نمی توانی خود زنی کنید فقط واق واق میکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
از اول هم این رزیم امریکا مال این حرفا نبود فقط زرت زرت میکنن / هیچ غلطی نمیتونن بکنن دائم میگن این نذاشت اون نذاشت / تمام تون رزیم امریکا همین بود که زرتشون در اومد
آخرین اخبار