چرخ لنگان چاپ و نشر در كهگيلويه و بويراحمد

اگرچه در دو سال اخير از مشكلات حوزه چاپ و نشر با برنامه ريزي دست انداركاران فرهنگي كاسته شده است اما چرخ انتشاراتي هاي كهگيلويه و بويراحمد همچنان به سختي مي چرخد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛اين وضعيت ناخوشايند در حالي است كه رونق صنعت چاپ و نشر در عصر اطلاعات به عنوان معيار و نمادي از شاخص هاي فرهنگي جامعه از ابزار مهم توسعه فرهنگي و علمي محسوب مي شود.
كتاب به عنوان محصول فكر و انديشه براي پيشرفت فرهنگ و تمدن بشري به تدريج پديد آمده و مهم ترين رسانه براي ثبت و انتقال فرهنگ و دانش بشري براي استفاده معاصران و نسل هاي آينده است.
امروزه اهميت نشر به لحاظ تأثير عميق و فراگير براي ارتقاي سطح فرهنگي و آگاهي هاي جامعه در افزايش سرعت، دقت و كاهش زمان مراحل نشر از جمله برنامه هاي مورد توجه برنامه ريزان، سياستگذاران دست اندركاران اين عرصه است.
اگر چه دستيابي به اين مهم مستلزم استفاده ي بهينه از تمامي ظرفيت هاي بالقوه چاپ و نشر و حركت آگاهانه براي اصلاح كاستي هاي موجود است، اما اين موضوع در كهگيلويه و بويراحمد تا رسيدن به وضع مطلوب فاصله زيادي دارد.
تبليغ و اطلاع رساني نامناسب، نبود شان و منزلت اجتماعي و كمبود روحيه همكاري مناسب نزد نهادهاي دولتي و غير دولتي مربوطه مهم ترين مشكلات حوزه چاپ و نشر در كهگيلويه و بويراحمد است.
مسئول حوزه چاپ و نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: هيچ نهادي در اين استان از ناشران و نويسندگان حمايت نمي كند.
سيد مجيد بايگاني افزود:بيش از 11 انتشاراتي در كهگيلويه و بويراحمد فعال است كه انتشارات چويل بويراحمد در سال هاي 92 و 93 جزو پنج انتشارات برتر كشور بوده است.
وي بيان كرد: هر سال بين 100 تا 140 عنوان كتاب با تيراژ 100 هزار جلد در كهگيلويه و بويراحمد چاپ مي شود،كه تنها اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان 50 تا 100 جلد آن را خريداري مي كند.
بايگاني اظهار كرد:كتاب هاي منتشر شده در كهگيلويه و بويراحمد در زمينه هاي فرهنگ زندگي ايلي و عشايري، ادبي، علمي، دفاع مقدس،شعر و داستان، اجتماعي و تاريخي است.
مسئول انتشارات چويل بويراحمد نيز مي گويد: بزرگترين مانع توسعه چاپ و نشر در كهگيلويه و بويراحمد در زمينه پخش و خريد كتاب هاي منتشر شده است.
رضا يوسف زاده مي گويد: وقتي نويسنده حمايت ملي نشود عملا ميل و رغبتي براي نوشتن ندارد و اين امر موجب ركود در بازار چاپ و نشر مي شود.
وي افزود: در سال 94 كمتر از 10 عنوان كتاب از سوي انتشارات چويل منتشر شده است.
يوسف زاده مشكلات آموزشي در زمينه نشر را از ديگر كمبود هاي اين حوزه اعلام كرد و تصريح كرد:نبود برنامه هاي توجيهي آموزشي، تحقيقاتي و مطالعاتي از جمله مشكلاتي است كه همه دست اندركاران حوزه ي نشر برآن اتفاق نظر دارند.
وي بيان كرد:آموزش و تحقيق و تأثير آن بر ارتقاي سطح حوزه نشر از نظر علمي و فني به حدي است كه جز از طريق بها دادن به آن ها هيچ گونه پيشرفتي در اين زمينه حاصل نخواهد شد.
يكي ديگر از مشكلات حوزه چاپ و نشر در كهگيلويه و بويراحمد كمبود سرمايه و درآمد ناشران است كه آن ها را در راه انجام وظيفه، رسالت و تعهدشان با مشكل روبه رو مي كند.
مسئول انتشارات مانا در اين خصوص مي گويد: با اينكه اين شغل برايم درآمد كافي ندارد اما به علت علاقه از سال 79 تا كنون آن را ادامه داده ام.
علي محمد زاده افزود:تمركز امور اداري نشر در تهران كه علاوه بر تحميل هزينه هاي اضافي، اتلاف زمان قابل توجهي را نيز به دنبال دارد، از جمله مشكلات ناشران شهرستاني محسوب مي شود.
وي مي گويد: حذف هزينه اضافي و جلوگيري از اتلاف وقت، حداقل دستاورد سامانه غيرمتمركز امور اداري عرصه نشر است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كهگيلويه و بويراحمد نيز با بيان اينكه براي صدور مجوز و نشر كتاب هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد، گفت: نبود شبكه توزيع و فروش و وضعيت نابسامان آن در سطح كشور، به علت نبود اتحاديه هاي صنفي كارآمد و مستقل كشوري، منطقه اي و استاني كه كالاي فرهنگي كتاب را در سطح كشور و براي تمامي كشور به جريان درآورد، مهم ترين مشكل اجتماعي حوزه نشر محسوب مي شود.
رضا دهباني نژاد افزود: براي معرفي و فروش آثار نويسندگان و ناشران استان هر سال نمايشگاه هاي بزرگ كتاب در كهگيلويه و بويراحمد داير مي شود.
با اين وجود مي توان گفت،ارتقاي سطح كيفي و كمي صنعت نشر نيازمند شناخت مشكلات موجود و برنامه ريزي براي حل آن ها است.
مشكلاتي چون نارسايي نظام آموزشي و پژوهشي، به روز نبودن دستگاه ها و ابزارهاي چاپ ، كاهش گرايش عمومي به مطالعه و پايين بودن حمايت هاي مالي از سوي نهاد هاي دولتي حوزه چاپ و نشر را در كهگيلويه و بويراحمد به كما برده است.
استان كهگيلويه و بويراحمد با برخورداري از تاريخ كهن و پر از رخدادهاي فرهنگي،اجتماعي و آداب و رسوم روستايي و عشاير ظرفيت هاي مناسبي براي نگارش كتاب هاي تاريخي دارد.
انتهای پیام /ف
برچسب ها: چاپ ، نشر ، چرخ لنگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.