عبدالله گل: برای جلوگیری از جنگ 2003 عراق برای صدام نامه نوشتم

رئیس جمهور پیشین ترکیه مدعی شد برای جلوگیری از وقوع جنگ عراق در سال 2003 برای صدام نامه نوشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه؛ "عبدالله گل،" رئیس جمهور پیشین ترکیه، اظهار داشت: در ابتدای تشکیل دولت حزب عدالت و توسعه تلاش زیادی برای مقابله با وقوع جنگ عراق کردیم و من شخصا برای صدام نامه نوشتم.

شبکه تلویزیونی العربیه در برنامه "الذاکره السیاسیه" (خاطره سیاسی) با عبدالله گل گفتگو کرد. این برنامه در چند بخش پخش خواهد شد.

در بخش اول این برنامه، عبدالله گل از حزب عدالت و توسعه و دوران ریاست جمهوری خود سخن گفت و سپس به سوالاتی در خصوص رابطه ترکیه با عراق پاسخ داد.

عبدالله گل در ادامه در خصوص جنگ عراق در سال 2003 گفت: زمانی که ما به حکومت رسیدیم منطقه در حال ورود به جنگ ضد عراق بود و ما مقابله با آغاز جنگ را در دستور کار قرار دادیم. به همین علت من به ایران و سوریه و اردن و بحرین سفر کردم. من هواپیمایی ویژه را به عراق اعزام کردم و "طاها یاسین رمضان" را به ترکیه آوردم و به او گفتم شما به دیدگاه های صحیح هم گوش نمی کنید و اگر جنگ شد ارتش شما نخواهد جنگید. پس از آن نامه ای به صدام نوشتم و در مورد تاریخ برای او نگاشتم، زیرا می دانستم که او تاریخ را دوست دارد. به او گفتم که باید به بازرسان سازمان ملل اجازه ورود بدهد که او بعد از خواندن نامه من تغییراتی در سیاستش داد؛ اما باز هم جدی نبود. 
صدام دیکتاتوری ظالم بود؛ اما ما تلاش داشتیم تا ستون فقرات عراق را از فروپاشی نجات دهیم. من با آمریکایی ها هم گفتگو کردم و از مشکلات بعدی جنگ گفتم. پس از آن ما به حمایت از وحدت عراق پرداختیم، زیرا از تقسیم عراق و فدرالی شدن آن هراس داشتیم.  


گل درباره حزب عدالت و توسعه گفت: من در دوران دانشجویی بسیار فعال بودم. زمانی که وارد فعالیت سیاسی شدم به معاون "نجم الدین اربکان" رسیدم. بعد از حزب رفاه و فضیلت، از اردغان که شهردار استانبول بود خواستیم تا حزبی را تاسیس کنیم. اولین اقدام ما از شهر قیصری آغاز شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفتیم. در سال 2002 توانستیم اکثریت پارلمان را به دست آوریم و دولت تشکیل دهیم.

زمانی که حزب عدالت و توسعه را تشکیل دادیم، اردوغان بر اساس قوانین ترکیه نمی توانست فعالیت سیاسی داشته باشد؛ اما با تغییر قوانین، وی را وارد عرصه کردیم. من می توانستم با ورود اردوغان همچنان به نخست وزیری ادامه دهم اما به دلایل شخصی و ارتباطم با وی از نخست وزیری کنار رفتم تا او نخست وزیر شود. هرچند من و اردوغان در برخی از تفکراتمان اختلاف داریم و این، امری طبیعی است اما این اختلافات هیچگاه بر دوستی ما تاثیر نگذاشت. 

ما حزبی اسلامی نیستیم؛ بلکه در تلاش بوده ایم تا فضایی آزاد برای عبادت و عقاید ایجاد کنیم، زیرا این آزادی ها از اصول مردم سالاری هستند. از سوی دیگر گفتیم که اشتباهات دولت و حکومت نباید به حساب دین اسلام نوشته شود که به همین علت با حفظ اصول اسلامی خود تلاش کردیم موانع آزادی عبادات را از بین ببریم که موفق شدیم. 


رئیس جمهوری پیشین ترکیه درباره پیوستن به اتحادیه اروپا گفت: ما برای اتحادیه اروپا ارزش زیادی قائلیم و خواستار پیوستن به آن هستیم، زیرا ما به اصول مردمسالاری پایبند هستیم؛ اما این بدان معنانیست که ما از حیث ظاهری و باطنی با اروپا هستیم. من گمان نمی کنم که مساله مسلمان بودن ترکیه مانع پیوستن ما به اتحادیه اروپا شده باشد؛ اما به هر حال برخی از سران اروپا دیدگاه و پیش فرض هایی در مورد اسلام دارند اما بسیاری از سران اتحادیه اروپا هم موافق این کار هستند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار