رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی:

نخبگان در حوزه سیاست‌گذاری حضوری کمرنگ دارند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به خلایی که در کشور وجود دارد، گفت: نخبگان ما در حوزه سیاست‌گذاری طراحی و برنامه ریزی حضور کمرنگی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «آینده پژوهشی انقلاب اسلامی، بیم‌ها و امیدها» عصر امروز  با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علی دارابی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و سید عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
 
در این مراسم سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اقدامات این سازمان در سال 94 گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی سازمان احداث مرکز فرهنگی فعال با حضور نخبگان را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا در سال گذشته، 361 برنامه و 54 همایش در سالن‌های سازمان برگزار شد و به طور تقریبی در هر روز یک برنامه داشتیم.
 
وی افزود: آن چیزی که فکر میکنم در کشور به عنوان یک خلا وجود دارد این است که نخبگان ما در حوزه سیاست گذاری و طراحی حضور کمرنگی دارند و مسئله بنیادی ما مسئله فرهنگی است. یکی از مطالعات اساسی در حوزه فرهنگ آینده پژوهی است که کار سختی است و تا کنون نتوانستم در این حوزه حضور پیدا کنم و جسارت دکتر دارابی در این‌باره ستودنی است. تحت هیچ شرایطی ما نمی‌توانیم در حوزه فرهنگی انطباق با نظام جهانی داشته باشیم.
 
در ادامه مراسم علی دارابی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به تدوین کتاب آینده پژوهی در 386 صفحه گفت: زمینه کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی در واقع افترا و پرسشی که آن را با پژوهشگران کشور مطرح و درباره آن بحث کرده‌ایم. برای نگارش آن از 300 منبع داخلی و خارجی بهره بردند.
 
وی افزود: کتاب بر اساس متدولوژی و رهیافت آینده پژوهی نوشته شده است. در نوشته‌هایم بحث اهمیت آینده پژوهی و آینده نگری از دهه 60 میلادی به طور جدی در جهان مطرح شد و ضرورت آن در کشور نیز احساس میشود. حرف اصلی من در این کتاب این است که تحولات بر اساس این موضوع در چه وضعی قرار دارد و تاثیر تحولات دنیا بر ایران  چگونه است.
 
در ادامه مراسم سید عزت الله ضرغامی عضو شورای فرهنگی با اشاره به آنکه توجه به کتاب در دوره‌ای که فضای مجازی خودش را به رسانه‌های دیگر تحمیل کرده امر پسندیده‌ای است، اظهار داشت: کتاب «آینده پژوهشی انقلاب اسلامی، بیم‌ها و امیدها» یک کتاب اثر بخش در تولید محتوا است. اثر بخشی و کارآمدی برای هر اقدام مدیریتی اولویت دارد.  
 
عضو شورای فرهنگی با اشاره به آنکه نگارش کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی ضروری است بیان کرد: تا کنون درباره انقلاب اسلامی کتابهای زیادی نوشته شده است اما به سهم بسیار زیادی از آنها به چگونگی پیدایش چرایی و بررسی کارنامه انقلاب اسلامی باز میگردد. اما اینکه آینده انقلاب اسلامی چیست تحولات جهانی و نسبت آن با انقلاب در کتاب آینده پژوهی انقلاب بررسی میشود و در این زمینه نیز کارهای مهم و شاخصی نمیبینیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار