154 هزار ماموریت اورژانس در ایام نوروز/کاهش زمان رسیدن اورژانس به صحنه حوادث به زیر 9 دقیقه

معاون وزیر بهداشت گفت: اورژانس پیش بیمارستانی در ایام نوروز 154 هزار ماموریت داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در اولین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در سال 95 در خصوص اقدامات انجام شده در ایام نوروز بیان کرد: وزارت بهداشت در تعطیلات نوروز 10 تیم نظارتی به سراسر کشور اعزام کرد. این تیم‌ها 176 بیمارستان و 336 پایگاه را مورد بازرسی و نظارت قرار دادند و در صورت لزوم برای اصلاح امور تذکرات لازم را ارائه کردند.همچنین 57 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور تیم‌های نظارتی خود را به مراکز مربوطه فرستادند. 

وی ادامه داد: در ایام نوروز حدود 2 هزار و 100 پایگاه اورژانس، بیش از 5 هزار آمبولانس و 18 هزار و 500 نیروی انسانی فعالیت کردند. در این ایام اورژانس پیش بیمارستانی  154 هزار ماموریت داشته است که این میزان نسبت به نوروز 94 رشد 20 درصدی داشته است. از این تعداد ماموریت 33 هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.همچنین از این 33 هزار مورد 28 هزار مورد منجر به انتقال مجروح به بیمارستان شده است.
 
آقاجانی با اشاره به اینکه آمار افراد فوت شده در ایام نوروز باید از طریق سازمان پزشکی قانونی اعلام شود، عنوان کرد: حدود 52 درصد از فوتی‌ها در محل حادثه اتفاق می‌افتد . با توجه به بالا بودن این میزان نسبت به استاندارد جهانی باید موضوع مورد واکاوی قرار گیرد. بالا بودن شدت حادثه در مقایسه با سطح ایمنی خودرو و جاده‌ها از مهمترین علت این موضوع است . اگر همه امکانات هم در محل حادثه حضور داشته باشند، نمی‌توان برای این تعداد مجروحین کار زیادی کرد .

وی با بیان اینکه بیشترین مجروحین شامل افراد زیر 40 سال می‌شوند، اظهار کرد: حوادث ترافیکی مهمترین عامل سالهای از دست رفته عمر است. در ایام تعطیلات نوروز 570 بیمارستان وزارت بهداشت فعال بودند . 3 میلیون 142 هزار نفر در این ایام به اورژانس مراجعه کردند که از این تعداد 424 هزار نفر بستری و 207 هزار نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند. این آمار به دلیل تعطیلی مراکز خصوصی بار زیادی را به وزارت بهداشت تحمیل کرده است. علاوه بر این در بیمارستان‌های بالای 64 تخت متخصصین مقیم حضور داشته‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: اورژانس و بخشهای ویژه در تمام 570 بیمارستان وزارت بهداشت در ایام نوروز فعالیت داشته‌اند از جمله مشکلات ما در این ایام کمبود نیروی انسانی خصوصا در گروه پرستاری به شمار می‌آید تا آنجا که گاهی در برخی موارد پرستارها برای تامین نیاز تا 500 ساعت در ماه کار می‌کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: تعداد پایگاه هوایی وزارت بهداشت نسبت به نوروز 94 ، 40 درصد رشد داشته است و زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه به زیر 9 دقیقه رسیده است. همچنین پوشش  حوادث جاده‌ای 15 درصد افزایش داشته است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار