هافینگتن پست: این آمریکاست که برجام را با شکست مواجه می‌کند

هافینگتن پست در گزارشی نوشت: اقداماتی که آمریکا در قبال ایران انجام می‌دهد فقط موجب بی‌اعتمادی این کشور نسبت به توافق هسته‌ای می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در گزارشی به قلم "سید حسین موسویان،" رئیس پیشین کمیته روابط خارجی ایران در شورای امنیت ملی این کشور، نوشت: توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تابستان امضا شد و مفاد اجرایی آن با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود. این توافق برپایه برد- برد طرح ریزی شد و طرفهای معامله متعهد شدند در قبال امتیازی که دریافت می‌کنند، امتیازی هم به طرف مقابل دهند. ایران متعهد شد به بازرسان بین‌المللی اجازه بازدیدهای سرزده از فعالیت‌های هسته‌ای را بدهد، غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند و ظرفیت آب سنگین کشور را تا جاییکه احتمال ساخت سلاح اتمی را برطرف کند، کاهش دهد. گروه 1+5 نیز متعهد شد حق غنی‌سازی هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و تمام تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را علیه ایران لغو کند. امروز به مرحله‌ای رسیدیم که آینده توافق هسته‌ای کاملا تاریک به نظر می‌رسد و این مشکل بطور قطع از جانب طرف ایرانی نیست.

هافینگتن پست در ادامه نوشت: نتایج به دست آمده از برجام در حد و اندازه وسعت فعالیت‌های هسته‌ای ایران نبوده است. برای ایران، برجام یک معیار بود تا میزان صداقت غربی‌ها و چگونگی عمل آنها به تعهداتشان را ببیند. اگر آمریکا رفتاری صادقانه با برجام داشت و به تعهداتی که در توافق هسته‌ای قید شده بود پایبند باقی می‌ماند، بدون شک دیدگاه مقامات ایران نیز نسبت به مذاکره با طرف‌های خارجی مثبت می‌شد. اقداماتی که تا به امروز آمریکا دربرابر توافق هسته‌ای انجام داده است فقط از نیت سوء این کشور حکایت می‌کند و مانع از آن می‌شود تا ایران به سود چشمگیری از ناحیه امضای توافق برسد. به این ترتیب نتیجه سال‌ها دیپلماسی دست‌کم برای ایران هیچ به دنبال نداشته است و بار دیگر خصومت‌ها را میان ایران و آمریکا تشدید کرد. این موضوع حتی به زیان منطقه تمام شده و نتایج زیانباری را برای کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه دارد.

به موجب برجام، 16 ژانویه (26 دی)"روز اجرا" نامیده شد و ایران عمل به تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد. تعهداتی مانند کاهش 98 درصدی ذخیره اورانیوم، متوقف کردن کار سانتریفیوژها و کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال به 6 هزار مورد، کاهش سطح تولیدات آب سنگین و اماده‌سازی بخش قابل توجهی از آن برای فروش به آامریکا و دیگر مشتریان خارجی و موافقت با شدیدترین بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

هافینگتن پست نوشت: حالا که ایران به تعهدات خود عمل کرده، در انتظار دریافت نتایج مثبت آن است؛ اما به چنین خواسته‌ای نرسیدند. همانطور که "آیت الله خامنه‌ای،" رهبر عالیقدر ایران، فرمودند: آنها (آمریکایی‌ها) بر روی کاغذ نوشتند بانک‌های خارجی می‌توانند با ایران همکاری داشته باشند؛ اما در عمل به ایران‌هراسی ادامه می‌دهند که درنتیجه ان کسی جرات معامله با ایران را نمی‌کند.

اگر آمریکا همچنان به بدعهدی‌های خود در توافق هسته‌ای ادامه دهد، چهره‌ای ریاکار و غیرقابل اعتماد از خود بر جا می‌گذارد. بازرگانان بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران دچار تردید هستند، بانک‌های بزرگ اروپایی نگرانند تا درصورت برقراری تراکنش مالی با ایران به بهانه‌های مختلف با جریمه‌های چندین میلیون دلاری مواجه شوند. "محمد‌جواد ظریف،" وزیر خارجه ایران نیز در این باره گفت: مشکل اصلی اینجاست که آمریکا در 8 سال گذشته سنگین‌ترین مجازات‌ها را برای کسانیکه با ایران تعامل مالی و تجاری داشته باشند وضع کرد و حالا کسی شهامت ریسک کردن و برقراری تعامل با ایران را ندارد. آمریکا باید برای برطرف کردن این احساس ترس و تردید اقدامات بیشتری انجام دهد. آنها (آمریکایی‌ها) باید پیامی برای فعالان اقتصادی ارسال کنند و به آنها اطمینان دهند تجارت با ایران دیگر برایشان هزینه‌ای سنگین درپی نخواهد داشت.

هافینگتون پست در پایان نوشت: اگر برجام با شکست مواجه شود، نه تنها دیگر هیچ شانسی برای تعامل میان ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت؛ بلکه حتی ممکن است ایران اعتماد خود را نسبت به شورای امنیت سازمان ملل را نیز از دست بدهد. متاسفانه فشارهای قدرتمند زیادی در سیاست داخلی آمریکا وجود دارد که به تفرقه انداختن میان این کشور و ایران مشغول هستند. آنها دوست دارند ایران و آمریکا بار دیگر در مسیر جنگ و دشمنی قرار بگیرند. این گروه از سیاستمداران هرکاری انجام می‌دهند تا توافقی میان دو کشور پابرجا باقی نماند. متاسفانه گروه  یاد شده سیاست‌های خود را در راستای بهره بردن هرچه بیشتر اسرائیل و عربستان تنظیم کرده‌اند. آنها مانع گذاشتن بر سر راه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، را از هرگونه سیاست حمایت از برقراری صلح و امنیت در جهان، مقدم‌تر می‌دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
احتمالا آمریکایی ها با این کارهاشون میخوان سیاستی رو بریزن که ایران رو تا مدتها درگیر موضوعات برجام کنن و ایران رو از رسیدگی ب امور دیگه عقب نگه دارن و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
مقاله واقع بینانه بود
من خودم به اقای روحانی رای دادم و رای هم میدم و طرفدار رابطه با غرب هستم
اما امریکا ابر قدرته و ما نمیتونیم به کاری مجبورش کنیم
اگه اینجوری پیش بره باید به برجام پایان بدیم
آخرین اخبار