جای خالی ارگانی سازمان یافته در عرصه نشر احساس می‌شود

هرچند اتفاقات خوبی در حوزه نشر افتاده؛ اما هنوز ارگانی سازمان یافته و متعهد به معنای واقعی در این زمینه وجود ندارد.

سارا جلوداریان، شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه به طور کلی چرخه نشر کشور معضلاتی دارد که گریبان نویسنده را گرفته است، گفت: این معضلات گریبان‌گیر ناشران نیز شده است. هرچند در این حوزه اتفاقات خوبی نیز افتاده اما هنوز ارگانی سازمان یافته و متعهد به معنای واقعی، در زمینه نشر وجود ندارد که به بحث حق‌التالیف بپردازد و حق مولف در آن لحاظ شود.

وی افزود: در عرصه نشر، آثاری موازی‌کارانه و مشابه هم چاپ شده است و رسانه‌های مجازی نیز هم راستای آن با این عرصه رقابت می‌کنند و به این مسئله خیلی دامن می‌زنند. امیدوارم با تمهیدات و سیاست‌گذاری‌های صحیح مشکلات چاپ اثر برطرف شود. به دلیل آنکه مسائلی چون حق‌التالیف انگیزه واقعی مولف را برای چاپ اثر از بین می‌برد، وی همواره می‌گوید برای چاپ اثرم کمی صبر کنم تا اوضاع نشر بهبود یابد. این مسئله به ادبیات لطمه می زند.

این شاعر با اشاره به آنکه باید به طور عمیق به مسئله حق‌التالیف و مشکلات دیگر عرصه نشر پرداخته شود، بیان کرد: این مشکل کنونی نشر باید در رأس توجهات ما قرار بگیرد. این مسئله هنگام مواجه شدن با ناشر خصوصی و دولتی متفاوت خواهد بود. به دلیل آنکه دست ناشران دولتی بازتر است. شاید آن‌ها بتوانند تا 90 درصد نظر مولف را جلب کنند. باید مسئله حق‌التالیف‌ها ریشه‌یابی شود. در ابتدا باید متولیانی دلسوز برای این امر وجود داشته باشد که پرداخت حق‌التالیف را پیگیری کند و راه‌حل‌هایی را پیش روی ناشر و مولف بگذارد.  

این نویسنده ادامه داد: یک طرف حل مسئله حق‌التالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در دو سوی دیگر آن ناشر و مولف وجود دارند و یک هم‌اندیشی میان این سه ضلع مثلث چاپ کتاب، می‌تواند هم‌افزایی خوبی را در زمینه رفع مشکلات حقوق مولفین ایجاد کند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار