حذف کیسه پلاستیکی از مصرف /درختان برای زمین و زمین برای زندگی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت :حذف کیسه پلاستیکی و مدیریت پسماند و گردشگر استان های شمالی هدف امسال ما قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری امروز (دوشنبه) اظهار داشت :شاید در حدود 60 درصد، مصرف کیسه های پلاستیکی ضرورت ندارد و گنجاندن هر کالای مصرفی در پلاستیک باعث ضرر رساندن به مصرف‌کننده آن می شود .

وی با بیان این‌که مصرف غذا یا هر نوع تغذیه داغ در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف باعث آزادی گاز های سمی و نفوذ آن به غذایمان می شود، تاکید کرد :هدف سازمان حفاظت محیط‌زیست حذف کیسه های پلاستیکی و به حداقل رساندن آن است، چرا که در تحقیقات علمی، نشان داده شده کشور ما نیازی به استفاده از آن ندارد.

*جای‌جای کشور ایران پر از پلاستیک است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص مصرف پلاستیک کشورمان گفت: امروز تنها چیزی که در جای‌جای کشورمان نقش مضر داشته و دیده می‌شود وجود پلاستیکی است که ما بدون علت مصرف می‌کنیم به طوری که به جای کاشت درخت پلاستیک می‌کاریم.

متصدی ادامه داد: هدف امسال سازمان حفاظت محیط‌زیست حذف کیسه‌های پلاستیکی و به حداقل رساندن آن در کشور است و طبق تحقیقات گسترده انجام شده از طریق دانشگاه‌های کشور،  نمونه‌برداری‌های کاملا علمی و اخذ نظرات مردم تصمیم به حذف کیسه‌های پلاستیکی از چرخه مصرف گرفته‌ایم.

وی  با بیان این‌که حذف پلاستیک هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال انجام است، گفت: متاسفانه ما از این قضیه عقب هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در خصوص ضرورت حذف کیسه‌های پلاستیکی افزود: بخش مربوط به حذف کیسه‌های پلاستیکی جنبه‌های متعددی داشته و به نگرش مردم به پسماند بر می‌گردد چرا که  50 درصد کیسه‌های پلاستیکی دنیا فقط یک بار استفاده  می‌شوند و 40 درصد گونه‌های جانوری ساکن دریا در بخش‌هایی از بدن خود نشانی از پلاستیک را دارند.

متصدی تاکید کرد: حرکت زشت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی سالیان سال ( صدها سال) در محیط زیست می‌ماند و متاسفانه این روند برای ما عادی شده و بهتر است هر چه زودتر به سنت قدیمی خود و استفاده از کیسه‌های نخی و پارچه‌ای برگردیم.

وی افزود: امروزه اگر کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف چه استاندارد و چه غیر استاندارد با ماده داغ همراه شود ترکیباتی آزاد می‌کند که سرطان زا خواهد بود، حتی نانی که درون کیسه‌ پلاستیکی قرار می‌دهیم مطمئن باشید که آلوده خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص راه حل این بحران گفت: تنها راه حل حذف کیسه‌های پلاستیکی و عدم استفاده از آ‌ن‌ها است که با اصلاح قوانین و مقررات، مدیریت تولید و استفاده، سیاست‌گذاری‌های دولت و مسائل مربوط به آموزش به اجرا در خواهد آمد.

متصدی با بیان این‌که شاید حدود 60 درصد کیسه‌های پلاستیکی ضرورتی برای مصرف مردم ندارد، بیان‌کرد: دستور العمل حذف کیسه‌های پلاستیکی تدوین و به صنعت گران اعلام شده تا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی آن را در کشور اجرایی کنیم.

وی با بیان این‌که هم اکنون تالاب زیبای انزلی با پلاستیک پوشیده شده ،گفت: برای ملت ایران با سابقه تاریخی و فرهنگی مصرف بی رویه از پلاستیک که مطمئنا بر سلامت محیط زندگی تاثیر مخربی خواهد داشت زیبنده نیست.

*مدیریت  گردشگری و پسماندهای استان‌های شمالی 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پسماند‌های  استان‌های شمالی و ورود گردشگر به این استان‌ها اظهار داشت: به دلیل انباشت بیش از اندازه پسماند و عدم مدیریت ورود گردشگرها هم اکنون در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با مشکل بیش از حد زباله مواجه هستیم.

متصدی گفت: ورود گردشگر به این استان‌ها شاید در یک برهه‌ای از زمان به گونه‌ای باشد که سه برابر جمعیت خود شهر مسافر در این استان‌ها حضور دارند ولی باید اعتراف کرد که این استان‌ها هم اکنون تحمل و ظرفیت این حجم از مسافران را ندارند.

وی تاکید کرد: قطعا مدیریت گردشگری یکی از نکات کلیدی رفع معضل پسماند‌ استان‌های شمالی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حجم میزان تولیدی پسماند استان‌های شمالی تصریح کرد: تولید پسماند در روز شهرهای استان‌های شمالی حدود 39 هزار تن و در روستا 11 هزار تن می‌باشد که سرانه کشوری تولید پسماند در روز شهرها 710 گرم و در روستا 470 گرم به ازای هر نفر است.

متصدی ادامه داد: جمعیت شهری و روستایی استان‌های شمالی 7.3 میلیون نفر گزارش شده که سرانه تولید آن‌ها  نسبت به میزان کشوری 920 گرم در روز بیشتر است در حالی که این مقدار را 5 هزار و 391 تن در روز پیش بینی کرده‌ایم.

*جنگ و تخریب محیط زیست

وی گفت: در جهان هزینه‌های نظامی 12 برابر کل هزینه‌ای است که برای کشورهای در حال توسعه صرف می‌شود؛ این یعنی دنیا مسیر اشتباهی را طی می‌کند، چرا که جنگ بیشترین تاثیر را روی منابع زیستی می‌گذارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایران نیز در جنگ با عراق از میان رفتن منابع آب و خاک و محیط زیست را تجربه کرد و هنوز هم گاهی می‌شنویم در اطراف کشور مینی منفجر شده است یا ماده منفجره‌ای عمل کرده است و اثری که این مواد منفجره روی محیط زیست و در قالب نشت مواد می‌گذارد، فوق‌العاده مهم است.

وی با اشاره به مرگ و میر ناشی از آلودگی های آب ادامه داد: آب مایه حیات است، اما روزانه در جهان 5 هزار نفر به دلیل آب آشامیدنی ناسالم می‌میرند و یک میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. یک میلیون نفر گرسنه داریم، اما 50 درصد از غلات جهان صرف خوراک دام و سوخت‌های زیستی می‌شود.

*شعار روز زمین امسال، درختان برای زمین و زمین برای زندگی است

متصدی تصریح کرد: 13 میلیون هکتار در سال جنگل از بین می‌رود، نرخ مرگ و میر هزار برابر بیش از نرخ طبیعی است و نکته آخر این‌که کوه‌های یخی نسبت به 40 سال قبل 40 درصد نازک شده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این هشدارها تاکید کرد: در روز زمین باید در کنار هم فعالیت‌هایی را آغاز کنیم که آیندگان ما این فجایع را نبینند.

وی با تاکید بر این‌که امسال شعار روز زمین (درختان برای زمین و زمین برای زندگی) انتخاب شده است، گفت: امسال تکیه بر حفظ منابع گیاهی است، حال آن‌که ما در کشورمان به جای کاشت درخت، پلاستیک می‌کاریم؛ چیزی که به وضوح در جای جای کشور دیده می‌شود و آزار دهنده است، حجم بالای پلاستیکی است که بدون علت استفاده می‌شود.

متصدی با تاکید بر این‌که امروز جنگل پلاستیک و جنگل پسماند داریم، ادامه داد: کاهش میزان پسماند شدنی است و تنها کلید آن مشارکت همه ما است. دستگاه‌های تصمیم‌گیر و حاکمیتی باید برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند داشته باشند.

*کاهش آلودگی هوا از موفق‌ترین برنامه های دولت بوده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که دولت در کارنامه سه ساله‌اش افتخار برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌ها و رسیدن به هدف را دارد، گفت: اوایل سال 93 برنامه راهکارهای کاهش آلودگی هوا را مصوب کردیم و امروز یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ما بوده است، به طوری که سال گذشته علی‌رغم وجود طوفان‌های گرد و غبار با 50 روز سالم‌تر از سال قبل شروع کردیم.

وی افزود: امروز در کلانشهرهای آلوده کشور روند کاهش آلودگی را طی می‌کنیم و در این روند، دولت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم نقش دارند. این یکی از نقاط قوت دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است.

متصدی با اشاره به این‌که ما در تمامی زمینه‌ها قائل به برنامه‌ریزی، اجرای برنامه و بازنگری برنامه‌ها هستیم، گفت: از اواخر سال گذشته پرش یک ساله حذف روزهای هشدار و اضطرار را طی می‌کنیم که امیدواریم این موضوع در دولت مصوب شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در دو سال گذشته در حوزه پسماند فعالیت‌های خوبی شده است. سند مربوط به پسماند در قالب لایحه مدیریت شهری و آیین‌نامه مدیریت پسماند تصویب شده و ضوابط خوبی برای برخی آلاینده‌ها از جمله پلاستیک‌ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: اکنون در کشور از واردات صددرصدی باتری به واردات 35 تا 40 درصدی رسیده‌ایم و مابقی نیز از طریق بازیافت منابع داخلی تامین می‌شود. یعنی به جای آن‌که باتری‌های داخلی را به عنوان پسماند رها کنیم، توانستیم از باتری‌های سربی داخل کشور به عنوان بازیافت استفاده کنیم.

متصدی تصریح کرد: تا امروز دو مرکز پسماند ویژه در کشور راه‌اندازی شده که یکی از آن‌ها در قزوین است و دیگری در اصفهان که موقتا مجوز گرفته است. در زمینه تبدیل زباله به انرژی فعالیت خوبی از طریق همکاری با اتریش، آلمان و ... داشته‌ایم.

وی گفت: بحث زباله‌سوزها را در گذشته هم داشتیم، اما به دلیل بی‌توجهی به استانداردهای زیست محیطی شاهد قراردادهایی با استانداردهای سال 2006 بودیم، اما امروز برای ورود هر فناوری به ایران، رعایت استانداردهای روز دنیا الزامی است و اجازه ورود به صنعتی با استاندارد سال‌های گذشته را نمی‌دهیم.

*پسماند بیمارستانی که در اتوکلاو ضدعفونی شده پسماند عادی نیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ساماندهی پسماندهای بیمارستانی بیان کرد: در سال‌های گذشته تلقی این بود که اگر پسماند را در اتوکلاو ضدعفونی کنیم، پسماند عادی می‌شود. بعد از بررسی‌های علمی و هماهنگی با وزارت بهداشت، اکنون پسماند اتوکلاو عادی نیست و مدیریت ویژه برای جمع‌آوری، حمل و دفع آن داریم و امیدواریم در آینده نزدیک سیستم جمع‌آوری، حمل و دفع پسماندهای بیمارستانی را در شهرها داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بر اساس ماده 12 آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند از این پس هر تولیدکننده یا واردکننده محصولی باید نسبت به بازیافت و دفع مناسب پسماند آن محصول اقدام کند و در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد، نیم در هزار از ارزش آن کالا را به صندوق ملی محیط زیست واریز کند تا سازمان حفاظت محیط زیست اقدام لازم برای بازیافت یا دفع مناسب آن را انجام دهد.

متصدی گفت: در فاز اول و حسب هماهنگی‌های انجام شده، قرار شد تمامی واردکنندگان کالاهای باارزش لوکس نسبت به این فعالیت اقدام کنند که این موضوع از اواخر سال گذشته اجرایی شد و در مرحله اول این اقدام را از طریق گمرک انجام می‌دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که حرکت استراتژیک ما به سمت پاک شدن و بهبود است، تاکید کرد: در مرحله بعدی بقیه کالاهای وارداتی کشور و با توجه به رشد اقتصادی آینده، تولیدکنندگان داخلی هم باید این قانون را رعایت کنند.

*نیازی به انتقال آب بین حوضه‌ای نداریم

وی درباره انتقال آب خزر به سمنان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد که ما نیازی به انتقال آب بین حوضه‌ای نداریم و صرفا به عنوان آخرین گزینه تامین آب مطرح خواهد بود.

متصدی ادامه داد: وقتی بازچرخانی آب نداریم، تصفیه آب و فاضلاب نداریم، 25 تا 30 درصد آب در شبکه‌های توزیع هدر می‌رود و کشاورزی که 90 درصد آب کشور را مصرف می‌کند، تنها 30 تا 40 درصد راندمان آبیاری دارد این گزینه‌ها، گزینه تامین آب هستند و نه انتقال آب. چرا باید آب را با هزینه مترمکعبی 10 هزار تومان منتقل کنیم و بعد 40 درصد آن را هدر دهیم.

وی تاکید کرد: تنها وقتی آب به درستی استفاده شود و راندمان مصرف چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی به 90 درصد رسید و باز هم آب نداشتیم، آن‌گاه می‌توانیم به سراغ انتقال آب برویم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که طرح انتقال آب خزر به سمنان و خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در سال‌های گذشته از این سازمان مجوز گرفته است، گفت: امروز استراتژی سازمان تغییر کرده و انتقال آب تنها به عنوان آخرین گزینه مطرح است. چه دلیلی دارد گزینه آخر مطرح شود، وقتی می‌توانیم با مدیریت صحیح و هزینه کمتر آب به دست بیاوریم. چرا باید به انتقال آب دریاها رو بیاوریم؟

متصدی با اشاره به این‌که البته این کار در دنیا انجام شده، افزود: شرط اول بهینه‌سازی مصرف در حوزه شرب و کشاورزی است. هر انسان در طول روز به طور متوسط 3 تا 8 لیتر آب مصرف می‌کند، اما مصرف ما 10 برابر این میزان است.

وی  گفت: اگر به جای سرمایه‌گذاری برای انتقال آب، برای بهبود سیستم‌های آبیاری در کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار