شیراز صدر جدول تخلفات نوروزی/600 تن مواد غذایی فاسد معدوم شد

در ایام تعطیلات نوروز بیش از 600 تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته کشف و معدوم شده است که مواد غذایی پخته شده مانده و مواد غذایی بسته بندی شده در صدر این تخلفات قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، تعطیلات نوروز هم بالاخره سپری شد و مسافرت و تفریح های مردم  به پایان رسید اما ظاهرا برخی عواقب این گشت و گذارها تمامی ندارد. شاید مردم گرم خرید و تفریحات عید بودند اما اکنون سر زدن به اورژانس ها و خواندن برخی اخبار نشان می دهد که بخشی از این خریدها و مسافرت ها پایان خوشی نداشته است.

آمارها نشان می دهد که بسیاری از مردم موقع تفریح زیادی سرشان گرم است و هشدارهای پیش از عید رسانه ها را کمتر جدی گرفته اند. اگر از کم فروشی و گران فروشی برخی ها هم که بگذریم،نمی توان فروش اجناس فاسدی مانند مواد غذایی  که با جان افراد مختلف سرو کار دارد را نادیده گرفت.

اخباری که از کشف 600 تن مواد غذایی فاسد به گوش می رسد، نشان می دهد که بازار تخلفات داغ بوده است اما به هر حال ارگان ها زیادی دست به دست هم دادند تا مردم جان سالم به در ببرند.

یکی از این ارگان ها وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که ستادی را برای سلامت نوروز تشکیل می دهد.

معدوم سازی مواد غذایی بسته بندی شده تاریخ مصرف گذشته  در عید
رضا غلامی رئیس ستاد سلامت نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: در ایام تعطیلات نوروز بیش از 600 تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته  کشف و معدوم شده است. مواد غذایی پخته شده مانده و مواد غذایی بسته بندی شده در صدر این تخلفات قرار دارد.

وی معتقد است: مراکز ارائه کننده مواد غذایی قبل از ایام عید مواد غذایی بسته بندی را در انبارهایی دور از چشم بازرسین نگهداری می کنند تا در نوروز به فروش برسانند.

شیراز صدر جدول تخلفات نوروزی
رئیس ستاد سلامت نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که نظارت این ستاد بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ،تفرجگاه، هتل، مراکز بین راهی است، می گوید:  شیراز با کشف و معدوم سازی 114 تن مواد غذایی فاسد اولین رتبه را در تخلفات دارد . خراسان رضوی نیز با 56 تن مواد دومین رتبه را در این زمینه دارد.

پلمپ 1275 مرکز غیر بهداشتی
از آن جایی که لزوم توجه ویژه به دستگاه‌های نظارتی بر بازار شب عید بیش از پیش احساس می‌شد این نظارت ها در ایام عید بی ثمر نمانده و اجازه نداده که افراد سودجو بیش از این دل به پر کردن جیب خود ببندند.

غلامی رئیس ستاد سلامت نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد تعداد مراکز پلمپ شده در ایام عید گفت: 9069 مورد از اماکن و مراکز به دادگاه معرفی شده اند که مورد از آن ها منجر به تعطیلی مرکز شده است. علاوه بر این 303 مورد مرکز بین راهی به داد گاه معرفی شده است که 116 مورد آن پلمپ شده است.

سالی که نکوست از بهارش پیداست 
سال گذشته اخبار حوزه سلامت مانند پلمپ رستوران های معروف، برنج های آلوده ،آبلیموهای غیر استاندارد، آب هایی که معدنی نبودند و... باعث شد تا بخش اعظمی از اعتماد مردم به مواد غذاییی از دست برود. امسال نیز از همان روزهای ابتدایی سال آمارهای نه چندان خوشایندی از کشف و معدوم سازی مواد غذایی  فاسد به گوش رسیده است و باید دید که امسال قصه لامت مردم به کجا خواهد رسید.

رئیس ستاد سلامت نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: آمار  کشف و معدوم سازی مواد غذایی در ایام عید بالا نیست و به عبارت دیگر این رقم هر سال در همین حدود است.شاید یکی از دلایل کشف  بیشتر مواد فاسد این باشد که دقت گروه های نظارتی در ایام نوروز مناسب تر است.

صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که چرا آمار کشف مواد غذایی بالاست،گفت: در سایر روزها ی سال هم این بازدید ها را انجام می دهیم اما نظارت ها در نوروز تشدید میابد.

علاوه براین افزایش بازرسی ها مراجعه به رستوران ها و مراکز توزیع مواد غذایی بیشتر می شود و در واقع  فعالیت این مراکز افزایش می یابد  بنابراین احتمال آلودگی مواد غذایی نیز بیشتر می شود.

نجات جان مردم بهترین عیدی نوروز 95
حالا سوالی که ذهن هر مخاطبی را جلب می کند این جاست که ذره بین های نظارتی در  روزهای عادی سال چه می کنند که در عرض 45 روز بیش از 600 تن مواد غذایی فاسد کشف و معدوم شده است.به نظر می رسد ایام معمول سال نظارت ها آن طور که باید نیست و به عبارت دیگر آیا حتما باید عیدی در کار باشد تا مردم از فساد مواد غذایی جان سالم به در ببرند؟ شاید بتوان گفت عیدی نوروز 95 به مردم تا کنون این بوده است که جانشان را در مقابل مواد غذایی فاسد نجات داده است.

گزارش از ریحانه هرندی

انتها پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار