ایندیپندنت: تلاش عربستان برای فرار از ورشکستگی اقتصادی

افت درآمدهای نفتی عربستان به دلیل کاهش مداوم بهای نفت، اقتصاد این کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، عربستان سعودی در بحبوحه روند نزولی قیمت نفت و تنش‌های فزاینده خود با ایران، برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی، راهکارهای ریاضتی جدیدی را در دستور کار قرار داده است.

محمد بن سلمان – ولیعهد عربستان سعودی – در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرد، کشورش برنامه اصلاحات اقتصادی جدیدی را در دستور کار دارد که تا سال 2020 سالانه حدود 100 میلیارد دلار درآمد اضافه عاید اقتصاد این کشور خواهد کرد. به گفته بن سلمان، با تحقق این برنامه، درآمدهای غیرنفتی عربستان سه برابر افزایش یافته و بودجه آن متوازن خواهد شد.

به گفته مقامات عربستانی، این درآمد مازاد قرار است عمدتا از طریق افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش مالیات خروج از کشور تامین شود.

کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2015 به دلیل کاهش 23 درصدی درآمدهای نفتی به 15 درصد تولید ناخالص ملی رسید که به دنبال آن دولت این کشور، بسته ریاضتی جدیدی را که شامل کاهش یارانه آب، برق و گاز بود، در ماه دسامبر در دستور کار قرار داد.

صندوق بین‌المللی پول سال گذشته اعلام کرد برای اینکه عربستان بتواند بین رقم هزینه و درآمد خود موازنه ایجاد کند، قیمت جهانی نفت باید به 106 دلار در هر بشکه برسد. این در حالی است که قیمت نفت اگرچه در حال حاضر از ماه ژانویه بالاتر رفته است؛ اما هنوز با بهای ایده‌آلی که مطلوب نظر عربستان است، فاصله بسیار زیادی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
عربیتان بجز نفت و مارمولک چه دارد که بتواند درآمد زایی بکند.
آخرین اخبار