با طرح تحول جامع فاصله زيادی داريم/ طرح تكريم و امنيت بيمار در دستور كار وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در آغاز طرح تحول سلامت هستيم گفت: طرح تكريم و امنيت بيمار در سال جاری در دستور كار است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت در نشست افتتاح بخش های ليزر چشم و پوست،LDR ,ICU جراحي و بخش جراحي اگفت: ما همچنان در آغاز طرح تحول سلامت هستيم؛ اين طرح براي نظام خدماتي و پزشكي ما موثر بوده اما هنوز با يك طرح تحول جامع فاصله زيادي داريم.

وي افزود: طرح تكريم بيماران و افزايش بهبود ارتباط ارائه كنندگان خدمت، از نگهبان تا پرستار بيمارستان و فراهم كردن امنيت بيماران كه در دنيا بيش از دو دهه است در حال پياده سازي است، دو اقدامی است كه لازم است در بيمارستانها اجرا شود.

معاون درمان وزارت بهداشت اذعان داشت: در آمريكا عوارض ناخواسته حاصل از درمان به زودي در جايگاه سوم علت مرگ قرار مي گيرد. اشتباهات پزشكي، دارويي و خطاهاي بستري كه هزينه های هنگفتي را هم موجب مي شود، ما را بر آن داشت تا گام هاي جديدي را تدارك ببينيم.

وي از جادهي موضوع امنيت بيمار به عنوان واحد درسي در عرصه آموزش پزشكي خبر داد و گفت: امنيت بيمار در دانشكده هاي پزشكي بايد تدريس شود و بازآموزي و پژوهش در اين زمينه گسترش يابد تا آمار دقيقي در اين زمينه به دست آيد.

آقاجاني اظهار داشت: با وجود اينكه دولت يازدهم و اين دوره از وزارت براي بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشكي بركاتي به همراه داشته اما به دانشگاه علوم پزشكي ايران حياتي دوباره بخشيده است و اشتباه دولت قبل كه حذف دانشگاه علوم پزشكي ايران بوده را جبران كرده است.

وي افزود: اگر كشور ما دانشكده هاي پزشكي موفق و يا بيمارستانهاي معروفي دارد، حفظ برند آنها اهميت معنوي بالايي دارد.

معاونت درمان وزارت بهداشت از اتفاقاتي كه بعد از طرح تحول نظام سلامت در بيمارستانها افتاده است، گفت: ما در حال حاضر هم با كمبود بيمارستان مواجه ايم و هم بيمارستانهاي فرسوده داريم اين در حالي است كه بيمارستانها پنج سال قبل از دولت يازدهم، از تجهيزات خالي شده و هيچ نيروي جديدي تزريق نشده بود. اما نوسازي ٥٧٠ بيمارستان و ٨٠ هزار تخت، تكميل بيمارستانهاي كلنگ خورده و ساخت ابر بيمارستانها از اتفاقاتي است كه بايد رخ مي داد.

وي توضيح داد: در بحث نوسازي بيمارستانها، ١/٥ ميليون متر مربع بازسازي صورت گرفته كه اتفاقي نادر در دستگاه هاي دولتي محسوب مي شود. نوسازي ٧٠٠ هزار متر مربع را نيز در دستور كار قرار داديم. همچنين تا امروز ٢٠ هزار قلم تجهيزات پزشكي سنگين و متوسط به بيمارستانهاي موجود و بيمارستانهاي جديد تزريق شده است.

آقاجاني اظهار داشت: در سال جاري ده هزار تخت به بهره برداري مي رسد و اميدواريم در طي دولت يازدهم مجموعا ٢٠ هزار تخت به مجموعه وزارت بهداشت اضافه كنيم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص ساخت ابر بيمارستان در كشور گفت: به گشايش هاي اقتصادي اميد بستيم و مذاكرات زيادي انجام داديم تا بتوانيم در اين بحث از تكنولوژي و سرمايه خارجي و داخلي بهره ببريم.

وي ادامه داد: براي اظهار نظر در بحث تخت و تجهيزات بيمارستاني، ابتدا بايد به شاخص ها توجه داشت. اين حيرت انگيز است كه گاهي افراد مي گويند احداث تخت و تجهيز بيمارستانها هزينه بر است و نيازي نيست تا انجام شود. بايد توجه داشت كه ضريب تخت در كشور در بخش دولتي و خصوصي، ١/٦ به ازاي هر هزار نفر جمعيت است كه اين شاخص در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه پايين است. 

آقاجاني از افرادي كه بهداشت را الم مي كنند و در سر درمان مي زنند نيز گلايه كرد و گفت: توجه صرف به بهداشت عمومي منجر به افزايش طول عمر مردم و مشكلات سالمندي مي شود، همزمان با توسعه بهداشت مي بايست به موازات آن خدمات درماني هم توسعه پيدا كند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
جناب وزیر فکری هم به حال و روز پزشکان عمومی قرارداد کار مشخص با حقوق تاسف بار یک میلیونی بکنید.
آخرین اخبار