پوستر جایزه ادبی «چهل» رونمایی شد

پوستر جایزه ادبی «چهل» امروز با حضور محمد حسینی نویسنده و مازیار تهرانی طراح پوستر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از پوستر جایزه ادبی «چهل» امروز با حضور محمد حسینی نویسنده، مازیار تهرانی طراح پوستر و یوریک کریم‌مسیحی برگزار شد.

در این مراسم مازیار تهرانی طراح پوستر جایزه ادبی «چهل» با اشاره به آنکه این پوستر نخستین طراحی وی در حوزه ادبیات است، گفت: فکر می‌کردم نمی‌توان پوستر جایزه ادبی را طراحی کرد. به دلیل آنکه هنگامی که با ادبیات روبرو می‌شویم، در واقع با یک بحث کلی طرف هستیم. پیدا کردن یک واحد برای طراحی پوستر ادبیات که بتواند بر کلام دلالت کند، کار بسیار دشواری است.

وی افزود: طرح پوستر جایزه ادبی «چهل» به نویسندگان به سن 35 تا 40 که برای حضور نویسندگان در جایزه ادبی چهل در نظر گرفته شده، اشاره نمی‌کند. برای طراحی آن به این نتیجه رسیدم که پوستر جذابیت داشته باشد. پوستر نهایی چهارمین اتود یا طرح من است که برای آن در نظر گرفته بودم. 

این طراح پوستر ادامه داد: هرچند سعی می‌کنم از به کارگیری جاذبه‌های بصری به عنوان تنها ملاک برای طراحی پوستر دوری کنم؛ اما برای طراحی پوستر جایزه ادبی «چهل» از این ملاک استفاده کرده‌ام و نتوانستم از امر زیبایی فرار کنم. یک پوستر می‌تواند بدون استفاده از قواعد کلاسیک از زیبایی‌شناسی تبعیت کند و جذابیت داشته باشد اما این پوستر از قواعد کلاسیک تبعیت می‌کند.

در ادامه مراسم بیوک کریم‌مسیحی نویسنده با اشاره به آن که جایزه ادبی بر دریافت کننده جایزه تاثیر زیادی نمی‌گذارد، بیان کرد: جوایز ادبی بر کسانی که مخاطب ادبیات هستند، تاثیر دارد. کتاب‌فروشی‌ها کتاب‌های برنده جایزه ادبی را بزرگ می‌کنند و مردم برای مطالعه آن‌ها صاحب انگیزه می‌شوند. در واقع راه‌اندازی جایزه ادبی یک حرکت فرهنگی است.

وی در خصوص پوستر جایزه ادبی «چهل» گفت: به دلیل آنکه به کارهای خلوت و تک عنصر علاقه‌مند هستم، پوستر جایزه ادبی «چهل» را می‌پسندم. از رنگ تند بر روی زمینه سفید در آن استفاده شده است که سبب جذابیت پوستر می‌شود. این پوستر سوژه اصلی را نشان می‌دهد.

در پایان مراسم محمد حسینی نماینده هیئت داوران جایزه ادبی «چهل» با اشاره به آنکه متاسفانه نسل قدیم ادبیات نسل جدید را به بی‌سوادی متهم می‌کردند، اظهار داشت: نسل قدیم ادبیات همواره نسل جدید را تایید نمی‌کردند و خوانندگان را به مطالعه آثار آن‌ها ترغیب نمی‌کردند. از ویژگی‌های جوایز ادبی این بود که پیشکسوت‌ها آثار ادبی نسل جدید را مطالعه کرده‌اند. در جایزه ادبی چهل نیز پیشکسوت‌ها به مطالعه آثار نسل جدید می‌پردازند.

وی در خصوص ملاک‌های انتخاب نویسندگان در جایزه ادبی «چهل» تصریح کرد: داورهای جایزه ادبی «چهل» به طور حتم باید بیش از 35 تا 40 سال داشته باشند و از نویسندگان خوب و صاحب نظر در این زمینه محسوب شوند. بیش از 20 داور از نویسندگان بالای 40 سال برای این  جایزه ادبی انتخاب شدند. شرکت کنندگان این جایزه ادبی نیز دارای 35 تا 40 سال سن و حداقل 3 کتاب منتشر شده هستند. 

عضو هیئت داوران جایزه ادبی «چهل» ادامه داد: اسامی نویسندگانی که حائز ویژگی‌های جایزه ادبی «چهل» بودند، به 20 داور اطلاع داده شده است و از آن‌ها خواسته شده تا افرادی را که امید نویسندگی کشور محسوب می‌شوند معرفی کنند. این افراد پس از بررسی بیش از 108 نفر انتخاب شده‌اند و تعداد آن‌ها به 18 نفر می‌رسد. 

وی ادامه داد: بدین منظور حداکثر سن 40 سالگی را برای جایزه ادبی «چهل» در نظر گرفته‌ایم که این سن را سن پختگی افراد می‌دانند و افراد تا پایان این سن کارنامه ادبی خود را ارائه داده‌اند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار