مدیریت مصرف هدف ویژه سال جاری/ صنعت برق كشور نیاز به هوشمندسازی دارد

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت:صنعت برق می‌تواند یک صنعت کاملا مستقل از نظر نقدینگی باشد در تحول بعدی که در این صنعت رخ خواهد داد وجود سرمایه گذاری های خارجی در کنار دانش فنی آن خواهد بود.

مدیریت مصرف هدف ویژه سال جاری/ صنعت برق كشور نیاز به هوشمندسازی داردتحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت برقبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آرش کردی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: صنعت برق بویژه حوزه توزیع آن نیازمند توجه نهادهای حاکمیتی است چرا که مهمترین هدف این صنعت خدمت به مردم است همچنین نهادهای کارگزار و مشترکین این صنعت نیز باید از ما حمایت کنند تا بتوانیم خدمات رسانی به آنها را به بهترین نحو انجام دهیم.

وی در خصوص اقداماتی که در سال با رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شده است اظهار داشت: سال گذشته به لحاظ آماری برای صنعت برق سال خوبی بود و توانستیم کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان را داشته باشیم و به تولید کننده اول منطقه تبدیل شویم که این امر تا حدود زیادی افق های چشم انداز 1404 را محقق کرده است.

کردی تصریح کرد:‌1.4 درصد به راندمان نیروگاه های حرارتی اضافه شده است که این امر نشانگر استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در داخل کشور است. همچنین میزان تلفات انرژی به 11 درصد کاهش پیدا کرده که این رقم در سالهای گذشته به 30 درصد اتلاف انرژی نیز می‌رسید بنابر این در این زمینه به استانداردهای لازم دست پیدا کرده ‌ایم.

وی افزود: یکی از اقدامات مورد توجه سیاست های اقتصاد مقاومتی که بارها از طریق وزارت نیرو به ما تاکید شده است موضوع تلفات انرژی بوده است که بر اساس آن ما برای اولین بار موظف شده‌ایم تا در سال جاری نرخ اتلاف انرژی را تک رقمی کنیم.

کردی در خصوص شاخص های کنترل و بررسی شبکه‌های برق گفت: یکی از مهمتری شاخص های کنترل و بررسی یک شبکه بحث فرکانس آن می‌باشد که این شاخص در سال گذشته 99.93 درصد ایام و اوقات فرکانس در محدوده مجاز قرار داشته است.

وی با اشاره به روند اجرای سیاست های اقتصاد مقاوتی گفت: سال گذشته قرار داد عملیات اجرایی بخش بخار نیروی های گازی منعقد شد که به سبب آن 12.5 میلیارد لیتر ذخیره سوخت به ارزش 2.5 میلیارد دلار در سال ارزش خواهد داشت.

**طرح فهام اجرایی خواهد شد

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر از اجرایی شدن طرح فهام (فراسامانه  هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی)خبر داد و گفت: مراحل نصب و اجرایی 400 هزار کنتور طرح فهام در بخش کشاورزی و صنعتی دست اقدام است و ما معتقدیم که استان البرز می‌تواند پیشگام در نصب کنترهای طرح فهام باشد.

وی تاکید کرد: این طرح هماهنگ با استانداردهای جهانی که حتی در این زمینه از برخی کشورهای پیشرفته نیز جلوتر بوده‌ایم.

وی همچنین اظهار داشت: در شرکت برق منطقه‌ای تهران عملیات احداث 400 پست انتقال و فوق توزیع در شبکه بالا دست در دست انجام است که این امر می‌تواند به حل معضلات شرکت برق در شبکه‌های بالا دست بیانجامد.

در عرصه‌های زیست محیطی در زمینه مصرف سوخت با همکاری وزارت نفت توانستیم برای تولید برق از 81 درصد گاز طبیعی استفاده کنیم همچنین کابل های 400 کیلو ولت توربین‌های گازی، بادی و پست های فوق توزیع را در داخل کشور ساخته‌ایم.

**مدیریت مصرف هدف ویژه سال جاری

کردی تاکید کرد: در سال 95 باید موضوع مدیریت مصرف به شکل ویژه و خاص دنبال شود همانطور که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد تلاش بر روی مسئله مدیریت مصرف هم پای تلاش برای تولید بوده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: صنعت برق می‌تواند یک صنعت کاملا مستقل از نظر نقدینگی باشد در تحول بعدی که در این صنعت رخ خواهد داد وجود سرمایه گذاری های خارجی در کنار دانش فنی آن خواهد بود.

ناصر اسکندری رئیس کمیته اجرایی کنفرانس  بین المللی شبکه های توزیع نیروی برق در خصوص محورهای کنفرانس اظهار داشت: در این دوره 4 محور اصلی مد نظر است که شامل: ارائه مقالاتی که توسط پژوهشگران تهیه  شده، ارائه توانمندی‌های ساخت داخل در غالب نمایشگاه، کارگاه های آموزشی با ارائه آخرین شیوه‌های نوین در صنعت برق و نشست های تخصصی با رویکرد چالش های پیش روی صنعت برق همچنین تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.

وی ادامه داد: کمیته فنی کنفرانس از 14 ماه پیش 1200 مقاله دریافت کرده که این مقالات را کمیته داوری متشکل از 70 نفر بررسی می‌کنند و در پایان 88 مقاله واجد الشرایط ارائه حضوری می‌شود 99 مقاله به صورت پوسترچاپ و 255 مقاله بر روی کاغذ تکمیل می شود؛ کمیته اجرایی نیز مسئول برگزاری و تامین منابع مالی کنفرانس است که تمامی هزینه های کنفرانس از بخش خصوصی بوده و به هیچ عنوان از بودجه دولتی استفاده نشده است.

غفوری فرد رئیس انجمن مهندسین برق الکترونیک با اشاره به بومی سازی نیروگاه های کشور از سال 60 تاکنون گفت:‌صنعت برق همواره مهمترین صنعت جهان بوده است چرا که ادامه حیات بدون برق میسیر نخواهد بود؛ رشد صنعت برق در سالهای گذشته بیش از 68 درصد بوده است که این رقم نشانگر پیشرفت قابل توجهی در زمینه بومی سازی نیروگاههای کشور می‌باشد.

***شبکه‌های هوشمند برق جایگزین شبکه‌های فعلی

وی در خصوص شبکه‌های هوشمند برق که قرار است در آینده در مدار قرار بگیرند گفت: در سالهای آینده از سیستم های کامپیوتری پیشرفته و شبکه‌های هوشمند که باعث افزایش ظرفیت و کارایی شبکه‌های برق همچنین کاهش قطعی های برق و نیاز به نیروهای پشتیبان خواهد شد استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برق ، توانیر ، اسکندری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار